Aanpassing vh Regl Interne orde

dirk469
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Aanpassing vh Regl Interne orde

#1 , 06 sep 2018 10:16

Dag,

Na 7 jaar huren van een app in een flatgebouw krijg ik plots een boete van 100 eu, wegens het 'vervuilen ' van de lift door een lekkende


vuilzak, opgeïst door het woonbureau . Ik moet een paar keer per week met vuilnis naar de kelder om alles daar te sorteren. De syndicus heeft camerabeelden van mij gemaild naar mijn huisbazin, en zij op haar beurt verstuurd naar het woonbureau waarmee ik een contract heb.

De aanpassingen in het Regl v Interne Orde , en invoering van een boetesysteem is mij nooit gecommuniceerd door de huisbazin. Natuurlijk betaal ik conciergekosten voor het onderhoud van de Gemene Delen, ondermeer poetskosten om een accidentje zoals dit, die kunnen gebeuren, te vergoeden. Men eist voor deze 'inbreuk ', evenveel als voor een milieumisdrijf zoals sluikstorten.

Mijn vraag is dan natuurlijk of dit zomaar kan allemaal, en dat beelden van mij, genomen door een liftcamera 'vrolijk' mogen gemaild worden naar Jan en Alleman...?


Mvg


Dirk De Wilde

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 sep 2018 12:23

Dat intern reglement dient normaal ergens uit te hangen in de inkomhal of lift (of een andere gemeenschappelijke plaats). Kijk eens goed rond

Etak
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 sep 2018 13:22

En werd je lek opgeruimd door jezelf?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 07 sep 2018 00:11

Heeft de syndicus wel het recht om camerabeelden van TS te verspreiden aan derden?
Heeft deze in feite wel het recht om camerabeelden te maken en te bekijken, en zodoende op te slaan (ze zullen wel niet live kijken)?

dirk469
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 sep 2018 19:08

Alleen in de lift is er een brief met de boete ivm het verhuizen van grote dingen met de lift , zoals zetels ed. Alle andere boetes zijn nergens gepubliceerd.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 07 sep 2018 19:24

En als uw verhuurde u nooit in kennis heeft gesteld is de boete dan ook niet inbaar.

dirk469
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 sep 2018 20:12

Hallo,

Onlangs ben ik gefilmd door de liftcamera van het app waar ik woon. De syndic heeft een brief gestuurd naar mijn huisbaas

met in bijlage 4 foto's van mij genomen, om alzo te bewijzen dat ik met 'lekkende vuilzak', de lift bevuild heb, en mijn huisbaas

een boete van 100eu moet betalen. De brief met foto"s zijn daarna door de eigenaar verstuurd naar woonbureau waarmee ik een

huurcontract heb.

Is het versturen, mailen, van gemaakte camerabeelden van mij zomaar toegelaten?

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 16 sep 2018 20:45

Ja in dit geval wel.
De eigenaar van de camera (in dit geval VME vertegenwoordigd door syndicus) mag gebruik maken van de beelden. Maar enkel voor het doel waarvoor de camera werd geplaatst.
Het doel is hier het ontdekken van lekkende zakken.

Maar ze mogen de foto waar u met die lekkende zak opstaat niet publiceren.
Hangt er ergens een pictogram waarop vermeld staat dat er een camera is?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

dirk469
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 sep 2018 23:27

Ja er plakt een klein pictogram in de inkomhal, echter niet op of in de lift. Volgens de privacy expert van de politie is het verboden om dergelijke camerabeelden, of foto's hiervan, te verzenden, en heeft de syndicus een inbreuk gedaan van de, vernieuwde, camerawet.

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 17 sep 2018 23:39

Mits een sticker mag die camera er hangen.
Als de opnames van die camera niet mogen worden gebruikt, nu ja, waarvoor dient hij dan...

Ik zie geen wettelijke inbreuk.
Men mag me altijd de rechtsregel tonen waaruit het tegengestelde blijkt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

dirk469
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 sep 2018 10:16

Nou ja de camera's mogen natuurlijk worden gebruikt, dat is nogal evident.
Waar het om gaat is of die opgenomen beelden zomaar naar de verhuurder van de betrokkene, mij, mogen worden verstuurd.

Didymus
Berichten: 2061

#12 , 18 sep 2018 11:55

Syndicus mag als verwerkingsverantwoordelijke die beelden inderdaad niet zomaar verspreiden. Is een inbreuk op de Camerawet van 21 maart 2007.
"sowieso" schrijf je zo.

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 18 sep 2018 14:37

Nou ja de camera's mogen natuurlijk worden gebruikt, dat is nogal evident.
Waar het om gaat is of die opgenomen beelden zomaar naar de verhuurder van de betrokkene, mij, mogen worden verstuurd.
Hoe kan hij de klacht tegenover de verhuurder anders bewijzen? Naar u versturen is alleszins geen inbreuk.
Hij mag de foto niet publiceren voor het grote publiek. Wel gebruiken voor het doel waartoe de camera dient.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

dirk469
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#14 , 19 sep 2018 18:41

Volgens mij moet de syndicus in geval van een 'inbreuk', klacht indienen bij de Politie.

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 19 sep 2018 20:07

Die komt niet tussen voor lekkende zakken op privaat domein.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Huren”