Ontbreken PID (fout notaris)

Shape
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Ontbreken PID (fout notaris)

#1 , 14 aug 2018 09:56

Wij zitten met een vervelend probleem,

Wij hebben recent ons appartement (bj 2006) verkocht via de de notaris.
Dit appartement hebben we zelf aangekocht in 2015 via een makelaar en de akte betekend bij dezelfde notaris.
Echter door mijn gebrek aan kennis en mijn toen, jong leeftijd, wist ik niet wat een PID was destijds. Mede omdat je vertrouwen hebt in de notaris hebben wij destijds onze akte ondertekend waarin staat dat wij bij de aankoop een PID hebben ontvangen.

Echter is er nooit een PID geweest bij ons appartement. De vorige kopers alsook wij hebben nooit een in onze handen gehad.
Nu is er een probleem opgetreden bij het betekenen van de akte. De notaris van de kopende partij heeft erop aangedrongen een bedrag van € 5.000 tijdelijk in te houden voor het laten opstellen van een PID indien wij binnen de maand geen kunnen voorleggen.

Gezien er nooit een PID geweest is gaan wij er geen kunnen toveren en zal waarschijnlijk dit bedrag worden gebruikt voor het aanstellen van deskundigen en het laten opmaken van een PID.

€ 5.000,00 is een aanzienlijke som die we nu kwijt zijn omwille van slechte informatie door onze notaris bij zowel onze aankoop drie jaar geleden als nu bij onze verkoop.

Wat kunnen wij beginnen? Iemand enig idee hoeveel het laten opstellen van een PID voor een appartement gelijkvloers (112 vierkante meter) ongeveer zou moeten kosten?

Wij zitten met onze handen in het haar, bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 14 aug 2018 12:27

Laat een goedkoop flut PID opstellen.
Het is een volledig zinloos document omdat NIEMAND enig belang geeft aan het opstellen van een NUTTIG document.
Al de PID's in mijn bezit zijn boertige grappen (bv: in die van een ondergrondse garagebox staat info over de ......ramen!!).
Andere mogelijkheden:
1.Heeft er soms een andere eigenaar in dat gebouw een PID gekregen? Zo ja maak daar een kopie van.
2.Heeft een andere eigenaar al zelf een PID laten opstellen? Zo ja vraag er een kopie van.
3. Vraag aan de syndicus of hij over dergelijk document beschikt (komt soms voor dat syndicus het enige exemplaar heeft).
4. Als het in ook in uw akte staat dat er een PID is dan richt je u op uw beurt naar degene van wie je het destijds hebt gekocht en sommeer hem voor het afleveren van de nog steeds ontbrekende PID.

Kortom: de PID is in de praktijk het zoveelste nutteloze document enkel goed voor het scheppen van werkgelegenheid en belastbare inkomsten bij verkoop onroerend goed.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Shape
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 aug 2018 13:18

Laat een goedkoop flut PID opstellen.
Het is een volledig zinloos document omdat NIEMAND enig belang geeft aan het opstellen van een NUTTIG document.
Al de PID's in mijn bezit zijn boertige grappen (bv: in die van een ondergrondse garagebox staat info over de ......ramen!!).
Andere mogelijkheden:
1.Heeft er soms een andere eigenaar in dat gebouw een PID gekregen? Zo ja maak daar een kopie van.
2.Heeft een andere eigenaar al zelf een PID laten opstellen? Zo ja vraag er een kopie van.
3. Vraag aan de syndicus of hij over dergelijk document beschikt (komt soms voor dat syndicus het enige exemplaar heeft).
4. Als het in ook in uw akte staat dat er een PID is dan richt je u op uw beurt naar degene van wie je het destijds hebt gekocht en sommeer hem voor het afleveren van de nog steeds ontbrekende PID.

Kortom: de PID is in de praktijk het zoveelste nutteloze document enkel goed voor het scheppen van werkgelegenheid en belastbare inkomsten bij verkoop onroerend goed.
Bedankt voor uw reactie,
probleem is dat de notaris van de kopende partij nu gaat oordelen over de volledigheid van het PID en hij tilt er redelijk zwaar aan precies.
We hebben dus de € 5.000 laten inhouden tijdelijk, anders ging de verkoop helemaal niet door en zaten we helemaal zonder ons geld.
We zijn volop bij buren aan het bevragen en hebben enkele nuttige documenten gekregen, maar kwestie wat de notaris nu als volledig gaat beschouwen.

Heeft een notaris de bevoegdheid om te oordelen wat wel en niet voldoende is wettelijk gezien? Ik dacht dat deze enkel kon oordelen of het wel of niet aanwezig was, niet over de inhoud?

Er is helaas geen syndicus in het gebouw.
De vorige eigenaars sommeren voor een ontbrekend PID is helaas geen mogelijkheid gezien we getekend hebben er één te hebben ontvangen. Dit is helaas onze eigen fout door onwetendheid van toen en vertrouwen in onze notaris...

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 14 aug 2018 13:23

De notaris is niet bevoegd.
Enkel een bouwkundig expert kan en mag dat doen.
En die moet door een Rechter worden aangesteld opdat de expertise tegenstelbaar zou zijn

Als u papieren hebt via de buren die enigszins kunnen doorgaan als PID dan zou ik een advocaat een brief laten schrijven aan de koper om die 5000 EUR op te eisen..
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Shape
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 aug 2018 13:46

De notaris is niet bevoegd.
Enkel een bouwkundig expert kan en mag dat doen.
En die moet door een Rechter worden aangesteld opdat de expertise tegenstelbaar zou zijn

Als u papieren hebt via de buren die enigszins kunnen doorgaan als PID dan zou ik een advocaat een brief laten schrijven aan de koper om die 5000 EUR op te eisen..
Oke bedankt voor de info.
Het geld staat momenteel op een rekening bij de notaris zelf. Indien het PID in orde is wordt het geld aan ons overgemaakt, anders gebruikt voor het opstellen van het PID voor de tegenpartij.

Maar in ieder geval als het PID volgens onze notaris compleet genoeg is en er moeilijkheden zijn stuur ik er inderdaad een advocaat op af.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 14 aug 2018 13:49

Goed zo!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Andere”