Garagist stuurt overdreven rekening voor expertise

Niels2704
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Garagist stuurt overdreven rekening voor expertise

#1 , 14 sep 2018 15:55

Dag allen,

Ik heb reeds wat informatie opgezocht over mijn "probleem, maar kon niet echt een 100% passend antwoord vinden, vandaar dat ik hier eens om jullie mening kom vragen.

Een maand geleden is er een auto tegen mij gereden (ik ben in mijn recht). Van mijn verzekeraar moest ik een bestek laten opmaken door mijn garagist. Deze is een kleine handelaar waar ik reeds een 4-5 jaar klant bij ben (ondertussen was). Mijn huidige auto is ook tweedehands aangekocht bij deze verdeler.
Ik ben langsgeweest bij deze, met de vraag om een bestek. Dit was geen probleem. Een week later kreeg ik een brief van de expertise, dat mijn wagen beschikbaar moest zijn tussen 8-12 op maandag. Ik ben terug langsgeweest met de vraag of dit een probleem was. Opnieuw geen probleem, maar wanneer ik hem vroeg of zijn bestek klaar was antwoordde hij met "dat regel ik wel met de expertise".

Nu stelt er zich wel een probleem. Ik ontving een factuur van 65€ excl btw (kleine 80€ incl) voor deze expertise.
Compleet overdreven imo.

Ik ben met hem in confrontatie geweest en hij zegt dat hij er ook zijn tijd heeft moeten insteken etc. Ik begrijp zeker en vast dat een kleine zelfstandige ook moet eten en leven, maar hij heeft hier helemaal niets voor moeten doen. Ook rekening houdend dat hij "slechts" 35-38€/u vraagt voor herstellingen vind ik dit ronduit schandalig. Ik zou er zeker niet mee ingezeten hebben, moest ik een halfuur van zijn tijd moeten betalen hebben, omdat hij niet heeft kunnen werken.

Moet ik dit betalen (want dat weiger ik)? Ik ben hier ook nooit van op de hoogte gebracht.

Ik heb overigens beslist om deze niet te laten herstellen, omwille van de ouderdom en de al reeds gedane kosten van en aan de wagen.

Alvast bedankt voor jullie meningen. Indien er nog vragen zijn, stel deze gerust.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 14 sep 2018 16:09

Als ik het goed begrijp had u dus een bestek nodig voor uw verzekering, om uitbetaling te krijgen.
Een garagist zal dat graag en meestal gratis doen, maar dat omvat eigenlijk een akkoord van hem, met de verzekering, om tegen die samen overeengekomen prijs de herstelling ook uit te voeren.

Als hij daarvoor apart betaling vraagt, ben ik dan verkeerd als ik aanneem dat u hem geen herstelling laat uitvoeren? Dan heeft hij voor u een prestatie geleverd, die wel mag gehonoreerd worden. Het genoemde bedrag is zeker niet overdreven in dit geval .

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 14 sep 2018 16:11

inderdaad, bij niet herstelling is dit meestal niet gratis.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 sep 2018 16:20

65€ + BTW is zeer goedkoop !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Niels2704
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 sep 2018 16:37

Als ik het goed begrijp had u dus een bestek nodig voor uw verzekering, om uitbetaling te krijgen.
Een garagist zal dat graag en meestal gratis doen, maar dat omvat eigenlijk een akkoord van hem, met de verzekering, om tegen die samen overeengekomen prijs de herstelling ook uit te voeren.

Als hij daarvoor apart betaling vraagt, ben ik dan verkeerd als ik aanneem dat u hem geen herstelling laat uitvoeren? Dan heeft hij voor u een prestatie geleverd, die wel mag gehonoreerd worden. Het genoemde bedrag is zeker niet overdreven in dit geval .


Inderdaad. Hij heeft echter geen bestek opgemaakt. Hij vraagt zo'n bedrag voor een expertise (die hij zelfs niet heeft uitgevoerd). 80€ incl. BTW voor bij mijn auto te staan terwijl iemand van de expertise komt kijken (15-20 min) vind ik héél veel. Zeker als hij "slechts" 38€/u vraagt.

