Tijdelijke constructie en vme

C1981
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Tijdelijke constructie en vme

#1 , 06 sep 2018 21:11

Wij lieten om privatieve redenen en op eigen kosten een tijdelijke constructie plaatsen aan de achterkant van ons appartement.
Een tijdelijke constructie heeft geen vergunning nodig en mag voor 30 dagen.
Tevens werd de constructie goedgekeurd door een ingenieur.
Nu steld de syndicus ons in gebrek vanwege overtreding vme en dreigt met procedures indien dit niet binnen de 5dagen weg is.
De firma kan helaas niet voor het afgesproken termijn komen afbreken.
*Moet ik voor iets tijdelijks de goedkeuring van de meerderheid van het vme hebben?
*Is daarvoor een av nodig of mag dit ook op eigen initiatief (ik ga de buren zelf vragen)
*mag de syndicus een procedure startek indien een afbraak door de firma niet mogelijk is voor de reeds afgesproken termijn (die de 30 dagen trouwens niet overschrijdt)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 06 sep 2018 21:30

*Moet ik voor iets tijdelijks de goedkeuring van de meerderheid van het vme hebben? absoluut
*Is daarvoor een av nodig of mag dit ook op eigen initiatief (ik ga de buren zelf vragen)toelating VME vereist = punt op dagorde AV
*mag de syndicus een procedure startek indien een afbraak door de firma niet mogelijk is voor de reeds afgesproken termijn (die de 30 dagen trouwens niet overschrijdt)kan altijd, bv in kortgeding
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

C1981
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 sep 2018 12:14

Bedankt voor je reactie.
Dus indien ik het akkoord vd meerderheid heb maar dit niet op een av gebeurde is het niet geldig?
Mag de vme geen vergadering houden zonder syndicus om dingen te klaren?
Mag de syndicus een procedure starten indien geen v.d eigenaars hierom vraagt?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 12 sep 2018 16:10

De regels voor het samenroepen van een AV liggen wettelijk vast.Het is de syndicus die de vergadering moet samenroepen, eventueel op verzoek van eigenaars die minstens 1/5 van de aandelen vertegenwoordigen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 12 sep 2018 17:06

Vraag aan alle eigenaars of ze willen tekenen dat ze akkoord zijn.
Uiteraard dat constructie weg is op einde termijn.

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 12 sep 2018 17:26

Aangezien reeds in gebreke gesteld zal dat vermoedelijk niet lukken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

adsummam
Berichten: 581

#7 , 12 sep 2018 22:48

B.W. Art. 577-10 § 1, § 4
Enkel de beslisingen genomen in een (B)AV ingevolge een met behoorlijke meerderheid goedgekeurd agendapunt en behoorlijk genotuleerd, zijn bindend voor alle leden van de VME.

Zij vormen, samen met de basisakte, de wet voor en binnen de VME, zowel voor de mede-eigenaars als de syndicus.

Zij kunnen tegengeworpen worden aan de houders van een persoonlijk of zakelijk recht.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”