Uitschrijven uit Belgie wanneer in buitenland of niet? (pros en cons)

Emark
Topic Starter
Berichten: 88

Uitschrijven uit Belgie wanneer in buitenland of niet? (pros en cons)

#1 , 03 sep 2018 18:56

hi,

de meeste mensen die voor een jaartje of langer op wereldreis gaan die schrijven zich NIET uit uit het Belgische bevolkingsregister omdat het gewoon makkelijker zo is: geen papier werk.

Maar wat als je nu enkele jaren in het buitenland verblijft? Zijn er voordelen aan jezelf uitschrijven?
Bij uitschrijven verlies je je ziekteverzekering in Belgie, wat een nadeel is.

1/ Maar wat met belastingen? Ik hoorde dat als je langer dan 6 maanden per jaar in het buitenland bent, je dan geen belastingsaangifte meer moet doen? klopt dat?

2/ En wat als je een hypothecaire lening lopen hebt, verandert daar wat aan bij uitschrijven? Veranderen je belastingen op KI bij uitschrijving?

Persoonlijk zie ik niet veel voordeel bij een uitschrijving, maar als die er zijn dan hoor ik het graag!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 03 sep 2018 20:42

Grootste voordeel aan het uitschrijven is dat je legaal blijft.
Doe je dit niet en je woont effectief in het buitenland en je belangen zijn daar gevestigd, dan pleeg je domiciliefraude door je adres niet daar te zetten.
De meest voorkomende reden om dat te doen is inderdaad de mutualiteit.

Er zijn faciliteiten om je tijdelijk in orde te houden en alles legaal te laten, in principe tot maximum een jaar, verlengbaar met maximaal één jaar.
Kan schillen van gemeente tot gemeente, in Antwerpen eist men dat je je hoofdbelangen hier houdt, dus je moet je woning behouden zodat je ten allen tijde kan terugkeren (niemand anders woont daar buiten eventueel familieleden, je kan dus niet verhuren).

Daarna kan het lastiger worden. Bij vermoeden fraude (lees wanneer er iemand jaloers is en klikt) kan men allerhande zaken opvragen, zoals energieverbruik op het adres waar je ingeschreven staat, staan er andere personen ingeschreven, TV/internet abonnement al dan niet aanwezig en zo verder.

Voordelen, geen belastingen meer, je bent legaal, je bent ingeschreven op de lokale ambassade van het land waar je verblijft dus hebt consulaire steun zoals vernieuwing reispas/eID en dergelijke meer.

Nadeel, buiten dat je niet meer gedekt bent door de mutualiteit, eigenlijk geen.

Emark
Topic Starter
Berichten: 88

#3 , 08 sep 2018 19:06

wat is het gevolg van uitschrijven op je hypothecaire lening en het betalen van je woningbelastingen? blijft die belasting gewoon dezelfde? blijft je lening gewoon dezelfde?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 08 sep 2018 19:19

Die blijven gewoon want zijn door u aangegaan en zijn uw eigendom.
Geloof niet dat een BE bank u iet kan volgen in het buitenland.
Deze weten snel tot redelijk snel waar u woont en waar u een bankrekening hebt, desnoods blokkeren ze daar die rekening wel.
Kunnen dan veel sneller dan de overheid.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 08 sep 2018 19:53

Dus hier kopen met een lening en dan naar buitenland verhuizen en niet meer afbetalen zal niet lukken.

Emark
Topic Starter
Berichten: 88

#6 , 09 sep 2018 22:03

Geloof niet dat een BE bank u niet kan volgen in het buitenland.
Deze weten snel tot redelijk snel waar u woont en waar u een bankrekening hebt, desnoods blokkeren ze daar die rekening wel.
Kunnen dan veel sneller dan de overheid.
?? ik snap niet waar dit over gaat. Wat bedoel je?
mijn vraag gaat over belastingen, of er iets veranderd aan de te betalen belastingen of terugtrekbaarheid van hypothecaire aflossingen als je uitgeschreven bent.

ExpatD
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 sep 2018 05:07

Geloof niet dat een BE bank u niet kan volgen in het buitenland.
Deze weten snel tot redelijk snel waar u woont en waar u een bankrekening hebt, desnoods blokkeren ze daar die rekening wel.
Kunnen dan veel sneller dan de overheid.
?? ik snap niet waar dit over gaat. Wat bedoel je?
mijn vraag gaat over belastingen, of er iets veranderd aan de te betalen belastingen of terugtrekbaarheid van hypothecaire aflossingen als je uitgeschreven bent.
Als je geen belastingen meer betaalt, krijg je ook niets meer terug...

Terug naar “Administratief recht”