gerechterlijke procedure bij erfenis

jacodepapegaai
Topic Starter
Berichten: 35

gerechterlijke procedure bij erfenis

#1 , 08 sep 2018 20:57

Wij zitten in een gerechterlijke procedure voor de verdeling en vereffening van de erfenis van onze ouders. Wij zijn met 4.
Een deel van de nalatenschappen (weiland en loods met bouwgrond) zijn al verkocht via openbare verkoop.
Mijn broer is de dwarsligger. Het woonhuis is na 7 jaar overlijden van moeder nog altijd niet verkocht.
5 jaar geleden was er een bod (vraagprijs waar iedereen initieel akkoord mee was).
Op het laatste moment stelde mijn broer zijn voorwaarden: akkoord met huis verkopen als hij de andere goederen voor een prikje kreeg (bijna de helft van de geschatte waarde) Openbare verkoop hiervan is daarna pas gebeurd. Geen akkoord, huis niet verkocht.
Daarna gerechterlijke procedure opgestart en huis door notaris aangeboden op openbare verkoop met instelpremie. Eerlijkheidshalve moet ik er bij zeggen dat het een zéér groot herenhuis betreft dat bovendien geklasseerd is als monument. Deze 2 zaken schrikken kandidaat-kopers af wegens de hoge kosten.
Instelpremie was blijkbaar te hoog want geen kandidaat -kopers. Daarna is huis in de uitverkoop gegaan bij makelaar waar het nu bijna een jaar te koop staat.
Vorige maand een bod (wel 50000€ onder geboden prijs van enkele jaren geleden) Na onderhandelingen met deze kandidaat-koper zijn wij met 3 tot een akkoord gekomen maar mijn broer stelt WEER voorwaarden.....Hij is akkoord met het bod OP VOORWAARDE dat wij verklaring tekenen dat wij hem niet zullen vervolgen wegens te weinig opbrengst.
Verklaring is geschreven door zijn advocaat in zeer vage en algemene bewoordingen en bovendien raadt iedereen af (ook de notaris himself) deze te tekenen.
De kandidaat-koper heeft daar geen boodschap aan en nu is er maandagavond de deadline om tot een akkoord te komen.
Wij hebben de hulp van de notaris ingeroepen om de verklaring aan te passen en exact te omlijnen, maar hij houdt vast aan ZIJN verklaring die hij wel zelf niet wil ondertekenen naar ons toe, zodat wij ons zelf ook beschermen kunnen. Wij vrezen dus dat deze verkoop , maar ook alle toekomstige biedingen nooit tot een verkoop gaan lijden want hij zal blijven vasthouden aan één of andere eis die wij niet KUNNEN inwilligen.
Ondertussen zijn wij er uit wat zijn bedoeling is: huis blijft leeg, verloedert en mindert in waarde zodat hij binnen jaren ons kan "verlossen" en voor een véél lagere prijs het huis opkopen. De mogelijkheid is zelfs nu bestaande dat deze kandidaat-koper onder één hoedje speelt met hem...gevolg wij tekenen zijn verklaring en kandidaat-kopers trekken zich terug. Daarna kan hij rustig afwachten tot wij hem het huis na veel ellende "cadeau" geven.....
Heeft er iemand een idee hoe wij uit deze impasse geraken? Is een nieuwe openbare verkoop zonder instelpremie de enige uitweg? Dit zou helemaal in zijn kaart spelen natuurlijk want het is ondertussen geweten dat een openbare verkoop niks opbrengt (zeker niet voor een huis dat "verbrand " is)
Is er een andere mogelijkheid? Mag hij eisen bij zijn akkoord stellen en kan de notaris nu echt niet ingrijpen en mijn broer ter orde roepen??
Er is nog de mogelijkheid om hem uit te kopen, maar ik vrees dat hij daarmee ook akkoord moet zijn en dan gaat hij opnieuw zijn eisen stellen...
Bedankt voor het geduld en de hopelijk goede raad als iemand die mij kan geven......

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 08 sep 2018 22:16

Gerechtelijke openbare verkoop is de enige manier om uit de impasse te geraken. Als je (samen met de 2 anderen) genoeg middelen hebt om het zelf te kopen kan je via een stroman kopen als de prijs belachelijk laag is en vervolgens zonder de vierde doorverkopen. Laat u door de notaris bijstaan want de “stromanprocedure” is zeer strikt.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”