Vennootschapsbelasting geen aangifte door boekhouder.

mo.achargui
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Vennootschapsbelasting geen aangifte door boekhouder.

#1 , 01 sep 2018 14:43

Beste,
Mijn boekhouder heeft geen aangifte van vennootschapsbelasting 2017 gedaan, waarschijnlijk over het hoofd gezien.
De eerste verwittiging van 'geen aangifte' heb ik in januari 2018
ontvangen, ik heb onmiddellijk mijn boekhouder op de hoogte gebracht. Nu 6
maanden later ontvang ik een aangetekende zending met als inhoud 'geen
aangifte vennootschapsbelasting 2017', dit is de 2de aanmaning!
Mijn boekhouder is verantwoordelijk voor deze aangifte, kan ik hem in
gebreke stellen en eventuele boetes zelf doen betalen? Ik betaal hem
tenslotte om zijn job te doen!

Mvg, Mo

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 01 sep 2018 15:21

Aangifte belasting is wettelijk uw verantwoordelijkheid. Niet die van de boekhouder. Met de boekhouder hebt u een contractuele overeenkomst. Misschien deze eens nalezen daar zal dai ook wel instaan.
U kan hem in gebreke stellen - een andere boekhouder zoeken en hopen dat u de rechtszaak zal winnen.
Wat geeft de boekhouder aan als reden en waarom controleert u pas na 6 maanden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 sep 2018 15:49

U als zaakvoerder bent verantwoordelijk voor je boekhouding, niet je boekhouder die word betaald om je werk te doen, maar u word niet ontheven van je verplichtingen.
Als de boet aankomt kan je een kwijtschelding vragen dit word soms toegestaan in u geval.

En je zal best even ergens ander best gaan kijken om een andere boekhouder, een boekhouder die zijn werk niet doet heb je liever verloren of gevonden .

P.S.
Onthoud één ding !

Altijd je bank, je advocaat en je boekhouder controleren

Dit zijn de drie die je veel geld kunnen kosten en nooit 100% vertrouwen op deze mensen maar zelf hun tot het uiterste controleren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

jef007
Berichten: 1679

#4 , 01 sep 2018 19:55

werd de boekhouder nog betaald?

mo.achargui
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 sep 2018 10:22

Beste,

Hij is altijd betaald geweest, ik kan hem toch aanklagen voor het gerecht en er bestaat toch een overkoepelende organisatie boekhouders, als je dan een rechtzaak niet wint dan scheelt er toch iets! Als ik mijn job als elektricien niet uitvoer volgens de regels word ik ook gestraft, 10j blijf ik aansprakelijk!

Mvg

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 sep 2018 10:45

Er zijn in Belgie 2 organisaties van de boekhouder die wettelijk verplicht is bij één van de twee te zijn aangesloten.
De eerste is de BIBF (Belgisch instituut van boekhouders en fiscalisten)

de IAB (Instituut van accounts van België) .

Je kijkt bij wie hij is aangesloten en je contacteert dan de tableau (bibf of iab) waar hij ingeschreven is, en leg je geval voor, daar krijg je zeker antwoord op !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12811

#7 , 02 sep 2018 10:47

Een boekhouder heeft ook een aansprakelijkheidsverzekeringen voor dit soort dingen. Maar zoals gezegd, tov de Fiscus bent u de verantwoordelijke en zal u eerst moeten betalen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 sep 2018 10:49

@leen
Ik dacht dat dit alleen voor fouten was, maar het niet indienen is geen fout, dit is je werk niet naar behoren doen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#9 , 02 sep 2018 11:56

Ik snap niet welke boekhouder geen aangifte vennootschapsbelasting doet, en vervolgens ze nog eens 6 maanden laat liggen...

Hier moet toch nog iets anders aan de hand zijn lijkt me.

mo.achargui
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 sep 2018 15:10

Het is regio Antwerpen, thanks voor de nuttige info Lowie, mijn boekhouder heb nog niet kunnen contacteren over de 2de aanmaning, hij is waarschijnlijk nog op vakantie.

LeenW
Berichten: 12811

#11 , 02 sep 2018 16:08

Ik heb wel gehoord dat er een aantal herinneringsbrieven onterecht verstuurd zijn, bent u zeker dat de aangifte 2017 al ingediend had moeten zijn?

polk
Berichten: 437

#12 , 04 sep 2018 08:23

Ik heb wel gehoord dat er een aantal herinneringsbrieven onterecht verstuurd zijn, bent u zeker dat de aangifte 2017 al ingediend had moeten zijn?
AJ 2017 moet voor alle vennootschappen ondertussen ingediend zijn, ongeacht de balansdatum.

Ik vind het vreemd dat u na een half jaar nog een 'tweede aanmaning' ontvangt. Bent u zeker dat dit geen aanslag van ambtswege is, waarbij u wordt belast op een minimumwinst of op basis van de gegevens waarover de administratie beschikt?

mo.achargui
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 sep 2018 18:05

Beste,

Er staat inderdaad 'aanslag van ambtswege' ik heb 2 maand geleden ook een tussentijdse brief ontvangen met een 50€ boete.

Mvg

jef007
Berichten: 1679

#14 , 05 sep 2018 14:12

een aanslag van ambtswege is MET belastingverhoging van XX%

een boete is een vast bedrag

mo.achargui
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#15 , 14 sep 2018 23:05

Beste, ik wil mijn vennootschap laten overnemen, het is een gezonde vennootschap zonder schulden en met kapitaal op rekening van de bvba.
Ik krijg veel respons van mensen die een lege bvba willen overnemen, dus RC en dat ze een contract gaan opstellen dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor de schuld! Is dit veilig en waterdicht?

Mvg Mo

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”