Onterven - laten verwerpen

jeroen911
Topic Starter
Berichten: 68

Onterven - laten verwerpen

#1 , 31 aug 2018 12:04

Hallo allemaal,

Mijn moeder is 2d terug overleden en wij zouden ons (broer,kinderen,tante) laten onterven.
Voor zover ik weet zijn er echter geen schulden ook geen huis etc, eventueel nog wat rekeningen van ziekenhuis/elek/huishuur dat nog afkomen maar ik wil geen risico nemen met mijn kindjes ook.
Wij kwamen nog steeds allemaal goed overeen; maar ze had het niet breed en zelf wou ze dat allemaal ook niet.

Nu heb ik gelezen dat ik moet wachten met opruimen en gerief weghalen (zoals foto's) omdat ik anders stilzwijgend akkoord ga met de erfenis.

Ik moet nu nog wachten op afspraak met notaris om alles te regelen maar eigenlijk mag ik in haar appartement dat ze huurt niks gaan doen, meenemen en niks opzeggen dus?

Plus wat gebeurt er dan eigenlijk met haar inboedel (foto's, zetel, kasten, bed, tv, kledij); wie haalt dit dan leeg en zegt alles op als wij afstand nemen ervan?
Wordt dit bij wijze van spreken gewoon dan in container gegooid en naar containerpark of verbrandingsoven ofzo???
Mogen wij dingen met sentimentele waarde zoals foto's dan nadien wel opvragen?

Gr,
Jeroen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 31 aug 2018 14:16

Ik zie niet echt een reden om de nalatenschap te verwerpen, als er geen schulden zijn. Als de uitvaart niet uit eigen middelen van de overledene kan betaald worden, zal men zich richten tot de erfgenamen. Zelfs bij een verwerping dienen die de begrafeniskosten te betalen. Voor nakomende kosten ziekenhuis : idem. Het OCMW kan tussenkomen maar zal zich daarna wenden tot de kinderen. Misschien is daar één en ander af te spreken ook ivm de inboedel. U moet zo vlug mogelijk de huur laten stopzetten.
Bij verwerping heeft u geen recht op wat dan ook, misschien wat persoonlijke aandenkens zoals foto's.
Ik wil maar zeggen : denk nog eens na alvorens te verwerpen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 aug 2018 21:20

Uw tweeling is maar 2 1/2 jaar oud. Als U verwerpt voor Uzelf, komen zij in uw plaats. Om voor hen ook te kunnen verwerpen, moet U toestemming vragen aan de vrederechter. Daarvoor zal U bepaalde kosten moeten betalen (ik ken de naam niet). U zal een dossier moeten indienen bij die rechter.
Zoals Wanton ook al aangeeft: waarom zou U die moeite doen en die kosten maken?
Heeft uw moeder de laatste drie jaar een huis of een grond verkocht; heeft ze zelf een erfenis gekregen? Wellicht niet. Dan zit U safe wat de fiscus betreft.
Hoeveel kinderen had ze? Indien twee, dan betaalt U geen successierecht zolang ze niet méér bezat dan (2x12500)+7500= 32.500 euro.

Reclame

jeroen911
Topic Starter
Berichten: 68

#4 , 14 sep 2018 10:38

Alvast bedankt voor de info!

De reden is dat ik gewoon niks van extra kosten wil. Ik heb 4 kinderen (2 tweelingen), ik leef goed, ben getrouwd, heb een huis,... maar ik wil niks op het spel zetten voor hen. Klinkt misschien egoistisch maar wil geen extra kosten.
Ze heeft haar lichaam aan de wetenschap geschonken dus heel wat minder kosten daar ook want dat was iets waar ze tegen was en vond dat weggesmeten geld.

Zij had een inkomen van 11060/jaar van mutualiteit en waarvan ze juist kon leven + max factuur en niks van huizen/grond. Ik hielp haar ook wel wat af en toe.
Elek/huishuur etc werd/wordt met domicilering betaald en gaat dus verder.
Ik kwam goed overeen met haar maar ze is veel te vroeg heen gegaan; haar gezondheid (ook al was ze nog maar 60) was heel veel achteruit gegaan ook een groot deel door drank en veel teveel roken.
Zelf had ze geen erfenis en heeft 2 kinderen.
Ze heeft ook 8 zussen/broers waarvan ze met 6 al jaren geen contact meer heeft omdat ze in ruzie zijn.

Notaris zei dat eerst moest toestemming hebben van vredegerecht en toen ik papieren ging ophalen bij vredegerecht om in te vullen dan vroeg die mij of ik al onterfd was. Dus waarschijnlijk ga ik dan eerst moeten mezelf/broer/tantes onterven en dan met dat erbij naar vredegerecht om toestemming voor hen en terug naar notaris in hun naam. :-s
Maar als ik zo die gasten bezig hoor dan heb ik zo idee dat ze zelf niet 100% weten.

Maar ondertussen is huisbaas nog niet ingelicht en loopt de huur en elektriciteit verder. Waarschijnlijk zal die dan de waarborg mogen houden ook. Maar ik kan met niks verder doen omdat ik het anders aanvaard. Anders had ik al direct beginnen opkuisen/opruimen/opzeggen/gerief weg doen...
En als ik/broer en tantes dan onze handen wegtrekken; wie moet er dan alles gaan leeg halen en weg doen?
Huisbaas zelf dan?

Zoals je ziet is redelijk complex allemaal en vraag ik me zo af of het al de moeite waard is, maar als ik daar plots dan meer kosten krijg en mezelf in de problemen steek; dat wil ik ook niet.

Grtjs en alvast een prettig weekend voor iedereen

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 sep 2018 22:26

De huisbaas kan niet anders dan naar een rechter gaan en vragen om een curator aan te stellen. Die moet dan op zoek naar erfgenamen en moet alle beslissingen nemen die nodig zijn. Zijn bevoegdheden zijn niet volledig; het is geen curator van de nalatenschap maar iemand die de huisbaas uit zijn geblokkeerde positie moet bevrijden. Hij zal de contracten opzeggen; het huis leegmaken; eventueel zaken laten opslaan maar behalve de waarborg is er natuurlijk geen geld daarvoor.
Meestal gebeurt zoiets bij mensen die werkelijk niemand meer hebben; of waar iedereen verwerpt.

jeroen911
Topic Starter
Berichten: 68

#6 , 21 sep 2018 13:14

We hebben nog wat nagetrokken en besloten van de erfenis te aanvaarden.
Na alles af te wegen lijkt dit nu de beste oplossing want het is een heel gedoe om dit anders in orde te krijgen terwijl we geen bewijzen hebben van schulden nergens. Ik heb haar bankafsschriften wat nagetrokken en gesproken met anderen.
Alvast bedankt!

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 sep 2018 18:33

De huisbaas mag dan ook tevreden zijn, want nu kunnen de zaken voor hem ook vooruitgaan. Hij zal zich dan ook inschikkelijker gedragen als hij verstandig is.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”