refurbished Iphone steeds defect + verdachte voorstellen

nildo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

refurbished Iphone steeds defect + verdachte voorstellen

#1 , 10 sep 2018 18:49

Hallo,

Op 1 september 2017 kocht ik online bij een tweedehands elektronica shop een refurbished Iphone 5s (staat als nieuw). Na nog geen 3 maanden heb ik dit toestel al 4 maal moeten laten vervangen of herstellen omdat er telkens iets defect was. Toen had ik al liever gewoon mijn geld teruggekregen, maar daar doet zo een bedrijf niet aan mee natuurlijk.

Het vierde vervangtoestel werkte nu behoorlijk tot in juni 2017: het toestel begon regelmatig te crashen en op een week tijd kwam de voorkant helemaal los van de achterkant van het toestel.

Hiermee ben ik naar de shop gegaan. De werknemer vertelt me dat de batterij opgezwollen is door warmte. Eenmaal deze vervangen zou zijn, zal het toestel opnieuw correct functioneren. Ik zal wel €39 moeten neerleggen voor een nieuwe batterij want die valt maar voor 6 maanden onder garantie... Op nog geen halfuurtje zal dit geregeld zijn, maar dit klopte niet. De werknemer kreeg het toestel niet aan de praat en had geen flauw idee van de oorzaak. Het toestel zal verder worden hersteld maar dit zou wat langer kunnen duren. in de woorden van de werknemer: "misschien tegen het einde van de dag of anders begin volgende week, ten laatste eind volgende week". Het is inmiddels 18 dagen verder en ik krijg geen bericht van de shop...

In tussentijd heb ik de shop zelf enkele keren bereikt (na een aantal keren genegeerd te worden). De werknemer weet telkens van niets en ik moet contact opnemen met zijn collega. Zijn collega is niet te bereiken.

Mijn geduld geraakt stilaan op en heb nog tal van berichten en vragen gestuurd via hun webmail. Er wordt sindsdien volledig gezwegen over mijn toestel dat al langer dan twee weken in "herstel" is tot ik enkele dagen geleden dit bericht in mijn mailbox kreeg:

Beste,

Helaas dienen we u mee te delen dat uw toestel buiten de garantievoorwaarden valt.

Onze garantie geldt niet op:

- Schade die is ontstaan door val, druk, stoot, gebruik of vocht*. De medewerkers van f-mobile bepalen of dit het geval is.
- Schade die is veroorzaakt door kortsluiting van buitenaf. Voorbeelden hiervan zijn blikseminslag of het gebruik van een verkeerde adapter.
- Een toestel dat vol stof zit. Dit kan namelijk ook defecten veroorzaken.
- Een toestel die door een derde partij geopend is.

In het geval van de Apple iPhone 5S Zwart is er duidelijk sprake van val- en/of stootschade.

In bijlage enkele foto's als bewijs daarvan.

We zullen het toestel dan ook onhersteld naar u terug sturen.

___

Het toestel is nooit gevallen of gestoten. Het probleem was de batterij die opgezwollen was (wat ook al niet zou mogen bij een "nieuw" toestel). En opeens trekken ze hun handen helemaal terug en doen zelfs geen moeite meer om het toestel te herstellen (zelfs niet betalend!).

Nog gekker: een dag later krijg ik een bericht van de 'collega' en eigenaar van de zaak:

Beste Nils,


Wij willen u het volgende voorstellen.
We ruilen je iPhones 5s 64gb om met een iPhone 6s 64gb zwart. Hiervoor vragen we aan jou een bijdrage van €150. Gezien de restwaarde van je toestel op 175€ zit. De 6s 64gb wordt normaal verkocht aan 329€ momenteel.

Indien je akkoord bent, kan je het toestel morgen reeds ophalen in onze winkel.

Groeten,
Fred

_______

Ze staan dan plots toch nog open voor een "deal".
Ik word hier nu erg moedeloos van en wil het liefst van al mijn geld terug. ik heb ondertussen via de website van test-aankoop ook een klacht ingediend bij het bedrijf, maar ik weet niet of dat iets zal opbrengen.


Nog suggesties?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 10 sep 2018 18:58

Zelfde klacht bij de economische inspectie.
Termijnen 'in herstelling' vallen buiten de garantieperiode .

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 10 sep 2018 19:28

En wat had u precies geschreven in uw aangetekende brief? Of is die er nog helemaal niet ?

Reclame

nildo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 sep 2018 19:34

En wat had u precies geschreven in uw aangetekende brief? Of is die er nog helemaal niet ?
Die is er niet. Of bedoel je de inhoud van de klacht die via test-aankoop ging?

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 10 sep 2018 22:43

Neen, ik bedoel gewoon dat je in zo'n gevallen altijd best aangetekend reageert. U kan dat nu nog, best zelfs, maar er is al veel tijd verloren gegaan.

markske11
Berichten: 61

#6 , 15 sep 2018 10:49

goedkoop is niet altijd bestkoop dit soort firma's gebruiken vaak kwalitatief onderdelen van mindere kwaliteit. normaal heeft een refurb een rating als ze zoals vaak gebeurd gebruikte onderdelen gebruiken heb je een probleem maar Waarom een iPhone 5S als refurb kopen de onderdelen voor deze toestellen zijn ook steeds moeilijker te krijgen daarmee waarschijnlijk dat ze je tegen meerprijs een 6S kan kopen een toestel dat 2 jaar nieuwer is maar vergeet de fabel een refurbished is een nieuw toestel bij dit soort bedrijven ze hebben niet dezelfde standaard als apple gebruikt voor refurbished toestellen. Er zijn genoeg erkende bedrijven die samen werken met apple en die de normen die apple oplegt respecteren kwa refurbished toestellen. jij moet je attest met de rating voorleggen daar staat de schade precies op vermeld en ik denk niet dat je dit gekregen hebt.
momenteel bedraagt de dagwaarde van je toestel 69 euro jij zult waarschijnlijk een pak meer hebben betaald probeer zo snel mogelijk van dit toestel af te geraken want tegen de tijd dat jij mss tot een overeenstemming komst is de dagwaarde onder de 49 euro komt ergens had je moeten weten dat een iPhone uit 2013 kopen niet echt een goede zet is geweest zou je hier in de buurt hebben gewoond zou ik zelf is hebben kunnen zien of de spare parts die gebruikt zijn origineel zijn of niet ik repareer zelf ook toestellen die uit garantie zijn maar een toestel zoals De 5S raad ik de mensen niet meer aan zelfs onderdelen kosten vaak al meer dan het toestel waard is
maar zoals ik jou hoor denk ik dat er tijdens de reparatie een kortsluiting is geweest op het moederbordje wat kan gebeuren dat ze zich niet geaard hebben en dat het toestel wat statische electriek te pakken kreeg wat funest is moederbordje kost meer dan wat toestel kost zou het zeker toch is overwegen om 130 te betalen voor een 6S ga je dan nog jaren van de update kunnen genieten En 5S 6S een hele grote vooruitgang veel succes

jef007
Berichten: 1679

#7 , 16 sep 2018 19:56

ik lees hier : 6 maand garantie!!
ik meen te weten dat je 1 jaar garantie hebt. Indien de garantie van 1jaar niet op uw factuur zou vermeld zijn, dan heb je 2 jaar garantie.
ik meen ook te weten dat de garantieperiode opgeschort word telkens dat uw toestel in herstelling binnen is

Terug naar “Consumenten Koop”