Gedwongen ontslag

tonnyv
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gedwongen ontslag

#1 , 13 sep 2018 13:06

Beste,

Graag zou ik wat advies willen inwinnen met betrekking tot onderstaande situatie.

In februari ben ik begonnen bij mijn huidige werkgever, in het begin ging het eigenlijk allemaal super. Top team, top werkplek.
Vanwege de veranderingen binnen de bedrijfscultuur voelde ik mij steeds minder op mijn plek binnen het team.

Vier weken geleden werd ik ziek, het slijmbeurs van mijn voet was ontstoken en ik moest een operatie ondergaan.
Ondanks dat ik ben thuis geschreven voor 6 weken, vanwege de herstelling van het bot ben ik uit goede wil eenmalig naar kantoor gegaan.
Dit heb ik gedaan uit goede wil omdat ik toch mijn input wil geven binnen het team.

Op deze dag volgde een gesprek met de directie:
Er werd mij gedwongen om me eigen ontslagbrief te schrijven. Uiteraard ben ik hier niet mee akkoord gegaan en heeft mij dit toch aan het denken gezet.

Nu weigert mijn werkgever een voorstel te doen per e-mail of aangetekende zending, hoogstwaarschijnlijk omdat die mij weer probeert te overtuigen om zelf me ontslagbrief te gaan schrijven. Ondanks dat ik momenteel nog steeds met ziekteverlof ben eist hij dat ik morgen op kantoor kom.

Daarbij geeft hij aan dat hij de taxi zal betalen indien nodig, echter wacht ik al een halfjaar op openstaande declaraties en heb ik hier niet veel vertrouwen in.

Wat kunnen jullie mij in bovenstaande situatie adviseren, wat kan wel en wat kan niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 sep 2018 22:15

Het spreekt voor zich dat men u niet kan dwingen om zelf ontslag te nemen.

Men kan voorstellen dat u in onderling overleg tekent - het is dan ook de gewoonte om dit met de hand te schrijven.

Als men de arbeidsovereenkomst wil beëindigen, dient men u te ontslaan - dat kan natuurlijk altijd.

Zolang u uw afwezigheid kan wettigen, kan men niet eisen dat u naar het werk komt. Gaan werken tijdens ziekteverlof raad ik altijd af.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 14 sep 2018 09:07

Zeker niet op ingaan. Indien ontslag zelf genomen, heb je geen recht op ontslagvergoeding en werkloosuitkering. Kan over heel wat geld gaan.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”