Omnium stopzetten

Oreoshaye
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Omnium stopzetten

#1 , 10 sep 2018 09:37

Beste,

Ik wou mijn omniumverzekering stopzetten, maar mijn gewone autoverzekering burgerlijke aansprakelijkheid behouden. Nu blijkt dat ik nog een contract heb en mijn makelaar zegt dat dit niet gewijzigd kan worden, echter vind ik op internet terug dat een omnium een bijkomende voorwaarde is en dat deze niet gebonden zijn aan een jaarcontract zolang je de autoverzekering zelf behoudt.
Is dit correct of is mijn makelaar juist?

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 10 sep 2018 11:46

Geef die makelaar dan z'n zin. Zeg meteen het hele contract op, en stel het gedeelte BA terug in voege (met de bijhorende waarborgen als rechtsbijstand, inzittenden... natuurlijk).

Iedereen op zijn wensen bediend.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 sep 2018 12:02

BA, kan je niet zomaar opzeggen, dacht ik. Dit is een jaarcontract dat drie maanden op voorhand moet opgezegd worden. Het omnium gedeelte opzeggen zal volgens de specificaties van het contract zijn, vermoed ik.

Dus concreet: in het slechtste geval kan je het omnium gedeelte laten schrappen bij de jaarlijkse hernieuwingsdatum van uw verzekering (mits dit omnium gedeeltje drie maanden op voorhand op te zeggen). Mogelijk kan je ook sneller het omniumgedeelte opzeggen (volgens de contractvoorwaarden).

Maar het is niet zo dat je sowieso gebonden bent om die omnium te houden. Dit zou absurd zijn. De meeste mensen nemen enkel een omnium als de wagen nog vrij nieuw is (de eerste 2 - 3 jaar), en zetten dit daarna om naar een gewone BA verzekering (eventueel mini-omnium). Iedere verzekeraar zal dit zonder morren omzetten, voor zover ik weet (alleen niet op ieder moment, dikwijls bij de jaarlijkse vervaldatum).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Algemeen”