Omheining

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

Omheining

#1 , 11 sep 2018 11:30

Lang verhaal kort: vorig jaar hebben we een veranda afgebroken achter ons huis. Aan de linkerzijde liepen de verandategels door en vormden een extra spie. We dachten dat deze bij onze grond hoorde maar na afbraak veranda kwam buur ons vertellen dat die spie van hen was; Volgens de online kadasterplannen kan dat zo zijn, we hebben het zo gelaten ondanks een kleinere doorgang naar onze tuin (maar nog ruim voldoende). De wand van de veranda was dus blijkbaar de bestaande omheining.

Nu ligt ons nieuw terras er en aan de linkerzijde is dus een opening waar de oude veranda vroeger stond. De buurman vroeg om dit dicht te maken, ik beloofde om draad te kopen en nieuwe palen te zetten (we hadden nog palen staan). Blijkbaar ging het niet vlot genoeg voor de buurman en heeft hij nu eigenhandig palen gekocht en afscheiding (vaste draad panelen, niet op een rol bv). Hij is op dit moment bezig met de palen te zetten en kwam even doodleuk melden dat hij de rekening straks naar ons stuurt. Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 sep 2018 16:01

Neen, dit kan niet zomaar. De buurman mag niet zomaar een afsluiting op de gemeenschappelijke grens plaatsen, zonder dat jij daar akkoord mee gaat (dus akkoord over het gebruikte materiaal en de prijs van dit materiaal). Als jij akkoord gaat, zal je inderdaad de helft van de kosten moeten betalen, maar je bent niet akkoord gegaan met deze manier van werken en bent dus tot niets verplicht. Je kan zelfs eisen dat uw buur die draad afbreekt en op zijn eigen grond zet.

Laat uw buurman vriendelijk weten dat je het niet zo prettig vind dat hij op eigen initiatief deze kosten gemaakt heeft, zeker niet omdat jij zelf het nodige materiaal had om dit in orde te brengen. Meld hem (mondeling) dat je niet zal moeilijk doen over de plaatsing van de draad (die hij zonder overleg enkel op zijn eigen grond had mogen plaatsen), maar dat je wel niet van plan bent om nog eens extra kosten te betalen (naast de kosten van het materiaal dat je al had om zelf de afsluiting te plaatsen).

Waarom dit mondeling meedelen? Omdat het stukje "niet moeilijk doen over de plaatsing" zou kunnen geïnterpreteerd worden als akkoord gaan. Dit kan je dus beter niet op papier zetten. Als het zover zou komen dat je uw buur een A.S. moet schrijven, meld je enkel dat je nooit uw akkoord gegeven hebt voor het plaatsen van die omheining en bijgevolg ook niet bereid bent daar een deel van te betalen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

#3 , 16 sep 2018 19:52

Bedankt voor je antwoord. Ondertussen heeft de buurman eigenhandig de omheining geplaatst... Op onze grond.

Hoe gaan we hier best mee om? De paal dichtst tegen onze woning staat eigenlijk te dicht om (op later tijdstip voorziene) houten poort te installeren. Kunnen we hem verplichten om die palen terug ui de cement te halen? Mogen wij die zelf eruit halen aangezien ze op onze grond staan (hoewel de palen niet ons eigendom zijn)?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3791

#4 , 16 sep 2018 21:27

Stuur die buur eerst een aangetekend schrijven (zodat het bewijsbaar is) waarbij je hem een week de tijd geeft om de situatie in orde te brengen, en indien hier geen gehoor aan gegeven wordt, je dit zelf zult doen zonder enige nadelige erkenning van zijn rechten (waarmee er wordt bedoeld dat hij geen schade zal kunnen vragen aan jou).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 sep 2018 09:23

Zoals Blaatpraat zegt: stuur een AS met de dringende vraag die omheining van jullie grond te halen! Meld ook dat als hij dit niet zelf doet binnen de zoveel tijd, je naar de vrederechter zal stappen om de verwijdering van de omheining te eisen, en dat alle kosten die daaruit voortvloeien voor hem zijn (niet dat dit veel kost, maar bon).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”