Geluidsoverlast motorrijders

Maxwell35
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Geluidsoverlast motorrijders

#1 , 01 sep 2018 11:46

Ik heb nooit begrepen waarom motorfietsen, en dan met name type motors zoals de Chopper bijvoorbeeld, zo extreem veel lawaai mogen maken. Zelfs wanneer je bijvoorbeeld diep in het bos wilt rondlopen om de rust en stilte op te zoeken en de autoweg ligt op 2 kilometer afstand, is hun hels kabaal nog steeds te horen. Het is niet ongebruikelijk om op een zondagmiddag op een terras onverstaanbaar te worden omdat er een paar motorrijders voor het stoplicht in vrije versnelling staan en een oorverdovend lawaai produceren.
Ik heb gezocht op het internet en het blijkt dat wel een limiet voor motoren bestaat, maar dat zou verschillen dus per type motor. Er zou alleen weinig op gecontroleerd worden omdat zo'n controle gemoeid met gekalibreerd apparatuur. Het gevolg is dat er op basis van enkel een 'schatting' geen boete zou kunnen uitgeschreven worden.
Is het daarom dat er bij politie hiervoor de laagste prioriteit aan wordt gegeven?
De impact lijkt me ook niet min en volgens mij wordt het ook ver onderschat. We spreken toch over decibels die vlot over de 120 decibels gaan, tot soms over de 165 decibels (!)) (vergelijkbaar met het niet ver van een geluidsvesterker te staan op een concert). Het lawaai gaat door muren van huizen en appartementen en dringt zo de trommelvliezen binnen van duizenden mensen, waarvan een substantieel percentage misschien nood heeft aan rust en stilte.
Mijn vraag is of de wetgeving hier tekortschiet of is het gewoon een kwestie van prioriteitsverhoging bij de politionele diensten? Of zal hier vermoedelijk nooit een prioriteit aan gegeven worden vooraleer er schokkende resultaten van studies worden gepubliceerd die aantonen dat lawaaioverlast en de impact hiervan op de gezondheid van de burger toch wezenlijk is en vooral qua stress, verhoging van de bloeddruk enzovoort? Dank voor uw antwoord en reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Etak
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 sep 2018 18:11

Meen je dit nu of ben je gewoon ongelooflijk onverdraagzaam......

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 01 sep 2018 18:25

U gehoor zal bij ongeveer 120 decibel al tilt slagen.
Een straalmotor is 150 decibel bij opstijgen
Bij 165 decibel hebt u last van uw haar....

PS met welke gekalibreerde meter hebt u die resultaten bekomen.

Reclame

oldskoolgsxr
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 sep 2018 12:53

Beste,
Ik ben een fervent motorrijder en kan enig begrip opbrengen voor uw vraag.
Ik ben zelfs een classic racer. (pek/veren?)

onderstaande is mijn bevinding en niet de waarheid.

1) Racers doen dit voor betere performantie. De ingezogen lucht moet zo snel mogelijk ontbrandt worden (met een brandstof uiteraard) en met de minste weerstand er terug uit. Het zijn drukgolven waar decennia lang tuners zich verdiepen om dit zo goed mogelijk te kanaliseren.
Het gaat vaak ook fout. Als het hele traject niet op elkaar is afgestemd, dan heb je alleen maar meer geluid met die "open" uitlaat en geen verbetering en vaak zelfs minder vermogen.
Meer geluid lijkt soms sneller maar is het vaak niet.
Het luidste dat ik ooit officieel heb gezien is een 500cc tweetakt motor met 121dB. Ik race samen met die eigenaar en zelfs met helm op was ik doof!!
Meer en meer circuits zetten een limiet op van bvb 95db. Wat ik kan begrijpen voor de omwonenden.
We leven nu eenmaal in een land van 370inwoners /km².

