schade door lek nieuwbouw

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

schade door lek nieuwbouw

#1 , 25 aug 2018 11:56

Ik heb 2 jaar geleden een nieuwbouwapp gekocht op plan. Tijdens de bouw, voor de voorlopige oplevering had ik opgemerkt dat de leiding voor chauffage in badkamer voor de ingang van inloopdouche stond. Er ging slechts 30cm zijn om in douche te stappen. De chauffage hing er dan nog niet, alles was nog in ruwbouw... Ik heb een mail gestuurd naar de firma die het sanitair deed, zonder antwoord terug te krijgen... Op de eerste voorlopige oplevering merk ik dat de chauffage toch voor de douche is geplaatst en ze dus gewoon mijn mail genegeerd hebben. Dat heb ik dan toch via de bouwverantwoordelijke kunnen regelen. Op de oplevering was het dan in orde. Er is geen meerkost voor gerekend.

Het is een app dat ik verhuur, ik heb het hele appartement laten schilderen door een professionele schilder (met factuur dus). Een paar maanden erna in winter begint leiding chauffage te lekken, gevolg lelijke plekken op muur badk en op muur slaapkamer aan andere kant. Die firma is dan de muur komen open breken om de leiding te herstellen. In orde, maar mijn muren zijn beschadigd. Muur badkamer is opengebroken en lelijk hersteld. Er zijn gele plekken op de witte muur in badk en in slk. Ik heb offerte laten maken bij mijn schilder om het te herschilderen. Na 10 maand heb ik nog altijd geen bericht gekregen van die firma over hoe ze de schade zullen vergoeden. Ik heb het via blokpolis geprobeerd,nog altijd zonder resultaat. Ook via bouwverantwoordelijke lukt het ook niet, hij doet niet echt moeite. Die firma mailt ook nooit terug als ik mail...

Nu moet ik de defenitieve oplevering tekenen, en ik had gevraagd aan bouwverantwoordelijke of ze het probleem dat ik nog altijd niet vergoed ben voor mijn kapotte schilderwerken konden opnemen in de def oplevering. Plots nog dezelfde dag krijg ik mail van de firma van het sanitair die de schade heeft veroorzaakt dat de schade door mijn schuld komt. Ik heb gevraagd om de chauffage te verplaatsen na de oplevering, terwijl ik gemaild heb voor de oplevering. Ze zijn zo goed geweest om hem gratis te verplaatsen. En een chauffage verplaatsen is nu eenmaal een risico, een lek in de muur is dan iets normaals. Ze zeggen in die mail ook dat mijn offerte die ik heb ingediend veel te duur is. De offerte is 500eur excl btw om 2 muren 2 keer te schilderen en om de pleisterwerken te herstellen. Het lijkt me niet duur, een schilder moet daarvoor 2 keer komen. Ze stellen voor om 200eur te betalen. Wat kan ik doen? Kunnen ze nu ook nog kosten aanrekenen om die chauffage te verplaatsen? Ze dreigen er mee (tussen de regels) als ik hun voorstel van 200eur niet accepteer. Het is firma met heel slechte reputatie. Ze richten schade aan, ik hoor hen 10 maanden niet en nu moet ik plots blij zijn met 200eur. Ik wil het na bijna jaar oplossen maar ik wil zelf ook niet grotendeels voor de schade opdraaien. Wat kan ik nog doen???? Kan zo iets opgenomen worden in def oplevering? Lek is hersteld maar heb nog geen geld gekregen voor schade schilderwerken... Proces aanspannen lijkt me ook niet doenbaar voor 620eur... Ik sta machteloos...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 25 aug 2018 12:08

Normaal dekt de blokpolis dit risico. Eventueel vorderen zij dan terug van de aannemer nadat ze u hebben vergoed.
Er blijft dan nog het probleem van de franchise die u zelf zal moeten vorderen van de aannemer.
Als de blokpolis ook rechtsbijstand heeft kan die daarvoor worden aangewend.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 aug 2018 12:28

Bedankt voor uw antwoord. De blokpolis is er al 8 maand mee bezig zonder resultaat. Laatste keer ik de verantwoordelijke heb gesproken zei hij dat het vastloopt door door firma van het sanitair, en dat ze ook niet meer weten wat ze moeten doen. Weet u hoeveel de franchise bedraagt? U zegt dat de blokpolis het terug vordert bij de aannemer? Dus niet bij de firma van het sanitair?

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 25 aug 2018 12:32

Je hebt dat blijkbaar niet aangegeven aan uw verzekering en alles zelf willen regelen rechtstreeks met de aannemer. Je had uw brandverzekering moeten inlichten en hun het werk laten doen (blokpolis inschakelen, die dan op hun beurt de bouwheer en loodgieter zou verantwoordelijk hebben gesteld. Je heb het nu uw zelf moeilijk gemaakt

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 aug 2018 12:36

Zoals ik zei heb ik het aangegeven via de blokpolis. Persoon van de syndic heeft alles aangegeven, ik heb een offerte ingediend... Volgens de verantwoordelijke bij syndic ging dat inderdaad zo gaan zoals u beschrijft. Ik heb het aangegeven via blokpolis, offerte ingediend, en dan gingen ze op hun beurt bouwheer verantwoordelijk stellen... Maar na 8 maanden zonder resultaat. Nu zien ze zelf geen uitweg nog dus ik weet ook niet wat er aan de hand is.

