Beste,
Mijn boekhouder heeft geen aangifte van vennootschapsbelasting 2017 gedaan, waarschijnlijk over het hoofd gezien.
De eerste verwittiging van 'geen aangifte' heb ik in januari 2018
ontvangen, ik heb onmiddellijk mijn boekhouder op de hoogte gebracht. Nu 6
maanden later ontvang ik een aangetekende zending met als inhoud 'geen
aangifte vennootschapsbelasting 2017', dit is de 2de aanmaning!
Mijn boekhouder is verantwoordelijk voor deze aangifte, kan ik hem in
gebreke stellen en eventuele boetes zelf doen betalen? Ik betaal hem
tenslotte om zijn job te doen!
Aangifte belasting is wettelijk uw verantwoordelijkheid. Niet die van de boekhouder. Met de boekhouder hebt u een contractuele overeenkomst. Misschien deze eens nalezen daar zal dai ook wel instaan.
U kan hem in gebreke stellen - een andere boekhouder zoeken en hopen dat u de rechtszaak zal winnen.
Wat geeft de boekhouder aan als reden en waarom controleert u pas na 6 maanden.
U als zaakvoerder bent verantwoordelijk voor je boekhouding, niet je boekhouder die word betaald om je werk te doen, maar u word niet ontheven van je verplichtingen.
Als de boet aankomt kan je een kwijtschelding vragen dit word soms toegestaan in u geval.
En je zal best even ergens ander best gaan kijken om een andere boekhouder, een boekhouder die zijn werk niet doet heb je liever verloren of gevonden .
P.S.
Onthoud één ding !
Altijd je bank, je advocaat en je boekhouder controleren
Dit zijn de drie die je veel geld kunnen kosten en nooit 100% vertrouwen op deze mensen maar zelf hun tot het uiterste controleren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.
Hij is altijd betaald geweest, ik kan hem toch aanklagen voor het gerecht en er bestaat toch een overkoepelende organisatie boekhouders, als je dan een rechtzaak niet wint dan scheelt er toch iets! Als ik mijn job als elektricien niet uitvoer volgens de regels word ik ook gestraft, 10j blijf ik aansprakelijk!
Er zijn in Belgie 2 organisaties van de boekhouder die wettelijk verplicht is bij één van de twee te zijn aangesloten.
De eerste is de BIBF (Belgisch instituut van boekhouders en fiscalisten)
de IAB (Instituut van accounts van België) .
Je kijkt bij wie hij is aangesloten en je contacteert dan de tableau (bibf of iab) waar hij ingeschreven is, en leg je geval voor, daar krijg je zeker antwoord op !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.
Een boekhouder heeft ook een aansprakelijkheidsverzekeringen voor dit soort dingen. Maar zoals gezegd, tov de Fiscus bent u de verantwoordelijke en zal u eerst moeten betalen.
Het is regio Antwerpen, thanks voor de nuttige info Lowie, mijn boekhouder heb nog niet kunnen contacteren over de 2de aanmaning, hij is waarschijnlijk nog op vakantie.
Ik heb wel gehoord dat er een aantal herinneringsbrieven onterecht verstuurd zijn, bent u zeker dat de aangifte 2017 al ingediend had moeten zijn?
AJ 2017 moet voor alle vennootschappen ondertussen ingediend zijn, ongeacht de balansdatum.
Ik vind het vreemd dat u na een half jaar nog een 'tweede aanmaning' ontvangt. Bent u zeker dat dit geen aanslag van ambtswege is, waarbij u wordt belast op een minimumwinst of op basis van de gegevens waarover de administratie beschikt?
Beste, ik wil mijn vennootschap laten overnemen, het is een gezonde vennootschap zonder schulden en met kapitaal op rekening van de bvba.
Ik krijg veel respons van mensen die een lege bvba willen overnemen, dus RC en dat ze een contract gaan opstellen dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor de schuld! Is dit veilig en waterdicht?