Materiële schade door collega

JasperCLA
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Materiële schade door collega

#1 , 17 aug 2018 22:21

Ik zit met een verveeld probleem.

Deze ochtend is een collega met een plakbandrol tegen mijn MacBook scherm gebost door onvoorzichtigheid, met een zichtbare deuk (cosmetische schade). Het gaat over mijn persoonlijk toestel, gloednieuwe 15" van zo'n 2 weken oud met een waarde van 3300 euro. Ik heb zelf ook een persoonlijke verzekering genomen op dit toestel, maar deze gaat niet tussenkomen voor louter cosmetische schade en het lijkt me sterk dat ik deze ga moeten aanspreken voor niet eigen toegebrachte accidentele schade tijdens de werkuren op de werkvloer.

Mijn vraag is wie hiervoor moet opdraaien. Ik heb er verder nog niets gemeld en uiteindelijk blijft het 'maar' een deuk, langs de andere kant is zulke onvoorzichtigheden onaanvaardbaar. Ik heb het zelf al proberen te bewerken door de rode lak eraf te prutsen en het uit te deuken met een plamuurmes, maar het blijft zichtbaar. http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2uz6 ... 3crypMzbzI

Kan de verzekering van de werkgever hiervoor aangesproken gezien het hier om materiële schade gaat? Een herstelling betekent ineens een volledige nieuwe topcase en scherm, wat neerkomt op 800-900 euro.

Advies om dit verder af te handelen is welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 aug 2018 09:12

Mocht je uw eigen toestel wal gebruiken op uw werk?

JasperCLA
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 aug 2018 11:04

Daar zijn geen regels voor uitgewerkt, maar dit is zeker niet verboden in de arbeidsovereenkomst. Vaak wordt het toestel ook voor werk-gerelateerde doelstellingen gebruikt.

Reclame

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#4 , 18 aug 2018 17:56

door er zelf aan te prutsen is de kans dat u de "schade" op een ander kan verhalen zo goed als nihil, laat staan dat u pas na X aantal dagen een aangifte doet.

tegenpartij hoeft maar te argumenteren dat u "onvoorzichtig" was en dan blijft het woord tegen woord.

JasperCLA
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 aug 2018 21:20

Uiteraard heb ik eerst een foto genomen vooraleer ik de boel probeerde op te lappen. Mijn collega gaat daarover ook niet liegen.

Ik heb het gemeld aan mijn overste ondertussen maar verder zijn er nog geen stappen ondernomen. Ik heb te horen gekregen dat ik zelf helemaal verantwoordelijk ben voor mijn persoonlijk toestel, er geen reden was dat dat er stond voor mijn job.

Maar uiteindelijk heeft iemand anders schade aangebracht op mijn toestel die onder toezicht stond van zijn werkgever en moet ik toch niet zelf opdraaien voor die schade? In een niet-werkgerelateerde context is dit gewoon de familiale verzekering, lijkt me sterk dat in een arbeidsgerelateerde context hier geen regeling voor is. Ik kan veel terugvinden over lichamelijke schade, maar hierover lijkt niet veel te vinden.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#6 , 19 aug 2018 23:09

er zal geen enkele verzekering meegaan in u verhaal (vermoed ik) om een nieuwe topcase te vergoeden voor minimale cosmetische schade

het is niet leuk, maar dat zal nu eenmaal de realiteit zijn vrees ik

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#7 , 20 aug 2018 18:29

Uw werkgever heeft daar weinig uitstaans mee. Zeker niet als er geen verwachting noch vraag is uw eigen laptop mee te brengen.
Maximaal kan u uw eigen familiale verzekering vragen uw collega in gebreke te stellen. Het is dan aan zijn familiale om dat te proberen recupereren op die van de werkgever.
het is zeker niet aan u om te bepalen welke verzekeraar moet tussenkomen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Arbeidsongevallen”