2) De markt van de choppers is vooral uiterlijk. ("vooral" is niet iedereen hé) en geluid is een manier om op te vallen. Het heeft wel iets : dat potent geluid bij minimaal toerental en heftig trillende motor, maar je moet er voor zijn.... en Inderdaad, het is geen prioriteit van de overheid.
Helaas zal de benadeelde betrokkene weinig verhaal kunnen maken via de dokter voor gehoorschade.
Misschien is het een gevolg van de strengere snelheidswetgeving. 1kmh te snel en je kan betalen.
Dan heeft een groep mensen zich maar op een andere manier uitgeleefd. "Loud pipes save lifes" -filosofie.

Maar er zijn veel kanttekeningen over geluid.

Geluid is iets subjectief. Het is emotie. Bij u springen de stoppen reeds bij 58db en bij anderen pas bij 100db.
En geluid is ook een moeilijke wetenschap. Ik heb weet van een verhaal over een machine (een WKK voor de ingewijden) die dichtbij zeer acceptabel is in geluid en ver wel een ondraaglijke bastoon voortbracht. (zoals de walvissen communiceren maar dan hoorbaar voor ons)

Ik woon naast een militair vliegveld dat ook hobby vliegers herbergt. Die oude cessna's met hun korte uitlaat maken een hels lawaai en hun geluid hoor je ver.
Alweer : veel vermogen nodig in een lichte constructie + betrouwbaar => tunen => geluid/lawaai.
Ik stoor mij er soms ook aan.



De nieuw opgerichte Formule E (toekomst van de formule 1) heeft niet bijster veel succes. De adrenaline/ "the vibes" ontbreekt volledig. Een fluittoontje van superkrachtige bolides. Het is heel raar.

Bij 0db wordt een mens ook gek heb ik me laten wijsmaken ;-)

In België is stilte een luxe. Maar de bakker dichtbij ook!
In België is het ook moeilijk om het volledig donker te hebben wegens de vele lichtverstrooiing.
In België zijn er veel regels en verkeersborden. Waarschijnlijk maken we dagelijks vele tientallen inbreuken op het Belgisch wetboek zonder er bij stil te staan....

En als we geluid nu eens makkelijk kunnen omzetten in energie voor elektriciteit en warmte?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 sep 2018 13:00

Ge moet maar wonen zoals ik.

Op den buiten langs een weg waar alle zaterdagen en zondagen vele wielertoeristen voorbij komen en om het half uur een groep motoren, gelukkig heb ik geen kinderen meer thuis want in het weekend moeten die zeker niet op straat lopen.
Wat me al jaren opvalt, durven die moto rijders niet alleen rijden? omdat zij altijd in groep rijden .

Ga dan eens rustig wonen op den boerenbuiten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

oldskoolgsxr
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 sep 2018 13:41

Den boerenbuiten....
De stille Kempen....

wat een grap.

En de BBQ - van de buren- stinkt...vinden jullie ook niet ?
Dat verdient een nieuwe topic. Of ben ik al te laat op dit forum hiermee?

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 05 sep 2018 16:08

De stille Kempen....
"De stille kempen" en "de purp'ren hei" : klopte toen werd werd geschreven. In de jaren 40 van de vorige eeuw. In deze eeuw zijn er geen stiltegebieden meer in Nederlandstalig België.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 05 sep 2018 22:52

En dan al die hanen die kraaien en koeien die loeien ... zou moeten verboden worden aan onze vakantiewoning.
PS 65 decibel dBA (gemeten) is normale spreektoon.
is een logaritmische schaal .

tira00
Berichten: 929

#9 , 06 sep 2018 09:52

Ge moet maar wonen zoals ik.


Wat me al jaren opvalt, durven die moto rijders niet alleen rijden? omdat zij altijd in groep rijden .

Ga dan eens rustig wonen op den boerenbuiten !

Is veel veiliger in groep rijden (en veel gezelliger als je een tussenstop maakt voor een koffie)

Terug naar “Milieurecht”