Dubbele facturatie na gebruik van (geweigerde) easyswitch

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

Dubbele facturatie na gebruik van (geweigerde) easyswitch

#1 , 14 sep 2018 19:55

F;;;;;;;;;;; A;;;;;;;;;; die werkt voor de Ombudsman voor telecommunicatie weet niet hoe het zit met de wettige geldigheid van de dubbele facturatieperiode toen ik nog onder contract stond bij provider Scarlet voor Digitale TV, internet en vaste Telefonie.Voor de periode van 4 Juni tem 11 Juli rekende Telenet al haar diensten door. Telenet liet de installatie van haar diensten gewoon door gaan na het mislukken van de easyswitch, dit zonder mij hierover in kennis te stellen. Toch is de ombudsman van mening dat ik die 5 weken aan Telenet moet betalen, terwijl F;;;;;;;;;;;; zelf via mail aangeeft niet voldoende Juridisch onderlegd te zijn om daar uitspraak over te doen; Kortom, hij weet het niet en ik kan mijn plan trekken.Ook een raadgever van Alexander De Croo zegt niet voldoende juridisch onderlegd te zijn om daar over te oordelen; Wat willen beide nu? dat ik Telenet van A tot Z betaal zonder te weten of Telenet hier aanspraak op kan maken. In de wet staat duidelijk dat de oude provider diensten blijft leveren en blijft doorfactureren tot de overdracht volledig rond is. Als Scarlet de easyswitch uitvindsel/hersenspinsel van De Croo weigert kan er geen overdracht plaats vinden en moet Telenet de eer aan zich houden door de installatie van haar diensten te annuleren, en mij daarvan in kennis te stellen. Ik betaal NIET dubbel op. Mijn begroting was geraamd op 65 euro/maand voor Multimedia tem 11 Juli. Telenet maakt daarvan eenzijdig 110 euro / maand.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 15 sep 2018 08:08

mooi betoog, maar wat is uw vraag?

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#3 , 15 sep 2018 10:54

Wel, ik ben al blij dat de voorbije 2 maand kort samengevat en toch leesbaar zijn beschreven. Doel 1 heb ik dus al bereikt.
De vraag is of het contract met provider b dat ik tekende geldig is; ik tekende het, dus het is bindend, aldus de ombudsman. Maar ik tekende ook een contract van 6 maand bij provider a wat volgens de b zaakvoerder ook onwettig is. Ik tekende dat, dus ik aanvaardde dat.
Dus, de vraag. Heeft b recht op een vergoeding voor de 5 weken dubbele facturatie, en aldus het recht mijn uitgave voor die periode eenzijdig te verhogen van 65 euro/maand naar 110+ euro per maand. De easyswitch is bedoeld om te veranderen, van de oude provider naar de nieuwe; Niet om er een provider bij te nemen, Ik weiger de verhoging van mijn uitgave voor die periode te aanvaarden.

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 15 sep 2018 11:08

Hebt u de factuur aangetekend geprotesteerd?

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#5 , 16 sep 2018 10:08

Aangetekend niet neen. Ik heb de zaak bij de ombudsman aangekaart, die heeft de zaak behandeld. Hij zegt dat ik klant ben bij provider b en omdat ik getekend heb is dit onbetwistbaar. Tot zo ver ben ik mee, dat wist ik zel ook wel. Op de vraag of provider b zichzelf na mislukken van de easyswitch als 2de bijkomende provider mag plaatsen en op de vraag of ik voor die 5 eerste weken moet betalen blijft zowel de ombudsdienst als kabinet De Croo het antwoord schuldig. ze zeggen zelf niet over de nodige juridische bagage te beschikken. Daarom stel ik nu op dit vrijwilligersforum dezelfde vraag opnieuw. Als hier iemand mij kan verzekeren dat provider b dat recht niet heeft om zich als 2de provider op te dringen en dus ook niet het recht heeft op die vergoeding voor die eerste 5 weken dan zie ik hier bevestiging van wat ik denk juist te zijn.

trouwens, als je twijfelt over de ombudsdienst, wat is dan de volgende stap?

Ik ga die a.s. eens schrijven. Dank u wel Leen.

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#6 , 17 sep 2018 17:19

Maar nu weet ik nog steeds niet of ik recht in mijn schoenen sta he. Wat zeggen de actieve Juristen over die bewuste easyswitch regeling die De Croo uit zijne duim gezogen heeft??

Easy Switch
Easy switch is een procedure die werd ingevoerd om het veranderen van operator gemakkelijker te maken wanneer u ten minste over een internettoegangsdienst of een televisiedienst beschikt.

De procedure is van toepassing vanaf 1 juli 2017. Ze wordt geregeld door het koninklijk besluit van 6 september 2016 betreffende de migratie van de vastelijndiensten en de aanbiedingen van bundels in de elektronische-communicatiesector.

