Huiselijk geweld bij vader en diens vriendin

Roosje987
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

Huiselijk geweld bij vader en diens vriendin

#1 , 11 sep 2018 12:31

Wat doet een rechtbank aan huiselijk geweld in bij zijn van 4 jongen kinderen.
Mijn kinderen hebben al eerder gezegd dat hun vader en diens vriendin geregeld ruzie maken.
Mijn ex is iemand die snel een tik uitdeelt helaas zelf mogen meemaken.
Nu gebeurd dit dus ook bij zijn vriendin waar onze kinderen bij zijn
Ze vertelden mij dat er veel gescholden werd en dat hun vader met zijn vuist naar diens vriendin liep.
Ze mochten niks zeggen tegen mij hierover.
Op dit moment komt er elke week een maatschappelijk werkster voor de kinderen omdat onze zoon erg veel last heeft van agressie en omdat het bij mijn ex ook niet erg soepel loopt.
Vriendin van mijn ex heeft mijn zoon hardhandig beet gepakt met blauwe plekken tot gevolg.
Veel geweld daar in huis waar ik mijn kinderen liever niet heen laat gaan.
Maar wat kan ik doen? Bewijzen verzamelen? In hoeverre gaat een rechter het zorgwekkend vinden.
Melding bij politie maken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
UAstudent
Berichten: 22
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 sep 2018 22:09

Beste Roosje987

Kindermishandeling kan diverse vormen aannemen.

Lichamelijke mishandeling: fysiek geweld, zoals schoppen, slaan, knijpen, bijten, schudden, het toebrengen van brand- of snijwonden,… Emotionele mishandeling: ouders geven onvoldoende liefde, genegenheid of aanmoediging aan hun kind. Het kind wordt afgewezen, vernederd, bedreigd, uitgescholden, opgesloten,… Seksueel misbruik: een volwassene misbruikt zijn macht om het kind seksuele handelingen te doen verrichten of te ondergaan. De volwassene vraagt geheimhouding en laat soms een speciale band uitschijnen. Verwaarlozing doet zich voor op lichamelijk en op emotioneel gebied. Kinderen krijgen te weinig lichamelijke verzorging van hun ouders of ontvangen geen geborgenheid, warmte en veiligheid. Dit kan resulteren in een achterstand in de normale ontwikkeling van een kind.

In uw geval zijn de twee, eerste vormen van mishandeling van toepassing.

Wettelijke basis: Art. 398 en 405 van het Strafwetboek: Hij die opzettelijk verwondingen of slagen toebrengt, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van zesentwintig [euro] tot honderd [euro] of met een van die straffen alleen. Ingeval de schuldige heeft gehandeld met voorbedachte rade, wordt hij veroordeeld tot gevangenisstraf van een maand tot een jaar en tot geldboete van vijftig [euro] tot tweehonderd [euro].
In de hierna bedoelde gevallen, indien de misdaad of het wanbedrijf is gepleegd op een minderjarige of op een persoon van wie de kwetsbare toestand ten gevolge van de leeftijd, zwangerschap, een ziekte dan wel een lichamelijk of geestelijk gebrek of onvolwaardigheid duidelijk is of de dader bekend is en die niet bij machte is om in zijn onderhoud te voorzien, zijn de straffen de volgende :
1° in de gevallen bedoeld in artikel 398, eerste lid, zijn de straffen gevangenisstraf van een maand tot een jaar en geldboete van zesentwintig [euro] tot honderd [euro];
2° in de gevallen bedoeld in artikel 398, tweede lid, zijn de straffen gevangenisstraf van twee maanden tot twee jaar en geldboete van vijftig [euro] tot tweehonderd [euro]

Het hoogste rechtscollege, het Hof van Cassatie stelt dat alle vormen van geweld tegen minderjarigen verboden zijn, dit impliceert onder andere: een kind slaan in het bijzin van een derde, een kind door elkaar schudden, het slaan van een kind uit eigen woede, het slaan van het kind in het gezicht, zelfs een 'pedagogische' tik wordt niet aanvaardt.

U neemt best contact op met de politie. Uiteraard is het altijd goed als u bewijzen verzamelt, dit kunnen bv. medische attesten zijn. Echter wordt er noch een procedure van u uit, t.o.v. uw ex partner of vanuit uw kinderen t.o.v. uw ex partner gevoerd. De procedure voor de strafgerechten, in dit geval de correctionele rechtbank wordt gevoerd vanuit de staat (Openbaar Ministerie) t.o.v. uw ex.

Met vriendelijke groeten

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”