Tot wanneer kan je opgeroepen worden om te gaan bijzitten

jolientjen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Tot wanneer kan je opgeroepen worden om te gaan bijzitten

#1 , 06 sep 2018 21:20

Hoi

Ik ben bij de gelukkigen die opgeroepen werden om te gaan bijzitten op 14/10/2018. 't Is de eerste keer, geen probleem, ik zal mijn burgerplicht wel gaan vervullen.
Ik vroeg me alleen af: het bericht "kieswet 227" dat ik op de gemeente mijn aangetekend schrijven mag gaan ophalen, dateert van 05/09/2018 en zat ook op die datum in mijn brievenbus. Ik lees echter dat je ten laatste op 03/09/2018 kon opgeroepen worden. (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/08/30 ... te-zitten/) Klopt deze info? Ik zou het wel eens fijn vinden om ze daar in't stadhuis op aan te spreken
Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Soral
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 sep 2018 08:48

De voorzitter moet ten laatste op 3 september de bijzitters aanwijzen.
Vervolgens moeten deze personen op de hoogte gebracht worden.
Er kunnen dus steeds enkele dagen zitten tussen het daadwerkelijk aanwijzen en het verzenden van de brief.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 07 sep 2018 09:15

De voorzitter kan u oproepen tot op het ogenblik van opening van het stembureau, als hij vaststelt dat er te weinig leden van het kiesbureau aanwezig zijn, en kan dan de eerst persoon die zich aandient om te komen stemmen opeisen om te komen zitten.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 07 sep 2018 19:55

Het is idd dikwijls dat tot de laatste dag bijzitters gezocht en aangeduid worden om de stemming goed te laten verlopen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 07 sep 2018 20:16

Ik heb als voorzitter ooit een van de eerste toekomende kiezers bijzitter moeten benoemen omdat er enkele bijzitters niet waren komen opdagen. Gelukkig had die man daar geen enkel probleem mee.
Vroeg naar stembureau gaan houdt dus risico's in!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Staatsrecht”