Curator beperkt mij.

Kingafric
Topic Starter
Berichten: 52

Curator beperkt mij.

#1 , 02 sep 2018 23:15

Beste,

Ik ben twee weken geleden failliet verklaard in mijn BVBA.
Ik heb daarnaast ook nog een éénmanszaak welke actief is.
Ik krijg vragen van klanten van mijn BVBA die nu door mijn failliete BVBA niet geholpen kunnen worden. Deze klanten hebben geen lopende orders of contractuele verplichtingen met de BVBA. Maar ze moeten we dringend bediend worden. Ze kunnen dus vrij handelen met wie ze willen.

Nu zijn er enkele klanten die mij gevraagd hebben of ik hun kan verder bedienen vanuit mijn éénmanszaak.
Ik wil dit wel doen.
Maar de curator heeft me hiervoor op mijn vingers getikt en gebied mij hier onmiddellijk mee te stoppen. Volgens hem zou ik mij schuldig maken aan ontvreemding van het handelsfonds.
Hij maakt ook de opmerking dat ik gewoon de activiteiten van de vennootschap verder zet zonder de overname van het handelsfonds. Ik weet nog niet eens of ik een bod ga doen op het handelsfonds. Hij geeft me hier tijd voor tot begin volgende week om een bod uit te brengen. In eerste instantie was ik van plan dit te doen, maar heden sta ik daar eerder negatief tegenover.

Nogmaals haal ik aan dat de klanten gen afname verplichtingen hebben tegenover mijn failliete BVBA. Ze zijn dus vrij te doen en laten wat ze willen. Ik bied diensten en oplossingen aan.

Wat is jullie mening?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 sep 2018 06:24

De klanten hebben geen verplichting tegen over de BVBA MAAR maken wel deel uit van het handelsfonds, toch zeer opletten met dit soort zaken, zodat je niet privé mee gesleurd word en je persoonlijk aansprakelijk gaat gesteld worden als zaakvoerder, dit gebeurt nu meer en meer dat de zaakvoerder verantwoordelijk gesteld word voor het betalen van de schulden van hun vennootschap !
Als dit nog maar 2 weken oud is dan zou ik zeggen oppassen geblazen, want de vragenlijst van de curator moet nog naar het parket dit gebeurt ongeveer 6 a 8 weken na het faillissement, en als hij daar melding ervan maakt, ziet het er voor u persoonlijk niet goed uit !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 03 sep 2018 10:12

De curator is baas, U doet niets zonder zijn toestemming!

Reclame

Kingafric
Topic Starter
Berichten: 52

#4 , 03 sep 2018 14:27

Dus concreet.
Als ik een vraag krijg van een ex klant van mijn failliete BVBA of van een nieuwe klant, zijnde zuivere regie werken.
Dan moet ik dit weigeren?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 sep 2018 14:51

Je moet vragen aan je curator wat je mag en niet mag, hij kent u zaak !

Je heeft in het verleden toch nog faillissementen gehad met vennootschappen, en een WCO, je moet toch eens oppassen dat je curator niet eens aan de rechtbank vraagt om je enkele jaren te verbieden om nog zelfstandig of zaakvoerder te zijn, want als ik je verleden hier lees en ik herinner me ook er veel van, heb je toch een al een serieus parcours gereden van miseries en belastingen enz..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 sep 2018 15:25

Zomaar het klantenbestand van uw failliete BVBA aanspreken om zo extra klanten voor uw eenmanszaak te bekomen, lijkt met op zijn zachtst uigedrukt dibieus... Zoals hierboven gezegd zou ik de curator niet tegen de haren instrijken wat dit betreft...

'k Vind het trouwens ook al vreemd dat je én een BVBA én een eenmanszaak hebt die beiden blijkbaar in dezelfde sector actief zijn... Maar bon, 'k denk niet dat illegaal is, ik stel er me enkel wat vragen bij... Zeker als dan één van beiden overkop gaat en wat overblijft blijkbaar de klanten inpikt van de ander...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Kingafric
Topic Starter
Berichten: 52

#7 , 03 sep 2018 22:14

Beste denLowie,
je hebt inderdaad gelijk in wat je zegt. Er is inderdaad een parcours geweest van misserie en vragen of bepaalde handelingen terecht waren of niet. in beide gevallen ben ik ingestapt in een onderneming die reeds actief was. Als soort van investeerder. Ik kreeg dan te kampen met problemen die zich stelde.. Laatste zaak was een WCO die totaal verkeerd uitgedraaid is... Normaal kon deze niet geweigerd worden en waren we ook niet van plan om de volledige gevraagde duur uit te doen, maar deze eerder af te lossen. Maar dame justitia heeft inderdaad soms een rare manier van werken.

Buiten dien ander zaken zijn er uiteraard wel successen geweest. Waar ik me uit terug getrokken heb met winst.

Tom, eenmanszaak is management vennootschap. Laatste BVBA waar we in werkte heef inderdaad gelijkenissen met mijn eenmanszaak. Klanten komen zelf af met vragen... Niet dat ik ze zelf zomaar overneem en bedien. Dat niet want daarvoor heb ik inderdaad de toelating van de belaste curator nodig.

Vandaag de nodige gesprekken gevoerd met curator en mijn advocaat. Normaal weten we morgen wat kan..

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 sep 2018 09:53

Klanten komen zelf af met vragen... Niet dat ik ze zelf zomaar overneem en bedien.
Maar je ziet toch zelf in dat dit héél hard lijkt op "klanten inpikken van de BVBA"? Een curator moet er in de eerste plaats voor zorgen dat de schuldeisers zoveel mogelijk krijgen waar ze recht op hebben. Als jij jezelf ondertussen "bedient" met de klanten van de failliete BVBA, begrijp je toch dat dit wenkbrouwen zal doen fronsen bij zowel curator als schuldeisers? 't Zal er allemaal wat van afhangen, natuurlijk, maar de kans dat je hier problemen mee krijgt is toch wel héél erg groot, vermoed ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 sep 2018 10:10

Als jij jezelf ondertussen "bedient" met de klanten van de failliete BVBA, begrijp je toch dat dit wenkbrouwen zal doen fronsen bij zowel curator als schuldeisers? 't Zal er allemaal wat van afhangen, natuurlijk, maar de kans dat je hier problemen mee krijgt is toch wel héél erg groot, vermoed ik

.
De curator kan met hem een overeenkomst sluiten en een bepaalde som ervoor eisen, dit word nog gedaan, maar er zal geld op de tafel moeten komen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Kingafric
Topic Starter
Berichten: 52

#10 , 04 sep 2018 23:41

Bedankt voor de informatie.
Er gaat bekeken worden in hoeverre dat bepaalde klanten 'eigendom' zijn van die Ven. En dan wordt er een bod uitgebracht. Veiligste

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”