Politie rechtbank en Boete ivm keuring auto

Natjes
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Politie rechtbank en Boete ivm keuring auto

#1 , 02 sep 2018 23:25

hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb een vraag ivm mijn beste vriendin en een boete die zij heeft gehad.
Ten 1ste wil ik ff uitleggen dat mijn vriendin met een auto rijd, die zij van haar papa heeft gekregen, maar de auto ingeschreven is via haar vader en ook de verzekering.
Ten 2de heeft mijn vriendin geen rijbewijs meer en moet zij haar testen terug doen om dit terug te krijgen, dus als er iets dringends is, dan mag ik met de auto rijden om haar ergens te brengen bv Zaventem of zo...
Nu is er dus een boete binnen gekomen geflitst, en werd er ook geconstateerd dat er geen keuring op de auto was, verleden jaar in februari, dus aangezien zij geen rijbewijs meer heeft, heeft zij dan ook aan de politie verklaard dat ik reed!!
De politie is ook bij mij thuis geweest en gevraagd ofdat dat waar was, wat ik heb bevestigd, maar ik heb ook verklaard dat ik er niks van af wist dat er geen keuring op de auto was want dan zou ik zeker niet ermee rondrijden!!
Nu is er vorige maand een dagvaarding binnen gekomen met daarin de naam v hare papa en die van mij, omdat ik dus met de auto heb gereden die dag, om voor te komen in leuven politie rechtbank!!!

Ik heb haar dan ook verklaard dat normaliter, je bij uw autoverzekering gratis rechtsbijstand krijgt en zij u vertegenwoordigen op de rechtbank, MAAR aangezien zij dat niet heeft doorgegeven aan haar verzekering dat ik reed, geld dat dan ook?
En kan ik ook beboet worden dat er geen keuring op de auto was, of mijn rijbewijs kwijt geraken hierdoor of gevangenisstraf krijgen??
Want ik vind het heel raar dat ik ook voor de politierechtbank moet komen!!
In tussentijd is zij wel naar de keuring gegaan, maar rode kaart voor knalpot, wat zij in weekend heeft laten maken en maandag terug naar keuring gaat, denk dat dit allemaal de boetes aanzienelijk hoger gaan maken niet??

Wat kan ik hiermee doen??
Grtjes Natje :shock: :oops: :idea: :| :?: :?:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 03 sep 2018 00:11

mijn vriendin met een auto rijd, die zij van haar papa heeft gekregen, maar de auto ingeschreven is via haar vader en ook de verzekering.
Vriendin heeft de auto gekregen, is er dus eigenaar van :?:
dwz dat ze de auto ook zelf moet inschrijven, want ze is er én de gebruiker, en de eigenaar van ...

Navenant wat u verklaart op de rechtbank, kan dat er nog bijkomen: niet conforme inschrijving ....

Nu is er dus een boete binnen gekomen geflitst, en werd er ook geconstateerd dat er geen keuring op de auto was,
Zo lang dat niet in orde is, gaan de PVs wegens keuring blijven komen ...
Elke keer u langs een ANPR camera rijdt, is 't prijs ...

De politie is ook bij mij thuis geweest en gevraagd ofdat dat waar was, wat ik heb bevestigd, maar ik heb ook verklaard dat ik er niks van af wist dat er geen keuring op de auto was want dan zou ik zeker niet ermee rondrijden!!
Verplicht boorddocument
Nooit naar gekeken ?
Mss toch maar eens doen, en kijk ineens verzekering ook na ...

Als bestuurder wordt je geacht dat te doen.

Nu is er vorige maand een dagvaarding binnen gekomen met daarin de naam v hare papa en die van mij, omdat ik dus met de auto heb gereden die dag, om voor te komen in leuven politie rechtbank!!!
Zowel de houder als de bestuurder zijn verantwoordelijk ...


Ik heb haar dan ook verklaard dat normaliter, je bij uw autoverzekering gratis rechtsbijstand krijgt en zij u vertegenwoordigen op de rechtbank, MAAR aangezien zij dat niet heeft doorgegeven aan haar verzekering dat ik reed, geld dat dan ook?
Rechtsbijstand gratis ?
Dat is doorgaans een betalende optie bij je verzekering ...

