Oplichting aankoop Facebook

Karel_
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Oplichting aankoop Facebook

#1 , 23 aug 2018 15:00

Hallo,

Ik heb op 9 augustus een aankoop gedaan via een verkoopgroep op Facebook.
Netjes dezelfde dag nog betaald (het ging om 30 euro). De persoon beloofde me het product op te sturen van zodra ze het geld had ontvangen.
Sindsdien heb ik niets meer van deze persoon gehoord en zij reageert ook niet meer op mijn berichten.

Hoe moet ik te werk gaan, en heeft dit enig nut?

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groeten,
Karel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 23 aug 2018 17:22

U kan best aangifte doen. Echter de kans dat u uw geld terug krijgt is miniem.

Facebook geeft ip adressen van oplichters enkel aan de politie op bevel van het parket. Het parket geeft dit bevel enkel bij grote oplichting (+€1000) of als dezelfde account vele kleine oplichtingen doet.

Dus indien de oplichter telkens een nieuw vals account aanmaakt kan die dat blijven doen.

Zeker het account niet aangeven bij facebook. Zij sluiten eventueel het account af en dan heeft u minder kans dat de persoon effectief vervolgt wordt.

Belgische kafka

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 23 aug 2018 17:44

FB is geen verkoopsite. Gebruik daarvoor die sites die hiervoor geëigend zijn, zoals 2de hands en/of ebay. Daar kan je tenminste een klacht neerleggen

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 23 aug 2018 18:18

Juridische dienst van de bank die bij het rekeningnummer hoort op de hoogte brengen van het feit dat het rekeningnummer gebruikt wordt voor oplichting.
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 23 aug 2018 23:33

FB is geen verkoopsite. Gebruik daarvoor die sites die hiervoor geëigend zijn, zoals 2de hands en/of ebay. Daar kan je tenminste een klacht neerleggen
Je loopt achter
FB heeft intussen een "Marketplace"

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 23 aug 2018 23:35

Netjes dezelfde dag nog betaald (het ging om 30 euro).
Betaal via paypal of kredietkaart

Via hen kan je tenminste je centen terugclaimen

Je kan het aangeven, je weet immers naam adres en bankrekeningnummer, maar politie & gerecht doen hier eigenlijk 0,0 aan ...

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 28 aug 2018 17:37

Zal via facebook en bank moeten.

Karel_
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 sep 2018 23:12

Inderdaad, via Facebook is tegenwoordig hetzelfde als via tweedehands.be ed.
Klacht bij de politie wil ik wel doen, maar ik weet dat de kans op seponering groot is.

Etak
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 sep 2018 16:07

Ten eerste bij een klacht dien je de url van het profiel mee te nemen, ten tweede het account, ten derde de gesprekken, ten vierde het reknr en ten vijfde, er wordt niet geseponneerd, onderzoek mits voldoende aanbrenging informatie zal eerst via een vraagstelling tot het parket gebeuren, die op hun beurt een opdracht voor bank en fb zullen uitschrijven, maw..0,0 niks doen is niet aan de orde, maar het neemt wel een duurtijd in beslag en je bent niet het enigste slachtoffer

Terug naar “Andere”