Ik loop al een tijdje met het idee van een Amerikaanse F150 of soortgenoten te importeren om te trekken. Die kan als lichte vracht ingeschreven worden (thank god want belastingen met zo een Amerikaanse V8 erin is onbetaalbaar). De F150 zou tot in de 5T mogen trekken. Het zou mij leuk lijken moest ik dat ten volle kunnen benutten. Ik weet dat aanhangwagens boven de 3,5T geen oplooprem mogen hebben, maar blijkbaar bestaan er oplossingen voor. Nu had ik dus enkele vragen om te zien hoe ik dat trekvermogen, de grote reden dat ik zo een wil aanschaffen, optimaal te benutten. Het zou voor de duidelijkheid om privé gebruik gaan.
Aangezien de F150 een voertuig is van MTM begin de 3T zou het samenstel boven de 7,5T wegen, dat betekenen dat het een tachograaf moet hebben. Nu vraag ik mij af hoe dat in zijn werk zou gaan. Aangezien de F150 zonder aanhangwagen wel aan 120 mag rijden maar met een aanhangwagen is het samenstel sowieso meer dan 3,5T dus mag dat maar 90 rijden. Hoe kunnen ze dat bij de tachograaf controleren welke keren er een snelheidsovertreding zou zijn of niet, stel dat ze een rit aan 100 zouden zien? Ik las ergens iets van de optie ‘rit vrijgesteld van tachograaf’ mogelijkheid/knop om bij de tachograaf aan te duiden, maar vind geen info terug wanneer die gebruikt moet worden en wanneer niet en of die daadwerkelijk bestaat. Dus is er iemand die daarover meer informatie kan geven?
Daarnaast vroeg ik mij af of die 7,5T regeling gaat over MTM van beide voertuigen samen geteld, of gaat het over MTM van de sleep bepaald door het trekken voertuig? Ik heb op mijn zoektocht naar Europese wagens die mogen trekken heel vaak gezien dat MTM van de sleep vaak lager ligt dan MTM voertuig+MTM aanhangwagen? Bijvoorbeeld de crafter 5T mag 3,5T trekken, maar maximaal treingewicht is 8T. Gewone 3,5T crafter mag 3T trekken maar met treingewicht 6T. Stel dat ik die Ford zou begrenzen op een treingewicht van 7,5T (of er net onder), dan zou die dus nog altijd 5T kunnen trekken (leeggewicht is 2228,5kg dus zeker de nodige speling nog). Ik vraag me dan af of er een tachograaf nodig zou zijn, aangezien de MTM van beide onderdelen samengeteld dan in de 8T zit, maar de maximale sleep toegelaten zit nog onder de 7,5T dus ik zou in principe overladen zijn moest ik boven de 7,5T gaan?
Met vriendelijke groeten,
BrechtS