Tachograaf bij samenstel

BrechtS
Topic Starter
Berichten: 463

Tachograaf bij samenstel

#1 , 21 aug 2018 11:24

Ik loop al een tijdje met het idee van een Amerikaanse F150 of soortgenoten te importeren om te trekken. Die kan als lichte vracht ingeschreven worden (thank god want belastingen met zo een Amerikaanse V8 erin is onbetaalbaar). De F150 zou tot in de 5T mogen trekken. Het zou mij leuk lijken moest ik dat ten volle kunnen benutten. Ik weet dat aanhangwagens boven de 3,5T geen oplooprem mogen hebben, maar blijkbaar bestaan er oplossingen voor. Nu had ik dus enkele vragen om te zien hoe ik dat trekvermogen, de grote reden dat ik zo een wil aanschaffen, optimaal te benutten. Het zou voor de duidelijkheid om privé gebruik gaan.

Aangezien de F150 een voertuig is van MTM begin de 3T zou het samenstel boven de 7,5T wegen, dat betekenen dat het een tachograaf moet hebben. Nu vraag ik mij af hoe dat in zijn werk zou gaan. Aangezien de F150 zonder aanhangwagen wel aan 120 mag rijden maar met een aanhangwagen is het samenstel sowieso meer dan 3,5T dus mag dat maar 90 rijden. Hoe kunnen ze dat bij de tachograaf controleren welke keren er een snelheidsovertreding zou zijn of niet, stel dat ze een rit aan 100 zouden zien? Ik las ergens iets van de optie ‘rit vrijgesteld van tachograaf’ mogelijkheid/knop om bij de tachograaf aan te duiden, maar vind geen info terug wanneer die gebruikt moet worden en wanneer niet en of die daadwerkelijk bestaat. Dus is er iemand die daarover meer informatie kan geven?

Daarnaast vroeg ik mij af of die 7,5T regeling gaat over MTM van beide voertuigen samen geteld, of gaat het over MTM van de sleep bepaald door het trekken voertuig? Ik heb op mijn zoektocht naar Europese wagens die mogen trekken heel vaak gezien dat MTM van de sleep vaak lager ligt dan MTM voertuig+MTM aanhangwagen? Bijvoorbeeld de crafter 5T mag 3,5T trekken, maar maximaal treingewicht is 8T. Gewone 3,5T crafter mag 3T trekken maar met treingewicht 6T. Stel dat ik die Ford zou begrenzen op een treingewicht van 7,5T (of er net onder), dan zou die dus nog altijd 5T kunnen trekken (leeggewicht is 2228,5kg dus zeker de nodige speling nog). Ik vraag me dan af of er een tachograaf nodig zou zijn, aangezien de MTM van beide onderdelen samengeteld dan in de 8T zit, maar de maximale sleep toegelaten zit nog onder de 7,5T dus ik zou in principe overladen zijn moest ik boven de 7,5T gaan?

Met vriendelijke groeten,
BrechtS

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BrechtS
Topic Starter
Berichten: 463

#2 , 21 aug 2018 17:24

Misschien dat ik het beter korter formuleer:

Vraag 1) voor particulier samenstel dat toch een tachograaf gebruikt, moet die tachograaf dan altijd gebruikt worden of dien ik die enkel te gebruiken als ik dan een MTM boven de 7,5T zou komen

Vraag 2) wordt voor die maximale MTM van 7,5T voor tachograaf, gekeken naar maximale treinmassa van de wagen (zoals bij de crafter 5T bijvoorbeeld 8T) of wordt MTM van trekker en MTM van aanhangwagen hiervoor opgeteld (wat dan neerkomt op 8,5T als ge een aanhangwagen van 3,5T trekt met de crafter 5T)?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 aug 2018 20:07

Dus TS is blijkbaar van plan met een massa van meer dan 7.5 ton tegen 120 km/hr gaan rond te toeren op de Vlaamse wegen :evil:

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 21 aug 2018 20:46

Met een lichte vracht mag je volgens de belgische (europese) wegcode maximaal 3.500kg trekken. Ook een bolkoppeling is maximaal 5.500 kg. Trekker-oplegger of een 5th wheel is een mogelijkheid als je dat gehomologeerd krijgt. Om een aanhangwagen van meer dan 3.500 kg te mogen trekken zal hij als trekker moeter gehomologeerd worden en dan d office rijbewijs C en kilometerheffing ...

Berg uw droom dus maar op.

BrechtS
Topic Starter
Berichten: 463

#5 , 21 aug 2018 21:47

@mava105: ik ben niet van plan om met een 7,5MTM aan 120 te knallen. Maar ik ga niet altijd iets trekken met die wagen, dat laadbed is groot genoeg voor volledige kasten te kunnen vervoeren. En aangezien MTM onder de 3500kg ligt zou ik daarmee dan legaal 120 mogen rijden, aangezien de snelheidsbeperking van 90 km/u pas geld voor MTM samenstel boven de 3500kg. Ik heb intussen vernomen dat de tachograaf een out functie heeft voor ritten waarvoor vrijstelling van tachograaf werkt, dus bij deze is die vraag al beantwoord.

