klein beschrijf indien domicilie minstens 3 jaar op woning, maar wat met de nieuwe regelgeving?

Emark
Topic Starter
Berichten: 88

klein beschrijf indien domicilie minstens 3 jaar op woning, maar wat met de nieuwe regelgeving?

#1 , 08 sep 2018 19:16

hi,

woning gekocht in 2016. Domicilie daar geplaatst. Klein beschrijf. Voorwaarde: domicilie minstens 3 jaar op die woning, indien niet dan groot beschrijf.
MAAR: sinds juni 2018 afschaffing klein/groot beschrijf.
Wat als ik mijn domicilie verplaats nog binnen deze 3 jaar, betaal ik dan alsnog groot beschrijf?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 sep 2018 19:50

Als je gekocht hebt met de oude regeling, waarschijnlijk wel. Dus als je kocht in mei 2018 van je nog onder die oude regeling. Mensen die na juni 2018 kochten moeten er zich waarschijnlijk niet domicilieerden, want er is geen enkel korting meer om dat te verplichten.

Emark
Topic Starter
Berichten: 88

#3 , 08 sep 2018 22:18

waar kan ik dat opzoeken om zeker te zijn?

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 09 sep 2018 09:34

Bel gewoon naar uw vriend: de fiscus.

Emark
Topic Starter
Berichten: 88

#5 , 10 sep 2018 11:58

Bel gewoon naar uw vriend: de fiscus.
done :lol: de regel van 3 jaar blijft gewoon bestaan. + bovenop nog een boete :lol: :lol:

Booke
Berichten: 112

#6 , 10 sep 2018 13:58

Klopt niet , je schrijft dat je domicilie daar reeds staat. Dan ben je in orde. Je moet binnen de 3 jaar ingeschreven geweest zijn. 1 dag is voldoende.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 sep 2018 14:51

Klopt niet , je schrijft dat je domicilie daar reeds staat. Dan ben je in orde. Je moet binnen de 3 jaar ingeschreven geweest zijn. 1 dag is voldoende.
Voorwaarden voor de koper

De woning is de enige woning van de koper(s). Op het moment van de aankoop mag de koper of de echtgeno(o)t(e) geen eigenaar zijn van een ander onroerend goed bestemd voor bewoning, tenzij deze geërfd zijn van een bloedverwant in opgaande lijn.

De koper of zijn echtgeno(o)t(e):
•domicilieert zich binnen de 3 jaar in de aangekochte woning
•behoudt er zijn domicilie onafgebroken gedurende 3 jaar
•is een natuurlijk persoon (geen vennootschap of vzw)
•moet de volle of blote eigendom verwerven van een woning (alleen vruchtgebruik is onvoldoende).

Booke
Berichten: 112

#8 , 10 sep 2018 16:46

Ik was 2 zaken door mekaar aan het halen. Bij abattement is 1 dag voldoende. Mijn excuses voor de foute info.

sannetje1986
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 sep 2018 08:46

Ik heb hetzelfde als jou aan de hand.
Ik heb zelf mijn notaris gecontacteerd. Je moet 3 jaar je domicilie er hebben staan, ondanks de nieuwe regelgeving.

Emark
Topic Starter
Berichten: 88

#10 , 13 sep 2018 18:24

Ik heb zelf mijn notaris gecontacteerd. Je moet 3 jaar je domicilie er hebben staan, ondanks de nieuwe regelgeving.
correct!

Terug naar “Successie- & Registratierechten”