En kan ik ook beboet worden dat er geen keuring op de auto was, of mijn rijbewijs kwijt geraken hierdoor
Verval van recht op sturen is niet voorzien bij overtreden technische vereisten

De geldboetes kunnen wel pittig zijn.


Artikel 4

§ 1. Overtreding van deze wet en van de besluiten die betrekking hebben op de technische eisen betreffende de voertuigen voor vervoer te land, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van tien frank tot tienduizend frank of met een van die straffen alleen, onverminderd de vergoeding van de schade indien daartoe grond bestaat.


Franken werden €
En de uitgesproken geldboetes moet je nog maal 8 doen (opdeciemen).
Kan dus van 80 tot 80.000 € gaan ...
Maar voor niet-keuring gaat de rechtbank je niet ruïneren.

Celstraf wordt niet uitgesproken voor niet-keuring


Want ik vind het heel raar dat ik ook voor de politierechtbank moet komen!!
Waarom ?

Waarschijnlijk is ze ook met dit voertuig haar rijbewijs kwijtgeraakt :?:

En dan duikt dat opnieuw op bij een overtreding ... zelfde juridische arrondissement vermoedelijk ?

In tussentijd is zij wel naar de keuring gegaan, maar rode kaart voor knalpot, wat zij in weekend heeft laten maken en maandag terug naar keuring gaat, denk dat dit allemaal de boetes aanzienelijk hoger gaan maken niet??
Nu pas ?
Niet onmiddellijk na PV ?
Dat moet al maanden geleden zijn, want al gedagvaard ...

Dom, dom dom ...

Neem alvast kopie van de keuringsformulieren mee (rood + groen, hopelijk maandag) naar rechtbank

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 03 sep 2018 00:14

Nu is er vorige maand een dagvaarding binnen gekomen met daarin de naam v hare papa en die van mij, omdat ik dus met de auto heb gereden die dag, om voor te komen in leuven politie rechtbank!!!
Wel grappig eigenlijk dat de échte verantwoordelijke, je vriendin, de dans ontspringt ...

Reclame

Natjes
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 sep 2018 07:10

Ja vriendin hare papa is de auto met haar mee gaan kopen, en hij heeft hem dan ook ingeschreven en verzekering staat ook op zijne naam, anders zouden daar ook niet de boetes bij hem thuis aankomen he!
En ja dus kwam die dagvarding of pv, bij zijn thuis aan, en ooh ja wat waren die mensen goed verbaasd dat mijne naam ook op dat papier stond....
En desondanks hare papa dat wel weet dat ik af en toe eens haar op doe naar zaventem of wat dan ook, kon niemand plaatsen dat mijn naam erbij stond!
Dus zei ik tegen haar:" ma ben je nu vergeten dat je toch verklaart hebt a politie da ik reed, en ik dan op verhoor ben moeten gaan om dat uit te leggen'??
En ja blijkbaar wist ze daar niks meer van... nu moet ik wel zeggen mijn vriendin heeft een anourisma gehad en erg vergeet achtig daardoor geworden, ma toch.. raar
Zij zei tegen mij, ma dan moet mijn papa toch een boete daarvan hebbeen gekregen wat blijkbaar dus niet zou geweest zijn.
Nu ga ik vandaag zelf bij mijn wijkinspecteur vd politie achter dat verhoor horen, en/of dat de politie bij haar papa daarvoor langs zijn geweest, snap je!!
Want zij zei gisteren tegen mij, ja die boete v 42€ zal ik wel betalen hoor, omdat ik achter de datum vroeg v dagvaarding, maar ik dacht toen al in mijn eigen, wa 42€, tis wel 147€ en boete geen keuring zal wel veel meer zijn... ma volgens haar komt dat wel inorde allemaal!!

Natjes
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 sep 2018 07:13

Waarom ze haar rijbewijs kwijt is geraakt, was voor een snelheidsovertreding in belgie, ik dacht antwerpen, ma ben niet zeker. Maar wel dat de boetes daar hoger zijn dan bv bij ons in zepperen!!

