Gemist pensioen

Jelie0566
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Gemist pensioen

#1 , 11 sep 2018 12:22

Beste,

Mijn echtgenoot en ik gaan scheiden.
Ik heb 10 jaar deeltijds gewerkt, om voor de kinderen te zorgen.
Is er een wet die mijn echtgenoot verplicht een deel van mijn pensioen bij te betalen?
Mijn echtgenoot staat in het onderwijs en heeft al meer dan 20 jaar een bijberoep.

Dank voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 11 sep 2018 16:03

Beste,

In de pensioenregeling van de werknemers en van de zelfstandigen zijn er specifieke regels voorzien in geval van feitelijke en wettelijke scheiding.

In geval van wettelijke scheiding kan je een pensioen verkrijgen op basis van de tewerkstelling van je ex-huwelijkspartner tijdens je huwelijksperiode.
Dit kan wel pas vanaf het moment dat je zelf met pensioen kan gaan. Daarnaast mag je niet hertrouwd zijn (of dit nieuwe huwelijk moet ook ten einde zijn). Dat je ex-partner hertrouwd is, is van geen belang. Daarnaast gelden er nog een aantal voorwaarden die betrekking hebben of bepaalde veroordelingen.
Het pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot blijf je behouden, ook na een eventueel overlijden van je ex-partner. Maar, het vervalt van zodra je zelf hertrouwd.
Als uit de echt gescheiden echtgenoot hebt je echter geen recht meer op een overlevingspensioen.

In de pensioenregeling van de vast benoemde ambtenaren is er geen regeling bij scheiding voorzien. Maar, je behoudt wel recht op een overlevingspensioen bij een eventueel overlijden van je ex-partner.
Dit overlevingspensioen moet wel worden aangevraagd binnen het jaar na het overlijden van je ex-partner.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”