Op starten van een VZW

Skymonster
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Op starten van een VZW

#1 , 03 sep 2018 19:42

Beste,
Een vraag over het aantal personen, voor het oprichten van een VZW.
We willen een kleine Vzw blijven en zeker niet over de 10.000 euro inkomsten gaan.
Met een jaarlijkse dubbel lastenboek.
We wensen ons ook in te zetten voor het goede doel.
We willen niet als feitelijke vereninging gelden en ook niet onder een VZW werken.
Maar de regels zijn niet zo evident.
een VZW opreichten moet met 3 personen zijn.
Maar als een VZW maar 3 leden heeft, moeten er maar 2 bestuurleden zijn... MET andere woorden KAN men ee kleine VZW oprichten met enkel 2 personen...
Soms moet men tussen de regels lezen, of ben ik daar verkeerd in.


Hartelijk dankt bij voorbaat.
Serge

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38590

#2 , 03 sep 2018 20:02

Neen er moeten minstens drie leden zijn.
En u moet dan de regels van een vzw volgen.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 sep 2018 21:13

Indien opgericht met enkel 2 personen, kan een belanghebbende derde de ontbinding van de vzw vragen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Skymonster
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 sep 2018 07:42

Bedankt, dan op zoek naar een derde betrouwbare persoon.

Tevens staat er een minimum ouderdom op.

Franciscus, Als het een kleine VZW is met maar drie leden, mogen het 2 bestuursleden zijn, staat geschreven in het boekje, VZW van de Fed overheidsdienst Justitie. Vandaar dacht ik dat je ook met 2personen een vzw kon oprichten.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”