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 25 aug 2018 12:40

Wat zegt die verzekering?
Wie ziet er "geen uitweg"?
Zou sterk zijn want het is een alledaags schadegeval.
Franchise= lezen in blokpolis.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 aug 2018 12:59

In juli laatste mail gehad van syndic i.v.m. het schadegeval. Dan werd er me gezegd dat ik "normaal gezien mijn geld zou moeten zien via de blokpolis". In die mail werd ook gezegd dat het sanitair bedrijf dat de schade heeft veroorzaakt (en dus niet de aannemer) hun verzekering moet aanspreken en dat ze dat na 8 maanden nog altijd niet hebben gedaan, en dat hier het probleem ligt. Volgens het bedrijf van sanitair weigert hun verzekering te betalen (stond in mail naar mij). Volgens mij hebben ze het gewoon niet aangegeven aan hun verzekering omdat ze met een franchise zitten en het dus weinig nut heeft om 620eur aan te geven als ze bijvoorbeeld de eerste 750eur uit eigen zak moeten betalen. Ik weet niet hoeveel franchise is. Ik zal het moeten opzoeken. Ik heb eergisteren dan nog eens gebeld naar syndic, ze gingen nu een bewijs van weigering van betaling door verzekering opvragen bij dat sanitair bedrijf. En ze gaven ook duidelijk aan dat ze niet veel meer nog konden doen voor mij, en dat het oplossen van dat probleem eigenlijk niet tot taken van syndicus behoort. Ik ben altijd heel tevreden geweest over de syndicus. Toen ik schade via blokpolis aangaf vorig jaar ging het heel makkelijke zaak worden volgens syndicus, nu bijna jaar later kunnen ze het blijkbaar niet regelen via blokpolis. Ik heb syndicus en blokpolis blindelings vertrouwd...

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 25 aug 2018 13:17

Maar het is simpel:
uw blokpolis moet u vergoeden, en, als ze voor zichzelf de moeite willen doen OP HUN BEURT het geld zien terug te krijgen van de tegenpartij.

De blokpolisverzekering kan zich niet verstoppen achter de al of niet-bereidheid van de tegenpartij om te betalen!

En het behoort tot de taak van de syndicus om verzekeringszaken af te handelen die via de blokpolis lopen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 aug 2018 13:20

Bedankt voor uw reactie. U zegt dat blokpolis mij moet vergoeden, maar neem nu dat er een franchise is van 750eur. Hoe geraak ik dan aan mijn 620eur? Ik ben een leek in die dingen...

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 25 aug 2018 13:24

Dan moet u nagaan of er rechtsbijstand in de blokpolis zit.
Die kan dan gebruikt worden om de firma te dagvaarden die verantwoordelijk is voor de geleden schade.
Kijk ook na of er in u familiale polis geen clausule rechtsbijstand zit die u kunt gebruiken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 aug 2018 13:31

Bedankt voor uw reactie. Kunnen we onze rechtsbijstand van familiale polis gebruiken voor een appartement waar we niet wonen en dat we verhuren? Ik krijg meer en meer het gevoel dat syndic gewoon 8 maanden tijd heeft verloren.

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 25 aug 2018 13:47

Bedankt voor uw reactie. Kunnen we onze rechtsbijstand van familiale polis gebruiken voor een appartement waar we niet wonen en dat we verhuren? Ik krijg meer en meer het gevoel dat syndic gewoon 8 maanden tijd heeft verloren.
Lees uw polis na of vraag het aan uw verzekeraar.
Met lijn familiale rechtsbijstand gaat dat.
Niet met alle familiale polissen, sommigen beperken het tot de woning waar
men zelf woont.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#13 , 25 aug 2018 14:27

Wat opgezocht. Blokpolis is zonder rechtsbijstand blijkbaar. Dus via blokpolis kan ik het bedrag van franchise (alles dus) ook niet terugvorderen. Ik begrijp niet waarom syndic me dan al die maanden in het ongewisse laat, als ze van bij het begin al wisten dat het bedrag onder de franchise zat. En via onze familiale polis gaat het blijkbaar ook niet. En zelf rechtzaak aanspannen om 620eur te eisen is ook te zot om te doen. Dus ik mag nogmaals betalen om mijn muren opnieuw te schilderen, terwijl de fout bij dat sanitair bedrijf ligt.

mbbs1024
Berichten: 474

#14 , 26 aug 2018 15:20

"En een chauffage verplaatsen is nu eenmaal een risico, een lek in de muur is dan iets normaals"

Een lek is NIET normaal, een vakman test op lekken als hij een installatie uitvoert.

Hebt U die "vakman" al AANGETEKEND in gebreke gesteld ? dat lijkt me nu de aangewezen aktie.
Een verzoening bij de vrederechter is gratis denk ik, maar de tegenpartij is wel niet verplicht om op te dagen.

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#15 , 27 aug 2018 10:16

Bedankt voor uw reactie. Kan ik de vakman nu nog aangetekend in gebreke stellen na 10 maanden? De verzoening bij de vrederechter lijkt me een goede oplossing maar ik weet 200% zeker dat de tegenpartij niet zal komen opdagen. Wat is het nut dan? Toen het voorval zich voordeed werd me verzekerd door syndic dat zij het gingen kunnen regelen via de blokpolis. Dus hebben we de procedure in gan gezet zonder resultaat... Ook heb ik de firma meermaals proberen te bereiken, maar heb hen nooit kunnen bereiken. Mails bleven altijd onbeantwoord. Ze zijn eigenlijk nooit van plan geweest om me tevergoeden of om het op te lossen.

Terug naar “Algemeen”