Buitenlands rijbewijs

Vandenbosche
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Buitenlands rijbewijs

#1 , 11 sep 2018 08:48

Goedemorgen.
Mijn meerderjarige Belgische dochter is een aantal jaren geleden in het buitenland gaan studeren. Zij heeft in die tijd in dat land haar rijbewijs gehaald. Nu wil zij een paar weken ons komen bezoeken, mag zij nu met dat rijbewijs de weg op? Het betreft een land waar Belgie van de rijbewijzen omruilt na eventuele immigratie.

Stel dat zij wil blijven en zich weer inschrijft in Belgie kan zij dat rijbewijs omruilen voor een Belgische?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 11 sep 2018 09:32

Om welk land gaat het?

Vandenbosche
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 sep 2018 13:31


Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 11 sep 2018 22:08

Lijst van de landen die niet-europese erkende rijbewijzen afleveren
Lijkt me een vrij duidelijke titel.

Ze mag er dus niet mee rondrijden en kan dit niet omwisselen.

Blaatpraat
Berichten: 3791

#5 , 12 sep 2018 00:05

Lijst van de landen die niet-europese erkende rijbewijzen afleveren
Lijkt me een vrij duidelijke titel.

Ze mag er dus niet mee rondrijden en kan dit niet omwisselen.
Zou me verbazen: ik heb een Rus in de familie die verhuisd is naar België.
Heeft een Russisch rijbewijs, en heeft dit kunnen omwisselen voor een Belgisch (of beter: Europees) rijbewijs.
Vraag me niet of er iets speciaals moest gedaan worden, maar er is alvast geen nieuw examen afgelegd hiervoor.

Even verder gezocht:
https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkee ... ormulieren
Er zijn formulieren waarmee je niet-europese rijbewijzen kunt inwisselen.
Rijden met dit rijbewijs mag niet, inwisselen wel.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 sep 2018 07:46

Mijn (tot nog toe) Thaise echtgenote heeft een Thais rijbewijs. Op dit rijbewijs staan de essentiele elementen ervan ook in het Engels.
Haar rijbewijs werd drie jaar geleden probleemloos (zonder extra vertaalkosten) omgewisseld naar een Belgisch exemplaar.
Haar Thais rijbewijs blijft ter beschikking op het gemeentehuis. Als we naar Thailand gaan, haalt ze dit rijbewijs op en bij terugkeer naar Belgie doet ze de omgekeerde beweging.
Piece of cake dus ...

BloodNight
Berichten: 621

#7 , 12 sep 2018 10:48

Lijst van de landen die niet-europese erkende rijbewijzen afleveren
Lijkt me een vrij duidelijke titel.

Ze mag er dus niet mee rondrijden en kan dit niet omwisselen.

Juist wel!


Van welk land is het rijbewijs afkomstig, dit is wel degelijk van belang?
Waar staat de dochter momenteel gedomicilieerd? Is ze aan het rondrijden met een voertuig met Belgische kentekenplaat of betreft dit een buitenlandse?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 12 sep 2018 16:28

Goedemorgen.
Mijn meerderjarige Belgische dochter is een aantal jaren geleden in het buitenland gaan studeren. Zij heeft in die tijd in dat land haar rijbewijs gehaald. Nu wil zij een paar weken ons komen bezoeken, mag zij nu met dat rijbewijs de weg op?
Als dat een niet-EU land is , maar waarvan België wel de rijbewijzen omwisselt, moet ze een internationaal rijbewijs hebben om hier te mogen rijden.

Het betreft een land waar Belgie van de rijbewijzen omruilt na eventuele immigratie.
Stel dat zij wil blijven en zich weer inschrijft in Belgie kan zij dat rijbewijs omruilen voor een Belgische?
Ah ja ...

Vandenbosche
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 sep 2018 10:19

Dank je

The_Spy
Berichten: 39
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 sep 2018 18:14

Kijk wel uit wat mag en niet mag met het Belgische equivalent. Ik mag met en rijbewijs uit California een motor besturen. Maar als ik mijn inwissel voor een Belgisch mag ik dat niet meer. Geen enkel motorrijbewijs van de VS wordt omgezet in Belgie.

Dan voor mijn gewoon rijbewijs, in California mag ik rijden met:

een voertuig met bruto gewicht van 13ton (!).
In Belgie wordt dat gereduceerd naar 3.5ton.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”