Easy Switch maakt het gemakkelijker om van vaste operator te veranderen. De procedure is standaard van toepassing maar u kunt uitdrukkelijk vragen om er geen gebruik van te maken. Indien u de procedure Easy Switch gebruikt, geeft u uw nieuwe operator toestemming om in uw plaats de verandering van operator te regelen.
U hoeft enkel te verduidelijken of u uw nummer wenst over te dragen (ook uw mobiel nummer indien dat wordt aangeboden bij de vaste diensten) of wenst te schrappen.
Indien u niks aangeeft, zal het nummer bij uw oude operator blijven (maar uw contract en/of prijs kunnen veranderen). Bij sommige operatoren is het niet mogelijk om een nummer te behouden zonder internettoegang te houden dus indien u niks aangeeft, riskeert u het nummer te verliezen. Vraag dit dus na.
Easy switch beperkt de duur van de dienstonderbreking: de nieuwe operator neemt contact met de operator bij wie u weggaat zodra hij klaar is om u de gevraagde diensten te verstrekken; hij regelt de stopzetting van de diensten en de opzegging van het contract bij de operator die u verlaat. De dienstonderbreking is dus minimaal.
Easy switch beperkt de risico’s van dubbele facturering; de operator bij wie u weggaat, moet stoppen met u zijn diensten te factureren uiterlijk op het einde van de dag die volgt op de dag dat hij werd ingelicht over uw overstap naar een andere operator.
Easy switch preciseert de informatie die de operator ter beschikking moet stellen van de gebruikers om het veranderen van operator gemakkelijker te maken (zie hieronder); easy switch verbetert de identificatie van de abonnee en de diensten en vergemakkelijkt een bezoek van de technicus meer bepaald door de operator te verplichten om u tijdspannes van maximaal een halve dag voor te stellen;
Easy switch stelt u in staat om de datum van opzegging te kiezen en, indien u dat wenst, de diensten gedurende een tijd bij beide operatoren geactiveerd te houden; in dat laatste geval zal de operator bij wie u weggaat u blijven factureren voor de diensten tot op de vastgelegde datum.
Easy Switch regelt de vergoeding van de consument (€ 10) indien de technicus niet is komen opdagen op het afgesproken tijdstip. De consument kan deze vergoeding eisen van zijn nieuwe operator.


Maar

indien het bezoek van een technicus nodig is, zult u hem toegang moeten verlenen tot de installatie en dus misschien vakantie moeten nemen op een afgesproken tijdstip;
indien u een modem of een decoder had bij uw vorige operator, moet u deze waarschijnlijk teruggeven;
indien u diensten had bij verscheidene operatoren, zult u een aantal daarvan zelf moeten opzeggen: de “easy switch”-procedure betreft slechts één donoroperator (de operator of één van de operatoren bij wie u weggaat) en één recipiëntoperator (de operator naar wie u gaat);
indien u enkel voor televisie van operator wenst te veranderen maar niet voor internet of omgekeerd (gedeeltelijke migratie), is de “easy switch”-procedure niet van toepassing. U moet dus zelf de diensten opzeggen bij de operator die u verlaat;
indien u verhuist en niet van operator verandert, is de “easy switch”-procedure niet van toepassing;
de “easy switch”-procedure stelt u niet vrij van betaling van de bedragen die nog verschuldigd zijn aan de operator bij wie u weggaat.


Informatie te verstrekken aan de nieuwe operator:

de informatie waarmee u kunt worden geïdentificeerd als klant van de vroegere operator, in het bijzonder uw klantnummer;
de informatie aan de hand waarvan de te migreren dienst(en) kan (kunnen) worden geïdentificeerd, in het bijzonder de code van enkele cijfers die de op uw adres actieve internetdienst of televisiedienst of het geheel van diensten (telefoon inbegrepen) identificeert.
Deze code (soms ook wel “Easy Switch ID” geheten) vindt u:
online op uw klantenpagina;
op uw factuur die u ontvangt vanaf 1 juli 2017 en
op de brief of in de mail ter verwelkoming bij een nieuwe operator vanaf 1 juli 2017.
uw wens om gedurende ten hoogste 18 maanden uw mailadres dat de naam bevat van de aanbieder die u verlaat, te behouden. Bij sommige operatoren houdt u dit automatisch, zonder dat u daarom verzoekt; vraag dit na;
het of de vaste of mobiele nummer(s) dat/die deel uitmaakt/uitmaken van de gebundelde aanbieding en dat/die u wilt overdragen of annuleren bij uw oude operator;
eventueel de datum tot wanneer u de diensten actief wil houden bij de operator bij wie u weggaat, terwijl de diensten ook reeds actief zijn bij de nieuwe operator (bv. in geval van verhuizing met verandering van operator).


U moet een migratiemandaat ondertekenen bij uw nieuwe operator zodat die de overdracht kan uitvoeren.

Terug naar “Consumenten Koop”