vonnis betekend door deurwaarder, huurder wil sleutels terugbezorgen en huurwaarborg

JozefMertens
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

vonnis betekend door deurwaarder, huurder wil sleutels terugbezorgen en huurwaarborg

#1 , 12 aug 2018 22:25

Beste,
Ik ben nieuw op forum en heb er al heel wat uit geleerd. Ben verhuurder.
Ik zit met vonnis van vrederechter dat de huurder achterstallige huur moet betalen, een bezettingsvergoeding van max 3 maanden, dat hij uitgedreven kan worden door deurwaarder, ..

Nu heeft hij al verschillende malen gebeld en sms gestuurd dat hij de sleutels wil overhandigen, de huurwaarborg wil vrijmaken om er twee maanden huurachterstand mee te betalen. ((Ondertussen zijn het al 4 maanden waarvan 2 bezettingsvergoeding.)) De rest wil/kan hij niet betalen.
Telkens loopt het op een sisser uit. Zoon ziek, appartement nog niet proper,...

Als de huurder de sleutels vrijwillig wil geven dan wil ik die wel in ontvangst nemen, de meters afsluiten, huurschade vaststellen MAAR kan ik dit zonder problemen als de deurwaarder na een maand in actie zou treden om de huurder uit te zetten en dwingt tot betalen van achterstallige huur en bezettingsvergoeding.
Maw kan ik ingaan op zijn aanbod of moet ik de deurwaarder laten overgaan tot dure uitzetting???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 12 aug 2018 23:56

Onmiddellijk in actie treden en laten buitenzetten.
Anders wordt het uitzichtloos en nog veel duurder.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

JozefMertens
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 aug 2018 11:40

Dank en alle begrip, Thomas. Dat ga ik zeker doen. Maar mn vraag is of ik kan ingaan op zijn vrijwillige vraag om de sleutels te geven, vóór de deurwaarder in actie schiet.(1maand wachttijd).
Als ik sleutels in ontvangst neem, welke gevolgen heeft dit voor vonnis en uitvoering door deurwaarder.

Iemand advies ??

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 13 aug 2018 12:53

Als de sleutels zijn afgegeven hoeft hij toch niet meer te worden uitgedreven, en moet DW niet meer tussenkomen.
Is er geen huurschade?

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 13 aug 2018 13:11

Als hij al weg is moet je hem niet meer uitdrijven.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Minerf
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 aug 2018 07:52

Wij hadden een gelijkaardige situatie: vonnis betekend bij de deurwaarder, de huurder had nog 6 weken voor de DW kon overgaan tot uithuiszetting.

Wij hebben heel duidelijk aan de huurder laten weten dat er nog een bezettingsvergoeding moest betaald worden voor die periode, laten weten dat het pand in dezelfde staat moest zijn als bij intrekken, welke sleutels moesten teruggegeven worden, dat er een uitgaande plaatsbeschrijving ging plaatsvinden met externe partij (zoals beschreven in het contract) en laten weten dat er een datum moest afgesproken worden voor de datum van uithuiszetting om ook deze kosten te vermijden aan de huurder 1000 tot 1500 euro.
Dit ging zeer moeilijk en uiteindelijk via OCMW en CAW de huurder zo ver gekregen om een afspraak met ons en de plaatsbeschrijver te maken.
Op de dag van het vrijwillig vertrek pb opgemaakt en blijven aandringen dat dat getekend moest worden, of dat er een gerechtelijk expert op kosten van de huurder ging moeten komen: weer 1000 euro.
De externe plaatsbeschrijver heeft ook de meterstanden opgenomen.
Alle overnamedocumenten direct in 3voud laten tekenen

Het vonnis gebruikt om de huurwaarborg te lossen

De DW int de achterstallen,

Een nieuw verzoekschrift naar het vredegerecht voor de bezettingsvergoeding en de huurschade

Dit int de deurwaarder ook.

Bij ons is dit via loonsbeslag, dus dat gaat lang duren...

JozefMertens
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 aug 2018 23:19

Aan Mava,
Ja ik vermoed dat er huurschade is alhoewel huurder dit zal ontkennen.
Ik heb morgen afspraak met hem om sleutels op te halen,
best denk ik om onmiddellijk plaatsbeschrijving op te maken met huurder.
Hij zal elke schade betwisten vermoed ik.
Wat doe ik dan als de huurder de schadevergoeding niet handtekent , niet erkend ?
Opnieuw vredegerecht ???

Terug naar “Huren”