Niels2704
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 sep 2018 16:38

65€ + BTW is zeer goedkoop !
Voor iets dat niet gebeurd is? Ik ben verbouwereerd.
Als ik langs ga voor een tweedehandswagen en ik bekijk de wagen en ik ga met hem een proefrit rijden en nadien beslis ik om deze niet te kopen, moet hij mij toch ook geen rekening sturen omdat hij hier tijd heeft ingestoken?

Niels2704
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 sep 2018 16:43

inderdaad, bij niet herstelling is dit meestal niet gratis.

Kan ik enigszins begrijpen MAAR hij had mij hiervan op de hoogte moeten brengen denk ik.
Dit is Art. 18 uit het koninklijk besluit.
"Art. 18. Alvorens een bestek opgesteld wordt, moet de consument ingelicht worden over de prijs van het bestek, tenzij dat kosteloos is."

Het gaat hier niet echt om een bestek; want ik heb er een gevraagd maar niet gekregen. Dit is volgens mij echter wel van toepassing op mijn situatie.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 14 sep 2018 16:48

Er bestaat dus geen bestek op papier. Hij heeft wel degelijk onderhandeld (kort, maar toch …) met de vertegenwoordiger van de maatschappij, in uw belang, en op uw vraag. het is al (schandalig) laag als hij slechts 38 € per uur vraagt voor herstellingen, maar dit doet hier niet ter zake.

Beetje laag-bij-de-gronds om zo'n rekening niet te willen betalen. Wedden dat u daar ook niet meer welkom bent als klant?

Niels2704
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 sep 2018 16:52

Er bestaat dus geen bestek op papier. Hij heeft wel degelijk onderhandeld (kort, maar toch …) met de vertegenwoordiger van de maatschappij, in uw belang, en op uw vraag. het is al (schandalig) laag als hij slechts 38 € per uur vraagt voor herstellingen, maar dit doet hier niet ter zake.

Beetje laag-bij-de-gronds om zo'n rekening niet te willen betalen. Wedden dat u daar ook niet meer welkom bent als klant?

Even een kanttekening dat ik hier 2 maanden geleden een grote herstelling heb laten doen, hier 2600€ voor betaal (vervanging van de koppeling), 1 maand mijn auto voor kwijt geweest ben en mijn collega heeft mijn factuur doorgestuurd naar een kennis die ook op zelfstandige basis garagist is en die beweert mijn auto gemaakt te hebben voor de helft van de prijs. Dit noem ik serieus opgelicht. Welkom als klant? Als vaste en regelmatige klant (reeds 5 jaar minstens 2 keer per jaar) had ik wel wat service verwacht en ik heb zelf gezegd dat ik daar geen klant meer wil zijn.

Onderhandelen? Mijn verzekeraar heeft verklaard, dat de expertise met officiële prijzen komt en indien de garagist hier niet mee akkoord is, kan hier onderhandeld worden. Het uurloon op het expertiseverslag is vastgelegd op 46€/u, dus dit lijkt me gewoon een recuperatie van hem.

vv-ke
Berichten: 174

#10 , 14 sep 2018 16:55

we hebben hetzelfde voorgehad! Mijn stiefdochter haar wagen stond geparkeerd, rijdt iemand tegen, dus zij in haar recht. Auto had ook al een mooie leeftijd. Dus er wordt beslist de centen te ontvangen. Maar wij moesten ook 65 euro hiervoor betalen!
Daarop hebben we de verzekering gecontacteerd met de vraag of zij dat niet terugbetaalden? Ook negatief. We waren zo boos! Uiteindelijk heeft de garage terugbetaald. indien de wagen gemaakt werd moesten we dit niet betalen... ondanks dat em zijne tijd hier toch ook had ingestoken?
Dus aan iedereen hier, ik rij tegen uwen auto en u moet zelf nog betalen voor het bestek? Toch ni logisch hé?

Niels2704
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 sep 2018 16:59

we hebben hetzelfde voorgehad! Mijn stiefdochter haar wagen stond geparkeerd, rijdt iemand tegen, dus zij in haar recht. Auto had ook al een mooie leeftijd. Dus er wordt beslist de centen te ontvangen. Maar wij moesten ook 65 euro hiervoor betalen!
Daarop hebben we de verzekering gecontacteerd met de vraag of zij dat niet terugbetaalden? Ook negatief. We waren zo boos! Uiteindelijk heeft de garage terugbetaald. indien de wagen gemaakt werd moesten we dit niet betalen... ondanks dat em zijne tijd hier toch ook had ingestoken?
Dus aan iedereen hier, ik rij tegen uwen auto en u moet zelf nog betalen voor het bestek? Toch ni logisch hé?

