Realityshows op TV

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Realityshows op TV

#1 , 12 sep 2018 17:24

Eigenlijk meer een vraag uit eigen interesse gesteld.

Sinds jaren zie je langs alle kanten en in alle vormen reality shows opduiken, in veel van die shows gaan ze vrij ver vind ik.
  • Overspel in de Liefde: hierin krijgen telkens 2 mensen de kans om het vermeende bedrog van hun partner aan de kaak te stellen, soms gepaard gaande met nogal grove wraak-acties.
  • Mijn Lief Is Vrijgezel: Een single vrouw die op date gaat bij 4 mannen, waarvan er telkens slechts 1 vrijgezel is.
  • Matchmaker: Een BV probeert 2 mensen te koppelen waarbij 1 van niets weet.
  • ...
Er zijn er nog een resem ander, dit zijn gewoon de paar die ik ken... (op de laatste na) Laat ik eerst even duidelijk zijn: ik kijk hier totaal niet naar... Mijn vrouw jammer genoeg wel...

Mijn juridische vraag: mogen al die praktijken zomaar?

Ik bedoel... bij "Mijn Lief Is Een Vrijgezel" weten alle partijen er van, maar bij 2 de andere is er telkens maar 1 partij er van op de hoogte. Zeker bij het 1ste programma wordt hier erg ver gegaan. Alle partijen worden met naam & toenaam vermeld, de beelden zijn herkenbaar en er zijn wraakacties die vaak erg gortig zijn. (een goulash potje maken met daarin een gebruikt condoom) Toestemming van beide partijen bekomen in dergelijke situaties lijkt me nogal moeilijk.

Nu, het 1ste programma is Nederlands (gelukkig), maar toch... kan zoiets in ons landje?

adizal

#2 , 12 sep 2018 17:36

In ons landje kan alles, vooral als je de nodige centen hebt...

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 12 sep 2018 19:26

In ons landje kan alles, vooral als je de nodige centen hebt...
Toch een nuance: In ons landje kan alles binnen de krijtlijnen van de wet doch veel geld kan helpen om de dure advocaten te betalen die de grenzen van de wet aftasten. Grote bedrijven doen dit ook in hun belang. Is het wettelijk? JA. Is het etisch? Da s een goede vraag. Wees er maar gerust in dat ze geen wetten zullen overtreden.

Overspel en vreemdgaan is niet bij wet verboden .... enkel de bijbel, koran en andere geloofsboeken verbieden het maar die hebben geen kracht van burgerlijke wet.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 12 sep 2018 19:40

in de bijbel mag men gerust een bijslaap hebben of met de broer van uw man gaan samen liggen.
Of als dochter uitgeleverd worden aan de plebs om zo van de last af te zijn.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#5 , 16 sep 2018 10:37

Ik vind het vooral bevreemdend geen enkel onderbouwd antwoord te krijgen. Kan me niet voorstellen dat er hieromtrent geen rechtspraak of regels bestaan?

eylis
Berichten: 8836

#6 , 16 sep 2018 12:12

Poster ziet één belangrijk detail over het hoofd: er is een belangrijke tijdspanne en verschil tussen de opname en de uitzending: dat betekent dat bij de opname de prota- en antagonisten inderdaad soms niet op de hoogte zijn van de opname. Daarna wordt elke persoon die in een episode of show effectief in beeld komt (en daarmee bedoel ik niet als toevallige passant in het straatbeeld) uitgenodigd om de beelden te komen bekijken en er wordt hem/haar gevraagd of hij/zij akkoord is voor uitzending en worden de rechten geklaard via een officieel document. En dan mag er uitgezonden worden.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#7 , 17 sep 2018 01:17

OK... Daar had ik inderdaad niet aan gedacht, maar dan nog... de beelden die te zien worden zijn vaak zo extreem dat het bijna onmogelijk lijkt dat ze zich akkoord kunnen verklaren daarmee.

Terug naar “Praat café”