Ontslag wederzijds akkoord

julie3
Topic Starter
Berichten: 86

Ontslag wederzijds akkoord

#1 , 15 sep 2018 20:37

Mijn nicht is dinsdag ontslagen. Ze heeft een wederzijds akkoord ondertekend. Ze maakten haar bang door te zeggen dat als ze dit niet zou tekenen, de werkgever naar de arbeidsrechtbank zou gaan en dat ze tot uitspraak niets van vergoeding of uitkering zou hebben en dat ze een slechte cv4 zou krijgen. Ze heeft juist een huis gekocht en is in procedure bij de rechtbank met haar ex betreffende hoederecht van haar dochter.

Volgens mij heeft zij nu recht op geen enkele uitkering doordat ze dat document ondertekend heeft. Mijn vriend van bij de verzekeringen zegt dat geen enkele verzekering zal willen helpen omdat het een wederzijds akkoord is.

Ze vreest nu dat ze alles kwijt zal raken. Wat kan ze doen?

Ps: haar collega's zijn op dezelfde dag ook ontslagen en hebben ook dat document moeten ondertekenen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 sep 2018 22:02

Als men iets tekent en men is meerderjarig dan is dit zo, je tekent toch nooit je eigen doodvonnis niet.
Als zij had gezegd goed maar ik teken niet dit ga ik eerst aan mijn vakbond vragen dan was er geen vuiltje aan de lucht.

Maar heb de indruk dat je niet alles heeft geschreven, waarom zou de werkgever naar de arbeidsrechtbank gaan ??? hier klopt iets niet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

julie3
Topic Starter
Berichten: 86

#3 , 16 sep 2018 10:43

Zij gaven als reden dat ze iets niet goed gepoetst heeft, en dat dat als fraude tov de werkgever wordt gezien. Wat volgens mij nooit serieus zou worden genomen bij de rechtbank

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 16 sep 2018 13:53

Gaat de arbeidsrechtbank nooit aanvaarden.
De werkgever moet minstens drie keer, per aangetekend schrijven, een waarschuwing naar haar sturen dat ze haar werk niet goed doet, en dat ze haar inspanningen moet verbeteren of dat anders (na de derde waarschuwing) dit tot ontslag zou kunnen leiden.

Dan wat betreft uitkeringen, indien ze ontslagen wordt door de werkgever zal ze uitkeringsgerechtigd zijn, een ontslag met wederzijds akkoord (meestal waarin gestipuleerd wordt dat de opzegperiode niet moet gewerkt worden) zou er hoogsten tot kunnen leiden dat ze pas een uitkering gaat krijgen vanaf dat de opzegperiode waar ze normaal recht op had afgelopen is.

Als ze natuurlijk een document heeft ondertekend waaruit blijkt dat zijzelf haar ontslag geeft, dan gaat ze inderdaad voor een periode geschorst worden door de RVA en geen uitkering krijgen.

Sowieso, aangezien uw nicht vermoedelijk poetsvrouw is, misschien best naar een dienstencheque kantoor gaan, zij zoeken zeer veel personeel, ze kan waarschijnlijk onmiddellijk aan de slag, indien ze dit minimum 4 weken volhoudt dan is de schorsing niet meer van toepassing.

julie3
Topic Starter
Berichten: 86

#5 , 16 sep 2018 15:46

Ze zou graag een opleiding willen volgen via de vdab, ze heeft ook meer in haar mars dan poetsvrouw, niet dat er daar iets mis mee is natuurlijk. Dus als ik het goed begrijp, moest ze nu 4 weken ergens werken tot haar opleiding begint, zou ze een uitkering kunnen krijgen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 sep 2018 15:57

Ze zou graag een opleiding willen volgen via de vdab, ze heeft ook meer in haar mars dan poetsvrouw, niet dat er daar iets mis mee is natuurlijk. Dus als ik het goed begrijp, moest ze nu 4 weken ergens werken tot haar opleiding begint, zou ze een uitkering kunnen krijgen?
Dit is juist !!!

wat die poetsvrouw betreft, wat loon aangaat is dit niet het minst betaald loon hoor !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

tira00
Berichten: 929

#7 , 16 sep 2018 16:20

Zo vlug mogelijk naar de vakbond ermee en aanvechten, anders wordt ze een tijd geschorst door de rva.

julie3
Topic Starter
Berichten: 86

#8 , 17 sep 2018 13:33

Zij heeft 2 kindjes. Kan zij eventueel ouderschapsverlof opnemen tot haar opleiding begint? Om zo toch een uitkering te kunnen krijgen tot haar opleiding begint?

Meeboo
Berichten: 1488

#9 , 17 sep 2018 14:12

ouderschapsverlof is enkel voor werknemers. en aangezien zij werkloos is.....

tessavanderwildt
Berichten: 12
Juridisch actief: Ja

#10 , 17 sep 2018 17:13

Wij zoeken regelmatig poetsvrouwen voor vervangingscontracten wegens ziekte van onze vaste personeelsleden,indien dit mag tellen voor die min 4 weken mag je me altijd een berichtje sturen.Groetjes,Tessa

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 sep 2018 17:44

Wij zoeken regelmatig poetsvrouwen voor vervangingscontracten wegens ziekte van onze vaste personeelsleden,indien dit mag tellen voor die min 4 weken mag je me altijd een berichtje sturen.Groetjes,Tessa
art 51 is gewijzigd van 4 naar 13 weken

De bepalingen inzake werkverlating en ontslag zijn niet van toepassing :
1° wanneer de werknemer vóór zijn uitkeringsaanvraag een nieuwe dienstbetrekking heeft uitgeoefend gedurende ten minste dertien weken;

@aan topic starter
er zijn meerdere werknemers in zelfde situatie, da is al een voordeel als je een veronderstelde dwang gaat aanvoeren.

een dading moet aan een aantal voorwaarden voldoen, mogelijk zit daar ook nog een procedure fout in

dus naar de juridische dienst gaan van je vakbond eventueel samen met de ander collega's
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

julie3
Topic Starter
Berichten: 86

#12 , 18 sep 2018 13:15

Hartelijk dank voor jullie berichten. Ik geef haar de info door.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 19 sep 2018 12:39

Mijn nicht is dinsdag ontslagen. Ze heeft een wederzijds akkoord ondertekend.
Dat is een probleem ...
Ze maakten haar bang door te zeggen dat als ze dit niet zou tekenen, de werkgever naar de arbeidsrechtbank zou gaan en dat ze tot uitspraak niets van vergoeding of uitkering zou hebben en dat ze een slechte cv4 zou krijgen.
Dat maakt er een ondertekening onder dwang van ...
Probleem is om dat te bewijzen, en die bewijslast ligt nu bij hààr.
Ex-werkgever gaat dat ontkennen, uiteraard.
Die zal stellen dat er een onderling akkoord was ...
Wat kan ze doen?
Zo snel mogelijk ander werk zoeken.

Ps: haar collega's zijn op dezelfde dag ook ontslagen en hebben ook dat document moeten ondertekenen
Dat maakt de dwang makkelijker te bewijzen, maar dan moeten die ex collega's mee willen werken ...

Mogelijk is zelfs de wetgeving over collectief ontslag overtreden.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”