Natjes
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 sep 2018 07:18

Sorry, ma wat is, niet conforme inschrijving?
Da maakt toch niet uit wie uw auto inschrijft en verzekerd, zolang alles legaal is dat toch ok!!
En oh ja, ivm de verzekering ben ik wel heel zeker dat deze inorde is, en ok zou kunnen da je da extra moet bij betalen ivm rechtsbijstand.
Want wij hebben dat ook en das maar de eenvoudigste verzekering die er is hoor, maar wij moeten dat gewoon aan verzekering doorgeven en zij regelen alles dan!!
Grtjes ik

Natjes
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 sep 2018 07:20

Maar wat ik ook niet snap dat is dat de politie dat wel te weten gekomen is van haar keuring, maar niet ivm haar rijbewijs...

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 03 sep 2018 08:08

@ Natjes, ik heb de indruk dat je u toch de hele papierwinkel rond auto's en verzekeringen gaat moeten laten uitleggen hoor ! En ik denk ook dat je best eens uitkijkt naar een advocaat, om u bij te staan bij heel die affaire met de politierechtbank.

En nog meer, de rechtsbijstandsverzekering die je bij je autoverzekering hebt, dient vooral voor rechtsbijstand na een ongeval, niet voor overtredingen die je maakt in het verkeer, maar zonder ongeval. Dus die advocaat waar ik het over had, zal ook op jullie kosten werken.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 03 sep 2018 12:49

Maar wel dat de boetes daar hoger zijn dan bv bij ons in zepperen!!
De boetes-marge is overal gelijk, en wettelijk bepaald.

De rechter kan de boete echter aanpassen aan de mate van snelheidsoverschrijding, omstandigheden, plaats, en voorgeschiedenis vd bestuurder ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 03 sep 2018 12:50

En nog meer, de rechtsbijstandsverzekering die je bij je autoverzekering hebt, dient vooral voor rechtsbijstand na een ongeval, niet voor overtredingen die je maakt in het verkeer, maar zonder ongeval.
Normaal dekt een rechtsbijstandverzekering ook verkeersinbreuken

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 03 sep 2018 12:54

Sorry, ma wat is, niet conforme inschrijving?
Inschrijving door de verkeerde persoon.
Da maakt toch niet uit wie uw auto inschrijft en verzekerd, zolang alles legaal is dat toch ok!!
Toch wel.

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... 99-hs2afd2

Artikel 10
De aanvraag tot inschrijving of herinschrijving van een voertuig wordt ingediend door de eigenaar of gebruiker van vermeld voertuig, verder de aanvrager genoemd.

Indien zowel de eigenaar als de gebruiker het voertuig wensen in te schrijven, mag enkel de eigenaar optreden als aanvrager.

bosprocureur
Berichten: 6853

#12 , 03 sep 2018 12:57

En nog meer, de rechtsbijstandsverzekering die je bij je autoverzekering hebt, dient vooral voor rechtsbijstand na een ongeval, niet voor overtredingen die je maakt in het verkeer, maar zonder ongeval.
Normaal dekt een rechtsbijstandverzekering ook verkeersinbreuken


Echt?

snel even de voorwaarden gecheckt bij mijn autoverzekeraar (geen kleintje nochtans).


En daar staat dan : "Deze verzekering staat u bij met raad en daad wanneer u te maken krijgt met een of ander geschil in het kader van uw autoverzekering."

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 03 sep 2018 13:09

Maar wat ik ook niet snap dat is dat de politie dat wel te weten gekomen is van haar keuring, maar niet ivm haar rijbewijs...
Camera's met nummerplaatherkenning checken onder andere verzekering en keuring.
Als je geflitst wordt, checkt men dat tegenwoordig ook.
Omdat er veel rondgereden wordt zonder verzekering en met verlopen keuring, en veel overtreders de inbreuken opstapelen.


Inschrijving onder foute naam - wie is nu eigenlijk de eigenaar vh voertuig ?- is een manier om onder verantwoordelijkheid uit te geraken.
De houder van een auto moet tegenwoordig verplicht doorgeven wie met het voertuig reed op die dag en uur , als er een PV binnenkomt.



Enfin, je weet dat als je nog eens met de auto van je vriendin & bij uitbreiding die familie rijdt, dat je beter even checkt of alle papieren in orde zijn ...

Natjes
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#14 , 03 sep 2018 14:23

dank u voor alle reactie's

Franciscus
Berichten: 38583

#15 , 03 sep 2018 19:30

Nog juist in programma 'de rechtbank' geweest... was een fikse boete.

Dacht dat bij ongeval een niet gekeurd voertuig ook mogelijk als niet verzekerd wordt beschouwd.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”