aankoop woning via (gc) vennootschap en/of privé

laurasac
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

aankoop woning via (gc) vennootschap en/of privé

#1 , 08 aug 2018 14:45

Vraag 3:
Mijn nieuwe partner en ik willen samen met onze kids (3) een nieuwe woning kopen.
Mijn partner is sinds begin januari zelfstandige onder de vorm van een gcv (gewone commanditaire vennootschap).
Wij hebben een woning op het oog maar de prijs ligt naar onze mening wat te hoog...
om het eerlijk van houden tov de kids, zou mijn partner 1/3 en ik 2/3 inleggen

Enkele vragen die in mijn hoofd spelen:
Kunnen wij de woning misschien via de vennootschap kopen? Of kan dit niet met een gcv?
Eventueel deels privé, deels via de vennootschap aankopen? Of best volledig privé?
Wat bij sterfte, faillissement of liquidatie?
Wat met de erfrechten van onze kinderen? en wat met de rechten van de langstlevende?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 aug 2018 16:24

Bij faling staan jullie van de ene dag op de andere op straat.
Heb zo een aannemer gekend met 3 kinderen. Letterlijk alles stond op het bedrijf: woning en de 3 wagens van de kinderen. Door een externe schuld (een paar klanten gingen failliet) volgde hij dezelfde weg. Curator heeft gelijk zowel de sleutels van de woonst als de wagens ingehouden, en s'avonds konden ze op hotel slapen. Dank zijn een spoedprocedure kregen ze binnen de 3 weken een woning van het OCMW. Gezien een groot deel van de meubels ook op de zaak stonden waren ze die ook kwijt

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 aug 2018 19:17

Huis privé kopen, zie mava!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

laurasac
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 aug 2018 14:23

wat met onbeslagbaarheid gezinswoning?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 21 aug 2018 15:56

In mijn voorgaande bericht ging het over de gezinswoning (man, vrouw en 2 kinderen) maar die was dus eigendom van zijn vennootschap, en ze woonden er gratis

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 aug 2018 16:00

wat met onbeslagbaarheid gezinswoning?
Maar dan moet de woning privé aangekocht zijn, als deze via de GCV aangekocht word kan dit onmogelijk een gezinswoning zijn, maar de eigenaar is de GCV en niet u en je echtgenoot !

Een vennootschap heeft een eigen rechtspersoonlijkheid, ik begrijp niet dat zo veel mensen dit niet begrijpen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Kopen”