Vennootschapsbelasting

Amin
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

Vennootschapsbelasting

#1 , 02 sep 2018 17:48

Hallo mensen ik ben zelfstandige maar ik heb al 2 jaar geen activiteiten in mijn bvba. Ik wou vragen is het mogelijk om mijn vennootschapsbelasting zelf in tevullen en ook de publicatie zelf te doen bij nbb. Weet iemand of dit mogelijk is of moet ik het toch via de boekhouder doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 sep 2018 18:40

Waarom zou je een boekhouder nodig hebben als je het zelf kan, ben meer dan 30 jaar zelfstandig geweest en nooit een boekhouder gehad, en voor mijn werknemers ook nooit een sociaal secretariaat gehad, wat je zelf doet doe je meestal beter . ?

Voor de meeste rechtbanken heb je ook geen advocaat nodig !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Amin
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 sep 2018 23:03

Denlowie weet je dan hoe het moet want mijn balans is hetzelfde gebleven als het jaar ervoor niks veranderd aangezien geen activiteiten en weet je dan hoe ik het moet sturen naar de nbb voor publicatie mvg

Reclame

Amin
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 sep 2018 20:35

Weet er iemand al een antwoord

polk
Berichten: 437

#5 , 04 sep 2018 21:02

Neerleggen jaarrekening: https://www.nbb.be/nl/balanscentrale/ne ... ing-filing

Aangifte vennootschapsbelasting: in principe bent u verplicht een correcte aangifte in te dienen en de tabel van de belaste reserves etc in te vullen. U kan vragen om een nihilaangifte te mogen indienen wegens geen activiteiten gedurende het boekjaar. Geen garantie op succes.

Indien bovenstaande u niet lukt best contact opnemen met uw boekhouder. Indien het niet de bedoeling is om op korte termijn de activiteiten te hervatten kan u overwegen de bvba te vereffenen.

Amin
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 sep 2018 07:57

Ja dat klopt tabel van reserve invullen maar als dat van de boekjaar 2015 hetzelfde was als die van 2016 dan zal dat nu voor 2017 hetzelfde zijn aangezien ik geen activiteiten heb gehad?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 sep 2018 08:05

Stopt deze vennootschap dit kost je alleen maar centen, neerleggen jaarrekening bij 3 jaar niet neerleggen word je ambtshalve ontbonden en het kost je centen, elk jaar prov. belastingen.
Slapende vennootschappen zijn voor niks goed, of je verkoopt de structuur van de bvba daar zijn er kandidaten voor maar die gaan ook geen centen geven, maar het kost je ook geen geld om het af te sluiten, want daar moet je voor de notaris gaan, ik ken wel personen die geintresseerd zijn in lege bvba's.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Amin
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 sep 2018 10:12

Ja met een r/c van 25000 debet

Amin
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 sep 2018 17:09

Hallo weet er iemand wat info moest ik mijn slapende vennootschap vereffenen met een rekening courant debet 50000€ ik heb geen schulden aan de staat en ook niet aan leveranciers. Wat gaat het me kosten en welk voor of nadelen heb ik. Kan ik dan na de vereffening een nieuwe bvba opstarten of niet mvg

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 sep 2018 19:11

Je kan nu al een andere vennootschap opstarten het één heeft met het andere niks te zien !

wat de vereffening betreft dit moet via de notaris en de boekhouder gebeuren, en de belastingen zal je ook nog wel een bezoekje brengen !
50.000€ is nu ook niet niks.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Amin
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 sep 2018 19:25

Hoe bedoel je met de belastingen moet ik een deel terugbetalen of is dat een boete vind het maar raar uw eigen bvba en geen schulden aan de staat en leveranciers enkel aan uw eigen bvba ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 sep 2018 19:30

Ik weet nu niet of er op deze 50.000€ ooit belastingen op is betaald, dit weet je boekhouder of u, als daar ooit belastingen op betaald is en u bent de enige aandeelhouder ik durf daar toch geen uitspraak over doen, je boekhouder weet misschien meer, dit is wel een belastbare inkomst !

Je zit wel met de kosten van de vereffening .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Amin
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#13 , 13 sep 2018 22:26

Wat zijn de kosten dan zowat van de vereffening

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 14 sep 2018 08:12

Wat zijn de kosten dan zowat van de vereffening
Voor een bvba is dit niet zo eenvoudig en kan je dit zelf niet, je heeft een notaris nodig, wat een notaris daar momenteel voor vraagt dit weet ik niet maar je mag rekenen met publicatie op een 700 a 1000 euro voor een bvba,
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Amin
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#15 , 15 sep 2018 19:35

Hallo zou er iemand me zeggen of wat tips geven om mijn rekening courant debet weg te werken zonder een lening bij de bank.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”