Eenmalig gaan schieten in een schietclub.

Spruitje
Topic Starter
Berichten: 19

Eenmalig gaan schieten in een schietclub.

#1 , 15 jul 2018 00:18

Hallo,

kunnen jullie juridisch wat duidelijkheid geven over de betekenis van het woord 'jaar' in de wetgeving.
Is jaar hierbij een 'kalenderjaar' of '365 of 366' dagen?
Ik ga er vanuit dat wanneer men in de wet '365 of 366 dagen' zou bedoelen men dan de term '12 maanden' zou gebruiken en dat men met 'jaar' een 'kalenderjaar' bedoelt.

Het gaat hem nl. over het volgende: Jaarlijks mag men één maal per jaar gaan schieten in een schietclub (een initiatie) maar de wet zegt het volgende:

Art. 12 §5 meerderjarige particulieren die hoogstens één keer per jaar een vergunningsplichtig wapen voorhanden hebben op een erkende schietstand onder de voorwaarden zoals bepaald door de Koning.) <W 2008-07-25/37, art. 9, b, 007; Inwerkingtreding : 01-09-2008>
Wat is die 'hoogstens één keer per jaar'?

Is dat op 30/12/2017 en 02/01/2018 of bedoelt men 01/12/2017 en 01/12/2018.
Alvast bedankt voor jullie interpretatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jul 2018 07:56

In de schietstand waar ik vroeger ging is het jaar getal, 1 maal in 2017 en 1 maal in 2018

Ga je op 30/12/2017 en je kan dan ook op 1/01/2018 gaan bij wijze van spreken !

Net het zelfde als bij de ziekenbond terug gave bril

op 30/12/2017 teruggave 50€ en op 1/01/2018 terug een teruggave van 50€ dus recht op per jaar !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Spruitje
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 15 jul 2018 22:38

'De wet' is nu niet bepaald hetzelfde als de voorwaarden van een ziekenfonds. :roll:

Reclame

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jul 2018 23:05

Hij heeft wel gelijk.

Toffe reactie ook op iemand die u helpt

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 16 jul 2018 00:23

Eenmaal per 365/366 dagen is toch altijd ook maar 1 keer per kalenderjaar.
Eender vanaf wanneer men begint te tellen zit men 12 maanden later per definitie in een ander kalenderjaar.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 jul 2018 11:37

'De wet' is nu niet bepaald hetzelfde als de voorwaarden van een ziekenfonds. :roll:
Als je het zelf beter weet dan is dit maar zo, ik hing je een tip gegeven hebben dat je meerdere keren kon gaan schieten, maar als je beter weet moet ik je het je ook niet meer zegen, hoe je dit kon omzeilen ! :roll:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Spruitje
Topic Starter
Berichten: 19

#7 , 06 aug 2018 19:35

Ik weet het niet beter. Alleen is de wet nu eenmaal de wet en kunnen er nadien onaangename verrassingen naar boven komen. Nl. dat je eerder de wapenwet niet hebt nageleefd. Een feit is dat er sommige -die nadien hun sportschutterslicentie hebben behaald- deze terug hebben mogen inleveren omdat ze bvb. op 16 juli 2016 gaan schieten zijn en het jaar nadien op 10 april.
Bij een ziekenfonds kunnen ze enkel zeggen: 'Sorry, je hebt onze voorschriften niet nageleefd en je hebt dit maal geen recht op uw 50€'. als je de wet overtreedt kan dit gevolgen hebben voor later, als je bvb. toch de schietsport wil beoefenen en je door die overtreding in de problemen komt voor sportschutterslicenties (Bewijs Goed Gedrag) of bij het aanvragen van een eventuele wapenvergunning.

@Denlowie: in verschillende clubs (in verschillende provincies) gaan schieten is een optie, enkel wordt dit geregistreerd en kan je achteraf met de 'patatten' zitten zoals hierboven. Tot zolang je verder niets in de schietsport doet is dit een optie, maar dan moet je wel nadien uit de schietsport blijven of geen wapenvergunning aanvragen.

Daarom de vraag: wie heeft het nu eigenlijk bij het rechte eind. De wet zegt 'één keer per jaar', Wat is een jaar?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 aug 2018 20:52

Kijk terug u weet het terug het best !

Lees eens aandachtig de voorwaarden van een schietclub !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mjers
Berichten: 1788

#9 , 07 aug 2018 13:24

'De wet' is nu niet bepaald hetzelfde als de voorwaarden van een ziekenfonds. :roll:
Maar toch heeft denlowie gelijk. Sterker nog, die voorwaarden zijn op dezelfde wet gebaseerd.

Ja mag 1 keer per jaar gaan... 1 keer van 1/01 tot 1/12... Ga je 31/12/2017, mag je opnieuw gaan vuren op 01/01/2018.
Ik begrijp ook niet goed waarom je deze vraag op dit forum stelt. Iedere schietclub zal je dit antwoord kunnen geven.

Als er personen zijn die hun licentie hebben kwijtgespeeld, dan is dit niet voor de redenen die je opgeeft. Vanwaar heb je deze info?
Waarom wordt je niet gewoon lid van een schietclub?
Laatst gewijzigd door mjers op 07 aug 2018 13:45, 2 keer totaal gewijzigd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 aug 2018 13:43

Als hij meerdere keren wil gaan dat hij voor het gemak een licentie aanvraagt, mag dan gaan zoveel je wil, tenzij hij geen licentie kan krijgen natuurlijk !
Al die trammelant wat een jaar is zeg!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Milo72
Berichten: 1016

#11 , 23 aug 2018 16:19

Ik vermoed dat TS problemen ziet omwille van dit:
Een feit is dat er sommige -die nadien hun sportschutterslicentie hebben behaald- deze terug hebben mogen inleveren omdat ze bvb. op 16 juli 2016 gaan schieten zijn en het jaar nadien op 10 april.
Dus blijkbaar heeft TS (zij het onderbouwd, zij het "van horen zeggen", maakt nu niet uit) reden om te vermoeden dat bepaalde instanties NIET rekenen volgens (het meest logische) kalenderjaar (1 keer om't even wanneer in 2016, 1 keer om't even wanneer in 2017) maar wel degelijk vereisen dat er 1 kalenderjaar (365 of 366 dagen) tussen beide schietpartijen zit.

Ik vind de vraag wat de wet exact bedoelt dan ook niet zo uit de lucht gegrepen. Concrete vraag blijft wel vanwaar TS de info heeft over die ingetrokken vergunningen, en hoe betrouwbaar die info is.

Trouwens, het zou me niet eens ZO sterk verbazen moest één of andere ambtenaar op een bureautje in brussel vergunningen weigeren of intrekken op basis van een geheel eigen (en verkeerde) interpretatie van een voorwaarde of regel ... :D
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Andere”