woninglening voor student rechten

mtimmermans
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

woninglening voor student rechten

#1 , 11 sep 2018 16:02

Ik ben momenteel een 3e bachelor studente rechten en zou graag mijn eerste 3 slaapkamer appartement kopen, ik ben geïnteresseerd in een nieuwbouw project ..waarom? Omdat de eindlevering overeenkomt met het jaar dat ik afstudeer (2020-21) zo kan ik er nadat ik ben afgestudeerd direct in.

Nu is het probleem natuurlijk dat ik zelf nog student ben , ik heb wel een onregelmatige studentenjob doorheen de week maar dus nog geen vast loon , WEL ben ik lid van private banking bij KBC doordat mijn ouders dat zijn dit geeft mij wel een groot onderpand bij de bank.. verder verhuren mijn ouders nog een aantal panden die waarschijnlijk wel nog op hun naam staan..

Mijn ouders vinden mij zelf nog wat te jong om nu een appartement op plan te kopen ook al is het pas voor binnen 2 jaar en is het een goede investering ..

Mijn vraag is nu of ik zelf kan lenen? of kan het zijn dat mijn ouders ergens al een rekening op mijn naam hebben geopend die ik kan gebruiken? of heb ik jammer genoeg de volmacht van mijn ouders nodig?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 11 sep 2018 16:04

eerste vraag die de bank zal stellen is: hoe ga je je aflossing betalen zonder vast inkomen?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 sep 2018 16:11

Tenzij u hoogbegaafd bent (en als bijvoorbeeld 15-jarige in uw 3e bachelor zit), ga ik er van uit dat u meerderjarig bent.

U zegt dat de oplevering gebeurt als u afstudeert. U bent er dus vrij zeker van dat u er door zal zijn de komende jaren? Hou er verder rekening mee dat bij dit soort nieuwbouwprojecten al reeds schijven moeten betaald worden voor de effectieve oplevering. Als er dus al 50% van de woning klaar is, zal u al 50% moeten betalen, etc...

U weet niet of uw ouders een rekening voor u hebben? Mag ik daaruit opmaken dat u zelf geen zicht of spaarrekening beheert?

Verder heb je de toestemming van uw ouders niet nodig om vastgoed te kopen, aangezien u meerderjarig bent. Of u echter een lening van de bank kan krijgen, durf ik serieus te betwijfelen, maar niemand belet u om eens met de bank te gaan praten. Maar een nieuwbouw 3-slaapkamerappartement kost al snel €200.000 en meer. Als je dat volledige bedrag wil gaan lenen op 25 jaar, tegen een intrestvoet van 3%, zal je maandelijks €950 moeten afbetalen. Kan je dit?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 11 sep 2018 17:34

En je weet ,nog niet eens in welke regio je later werk zal vinden, zodat je mogelijks dagelijks lang zal moeten gaan pendelen.
Dan moet je ook nog rekening houden dat een nieuwbouwappartement nog zal moeten behangen en/of geschilderd waren en bemeubeld. Nog een zware kost.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#5 , 11 sep 2018 21:17

Beste

Terugbetalingscapacitieit moet aanwezig zijn. hetzij uit een vast inkomen, hetzij uit vermogen (rentenier)
Indien heen terugbetalingscapaciteit aanwezig = geen lening mogelijk.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”