Compromis getekend, koper 5 maand later nog geen lening

Bompieken
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Compromis getekend, koper 5 maand later nog geen lening

#1 , 14 sep 2018 16:48

Hallo,

Ik heb recent mijn woning verkocht , compromis is getekend op 29/3, alsook het voorschot is dan betaald geweest. Nu krijgt de koper, 6 maand later nog steeds geen lening. Ondertussen betaal ik voor 2 woningen ... kunnen we hier iets aan doen? Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 14 sep 2018 17:41

Was er een opschortende voorwaarde?

Fons54
Berichten: 445

#3 , 14 sep 2018 17:51

Zelf kreeg ik mijn lening 1 dag voor de tekening van akte rond. Koper heeft tot 29 september de tijd....

Reclame

Bompieken
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 sep 2018 18:33

Zelf kreeg ik mijn lening 1 dag voor de tekening van akte rond. Koper heeft tot 29 september de tijd....
Akte verloopt na 4 maand dacht ik? Tot 29/07 dus?

Mvg

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 14 sep 2018 18:39

Verlopen is niet het juiste woord.

Niet alleen wordt een akte" verleden" bij notaris , maar bij verkoop van een onroerend goed moet binnen de vier maand na de compromis de rechten voldaan worden. Voor die rechten zal de verkoper wel aangesproken worden, met eventueel een paar toeslagen en boetes. Als er echter een opschortende voorwaarde in voorzien is, worden de rechten pas verschuldigd vier maand nadat de opschortende voorwaarde vervallen is.

Dat de koper niet of nog niet kan betalen maakt hier geen verschil.

Bompieken
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 sep 2018 18:47

Dus de koper kan nog maanden wachten? Wij kunnen de verkoop niet stopzetten?
En ik krijg boetes daar de koper niet kan betalen??

Meeboo
Berichten: 1488

#7 , 15 sep 2018 08:06

staat er in de compromis een opschortende voorwaarde betreft de lening?

die vraag heeft TS nog niet beantwoordt

Bompieken
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 sep 2018 13:20

Neen

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 16 sep 2018 21:23

Geen opschortende voorwaarde? Dan moet de koper betalen?
Geen lening? Pech voor deze. U kunt een aangetekend schrijven sturen dat u tegen een bepaalde datum de verkoop wilt uitvoeren, en dat het uw probleem niet is dat de koper geen lening heeft. Geen gehoor, of geen correct antwoord, zult u naar de rechtbank moeten voor de afdwinging van de verkoop. Of u kunt ook opnemen in dit aangetekend schrijven dat u de verkoop bij gebrek aan een oplossing wilt laten verbreken met alle kosten ten laste van de koper, verhoogd met een schadevergoeding van de geleden schade (deze kunt u nu al uitrekenen, in de rechtbank wordt zo'n 5% van de verkoopsprijs vaak aanvaard; standaard wordt ook vaak 10% al opgenomen als boeteclausule in de overeenkomst).

Bompieken
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 sep 2018 20:51

Dit staat in de compromis :

Sancties :
Indien de authentieke akte door de fout van ren der partijen niet kan verleden worden, dan zal de andere partij de keuze hebben, nadat een door haar aan de in gebreke blijvende partij bij aangetekend schrijven of deurwaardersexploot verrichte aanmaning 15 dagen zonder gevolg is gebleven.

- ofwel de ontbinding van de verkoop te vorderen in welk geval door de nalatige partij een schadevergoeding gelijk aan 10% van de koopsom zal verschuldigd zijn ten Titel van forfaitaire schadevergoeding.

Ofwel de gedwongen uitvoering ban de verkoop na te streven.

mbbs1024
Berichten: 474

#11 , 17 sep 2018 22:59

Dat lijkt me duidelijk, aangetekende brief schrijven waarin U kenbaar maakt welke van de 2 mogelijkheden U gebruik wil maken.

Terug naar “Kopen”