@Sirkii: het zou goed kunnen dat u gelijk hebt, maar dan lijkt het mij raar dat ze spreken bij rijbewijs C1+E over een voertuig categorie B (dus max MTM van 3500kg) en een aanhangwagen van boven 3500kg (want voor aanhangwagens onder 3500kg volstaat B+E) tot een MTM samenstel van 12ton. Dat wijst er voor mij toch op dat er een legale manier is om met de ford F150 zijn volle trekvermogen te mogen benutten. MTM van een ford F150 is sterk afhankelijk van configuratie, maar als ik een voorbeeld mag geven, een standaard crew van 6ft bed heeft een start MTM van 2726kg. Het is dus niet dat ik het heb over een Amerikaanse pick-up truck van 4T laten afkeuren naar 3,5T. Die pick-up truck is een echte categorie N1 pick-up truck. Dus ik zie niet in hoe dat dan geen lichte vracht zou zijn? En die kilometerheffing is die dan ook van toepassing als ik daarmee rij zonder aanhangwagen?

Ik heb sowieso interesse om rijbewijs C+E te halen, dus dat is geen zorg voor mij.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 22 aug 2018 01:00

B+E voor een sleep.tot 12 ton klopt niet. B+E is sleep tot 7.000 kg met aanhanger maximaal 3.500 kg. Trekker/oplegger van 7000 kg met oplegger meer dan 3500kg is “recent” aangepast.

Om met een C rijbewijs je ding te doen zal je t voertuig navenant moeten laten homologeren (als dit kan). Suc6. Zou me verwonderen dat het lukt

PS. In de US met m n BE rijbewijs al een paar maand met een F350 camper rondgereden en idd niets die de kracht en blow van de V10 evenaart (F150 is maar 8 cilindertjes ;-))

BrechtS
Topic Starter
Berichten: 463

#7 , 22 aug 2018 09:37

Ik heb nergens gezegd dat B+E een sleep tot 12ton is. Wat ik wel zei is dat het rijbewijs C1+E spreekt over een voertuig van maximaal 3,5T die een sleep trekt van meer dan 3,5T tot een maximum van het samenstel van 12 ton. Dus ik zei dat C1+E rijbewijs een samenstel van 12 ton toelaat. Dus met zo een rijbewijs moet ik met lichte vracht toch meer dan 3,5T kunnen trekken, of zijn er andere limieten in het spel?

Aangezien die wagens fabrieksaf gekeurd zijn voor 5T te trekken als je heavy duty pakket pakt, dan zie ik niet in waarom het een probleem is die te laten homologeren om meer dan 3,5T te trekken. Als er zelfs een speciaal rijbewijs is om met een wagen van max 3,5T een aanhangwagen van meer dan 3,5T te trekken, dat zou er toch niet zijn moest het verboden zijn om met een wagen onder de 3,5T meer dan 3,5T te trekken?

En mij gaat het niet puur om de kracht van een V8, maar probeer hier in Europa eens een niet diesel te zoeken dat zo goed kan trekken. En tegenwoordig zijn bij Amerikaanse pick-ups bepaalde motorisaties al af fabriek klaar voor CNG. Er zijn een paar Europese camionetten op CNG, maar die kosten veel en ik weet zelfs niet of die een volle 3,5T mogen trekken op aardgas. Daarnaast zijn die niet goedkoop. Alles wat ik vind dat kan trekken in Europa is diesel. Op zich geen probleem met diesel, maar als ik zie hoe ze het de laatste jaren kloten met LEZ en belastingen, en dat Brussel al spreekt van ze te verbieden weet ik niet of het wel slim is om nog een diesel te kopen.

Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 22 aug 2018 20:17

C1 is een trekkend voertuig met MTM tussen de 3.500 en 7000 kg (dat geen cat D (bus) is) C1+E is een sleep tot maximaal 12.000 kg. Waar las jij dat C1+E kan met een trekkend voertuig uit catergorie B?

BrechtS
Topic Starter
Berichten: 463

#9 , 22 aug 2018 23:27

http://www.goca.be/nl/p/Definitie-categorie-CE-C1E
Hiervan heb ik dat. En via http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet vond ik onderstaand citaat:
8° Categorie C1+E :
- samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie C1 en een aanhangwagen of oplegger met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van het samenstel ten hoogste 12 000 kg bedraagt;
- samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een maximale toegelaten massa van meer dan 3.500 kg, mits de maximale toegelaten massa van het samenstel ten hoogste 12 000 kg bedraagt;

Terug naar “Andere”