Vrijstelling levensbeschouwing

fmalrai
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vrijstelling levensbeschouwing

#1 , 04 sep 2018 18:40

Mijn dochter heeft dit jaar gekozen voor een vrijstelling levensbeschouwing omdat zij zich met niets verbonden voelt en zo haar persoonlijke ik wil ontdekken.
Dit heeft op school heel wat moeite gekost om dit te laten doorgaan en nu vraagt de school dat mijn dochter :

- zich aanbiedt in de studiezaal (kan ik inkomen daar ze niet in een klas kan deelnemen aan de les)
- zich bezighoudt met haar eigen levensbeschouwing --> is al moeilijk want zij heeft geen levensbeschouwing en gaat in eerste instantie nadenken over de zin van het leven.

- bij elk rapport het werk indient onder gesloten omslag --> en dit is mijn vraag. Kan de school werken opvragen? Het verdiepen en op zoek gaan naar haar overtuiging zal zowel leeswerk als denkwerk met zich meebrengen. Kan de school eisen dat zij daar een werk over maakt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 04 sep 2018 19:05

Ik denk dat de eisen van de school redelijk zijn, helemaal niets doen is ook geen optie.

Misschien kan ze in een soort van dagboekformaat werken?

Franciscus
Berichten: 38590

#3 , 04 sep 2018 19:54

Filosofie en ethiek literatuur doornemen en vergelijken.

Reclame

WP002
Berichten: 1479

#4 , 05 sep 2018 08:20

Laat haar desnoods die uren wat tekeningen of zo maken: de school mag zich namelijk niet moeien met de inhoud van haar 'levensbeschouwing'. Of laat haar boeken lezen en daar een bespreking van maken of zo; als het uw levensbeschouwing is om zo geletterd mogelijk te zijn, mag de school daar inhoudelijk geen commentaar op leveren.

Laat me bovendien toe u te feliciteren met het moedige standpunt van u te willen distantiëren van de georganiseerde lessen levensbeschouwing!

p1970
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 sep 2018 17:02

Wij hebben nu het derde jaar vrijstelling gekozen voor onze kinderen.
2 jaar geleden hadden we een discussie met de directrice omdat zij ons oplegde de leerplannen, jaarplan, lesinhouden... door te geven binnen een gestelde datum.

We zijn toen gaan rondkijken en kwamen bij de regelgeving van de Vlaamse gemeenschap uit, waarin enkel staat dat de leerlingen zich moeten bezighouden houden ter ontwikkeling van hun persoonlijkheid. Ook de inspectie was duidelijk: er moet niets doorgegeven worden aan de directie of leerkrachten. We hebben dat dan ook niet gedaan.

Vorig jaar plaatste diezelfde directrice die eisen in het schoolreglement. Dat hebben we dan enkel ter kennisgeving getekend en hebben klacht ingediend bij de scholengroep.
Dat leverde een gesprek bij die directie en zij gaven meteen toe dat het niet kan opgelegd worden en dat het schoolreglement aangepast moet worden. Ondertussen kreeg ik een addendum waarin stond dat dat artikel niet hoeft gevolgd te worden.

Dit jaar is er een weer een nieuw schoolreglement waar de regelgeving gevolgd wordt, en die eisen dus verwijderd zijn.

Dus: De directie mag vragen, maar jij hoeft niets te geven, en jouw kinderen mogen doen wat zij willen, zolang het hun ontwikkeling ten goede komt.

Succes en veel plezier (ik geniet ondertussen zelf ook van die vrijstelling voor de kinderen).

Terug naar “Onderwijsrecht”