Ik begrijp dat hij iets zou gevraagd hebben omdat hij inderdaad tijd (al is het 15 min) heeft moeten vrij maken en niet heeft kunnen werken. Ik vind het gewoon een ronduit belachelijk bedrag en ik werd hier ook niet van op de hoogte gebracht en gezien de andere praktijken (zie hierboven) ben ik helemaal niet van plan dit te betalen.

Als ik bij een verzekeraar ga en ik vraag een offerte en beslis nadien om niet over te stappen, krijg ik ook geen offerte omdat hij hier tijd heeft ingestoken.
Zelfde als mijn voorbeeld bij de aankoop van een wagen... Hij steekt er ook tijd in om deze te verkopen en als ik deze niet koop, moet hij ook geen factuur sturen toch?!

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 14 sep 2018 20:10

Allemaal jullie eigen fout. Als iedereen een bestek laat opmaken en niemand laat herstellen, wie betaald dan die offertes? Als je liet herstellen was iedereen tevreden, en zou dat hier geen item zijn. Die garagisten dekken zich in tegen dat soort fraudeurs.

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 14 sep 2018 20:47

Fraudeurs vind ik nogal een zware term.

Verzekerde heeft sowieso recht op de schadevergoeding, ook in geld.

Maar als er daarvoor een offerte nodig is, of een andere formaliteit , betaal dan tenminste de mensen die daarin moeten tussenkomen.

Fairplay bestaat ook nog.

Niels2704
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#14 , 15 sep 2018 12:13

Fraudeurs vind ik nogal een zware term.

Verzekerde heeft sowieso recht op de schadevergoeding, ook in geld.

Maar als er daarvoor een offerte nodig is, of een andere formaliteit , betaal dan tenminste de mensen die daarin moeten tussenkomen.

Fairplay bestaat ook nog.
Ik heb helemaal geen probleem met het feit dat hij iets vraagt... Maar 65€ voor max. 15 min werk... Dat is er grandioos over (althans voor mij en zeker gezien de kleine voorgeschiedenis die we hadden). Ook omdat ik al jaren klant was. Daarenboven duurt een offerte opmaken voor een relatief klein schadegeval ook geen halfuur.

Mijn enige vraag was gewoon of dit bv. gelijkaardig is met Art 18 van het KB: "Art. 18. Alvorens een bestek opgesteld wordt, moet de consument ingelicht worden over de prijs van het bestek, tenzij dat kosteloos is." of dat er ergens een andere regel staat waarbij hij mij op voorhand had moeten inlichten over een eventuele kost.

lukasi
Berichten: 1139

#15 , 15 sep 2018 14:08

Wij vragen een bedrag voor schadebestekken.
Want 9 op 10 dient dit bedrag enkel voor de verzekering op te strijken.
En wij zijn alleen goed voor dat papierke te maken.

Wat horen we steeds maar opnieuw ?
- Meneer maak het maar goedduur want het is om van de verzekering te trekken.
- Neenee , we gaan het niet laten maken, is echt niet nodig.
- kunt ge dat bestek uitvoeren voor de helft, dat heb ik er ook nog iets aan.
- hoe? ik heb dat pas volgende week, gij moet vanalles opzoeken, jamaar tis maar gewoon om te trekken. Kan dat niet wat vlugger? Tegen morgen of zo!?
- Kunt ge daar niet gauw een bedrag op plakken?

En als het dan toch moet uitgevoerd worden , mogen we nog een paar uur gaan discussieren met een verzekeringsagent die het verschil nog niet weet tussen een boom en een haag. Want tja meneer, gij hed dat bestek gemaakt en ik ken daar niets van, kunde gij dat niet doen?
En als je dan ene hebt die iet of wat van het vak op de hoogte is, dan is het gegarandeerd te duur voor de verzekering.
Waarom vragen die geen 3 bestekken op? En kies uit die 3 de goedkoopste.
Doe ik nu al jaren met verzekeringsagenten, minstens 3 bestekken voorleggen.
Zelfs rechters kunnen hunne lach dan niet inhouden van plezier.

Terug naar “Andere”