kopen om te verkopen

AnnelienB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

kopen om te verkopen

#1 , 12 aug 2018 16:56

Beste,

mijn man en ik zouden een deel van onze spaarcenten willen gebruiken om een huisje te kopen om te renoveren en door te verkopen met (hopelijk) winst. Wij zijn reeds eigenaars van onze huidige woonst (die we niet gaan verkopen), maar ik heb begrepen dat er toch wel wat andere regels gelden voor 'snelle' doorverkoop en 2de eigendommen.
Ik hoor graag met welke zaken wij allemaal rekening moeten houden.

NUTTIGE INFORMATIE
Aankoopprijs huis: €85.000
Registratierechten 10%: €8500
Ereloon Notaris: €1500 (??? schatting)
_______________________________

TOTAAL AANKOOP HUIS: €95.000 (+ eventuele kosten die we vergeten zijn)
GESCHATTE RENOVATIEKOSTEN: €40.000
VERWACHTTE VERKOOPWAARDE: €160.000
POTENTIELE WINST: € 25.000

Wij weten nog niet of we hiervoor een lening zullen aangaan of dat we gewoon alles 'cash' van onze spaarcenten zullen betalen. Maar mijn schoonvader is bankdirecteur en zal ons hier zeker in kunnen adviseren. Wij hebben zelf namelijk geen idee wat financieel het meest interessant is in deze situatie. Maar we zouden graag de andere kosten/regels als eens willen bekijken alvorens we onze plannen met hem bespreken.

Welke kosten komen er nog kijken bij de aankoop van een huis?
Met welke kosten moeten we rekening houden bij de doorverkoop binnen 1 jaar na aankoop?

Andere tips zijn zeker ook welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 12 aug 2018 17:38

Al aan de meerwaardebelasting gedacht?

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 aug 2018 17:54

Je notaris de best geplaatst om je te informeren, maar onderstaande kan wellicht al helpen:

Meerwaardebelasting
Herverkopen van bebouwde onroerende goederen met een meerwaarde vallen onder het specifieke belastingregime van de diverse inkomsten.


Doorverkoop van een woning
Indien u binnen een termijn van vijf jaar het woonhuis dat u destijds hebt gekocht, verkoopt, dan valt de verkoopprijs onder deze belastingvorm. De verkoop van een geschonken woonhuis is belastbaar gedurende drie jaar na de schenking wanneer de schenker het goed in de periode van vijf jaar voor de schenking heeft aangekocht.

De belasting is niet van toepassing indien het uw enig woonhuis is, u het woonhuis geërfd hebt, indien het woonhuis toebehoort aan minderjarigen of onteigend wordt. De belasting is evenmin van toepassing als het de woning is waarvoor de fiscale vrijstelling voor eigen woning geldt.

De vertrekdatum is de datum van het verkrijgen van het pand (verkoopakte of schenkingsakte) en is, in geval van nieuwbouw, de datum van ingebruikname of verhuring van het gebouw.

Het belastingtarief is 16,5% en wordt berekend op de zogenaamde meerwaarde, het verschil tussen de aan- en verkoopprijs. Voor de berekening van de meerwaarde wordt de aankoopprijs verhoogd met de werkelijke kosten van de aankoop (notariskosten) of met een forfaitair kostenpercentage van 25%. De met 25% verhoogde aankoopprijs mag u verhogen met 5% per verlopen jaar sinds de aankoop, en met de facturen van werken uitgevoerd door een geregistreerd aannemer. In geval van schenking neemt men de waarde van het geschonken goed aan, zoals opgegeven in de schenkingsakte. Indien de Ontvanger van Registratie een hogere waarde toekende aan het pand bij de aankoop of de schenking (tekortschatting), of indien u zelf een hogere koopwaarde hebt opgegeven, dan wordt deze waarde in aanmerking genomen.

https://www.notaris.be/verkopen-kopen-h ... artnersite

Reclame

AnnelienB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 aug 2018 18:39

Bedankt voor de duidelijke reacties!
Ik wist wel dat er kosten verbonden zijn aan het snel doorverkopen van een 2de eigendom, maar kende de percentages niet. Waarvoor dank!

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 12 aug 2018 19:19

Let wel dat dit een spelletje is dat je met enige zekerheid één keer kunt spelen; als je dat een paar keer kort naeen doet, riskeer je dat dit gekeken wordt als beroepsinkomen, met alle gevolgen van dien.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 aug 2018 19:26

Ik hoop voor jullie dat je maanden werk insteekt en uiteindelijk niks meer oplevert, bij renovaties is het koffie dik kijken, heb er zelf een paar achter de rug voor mijn kinderen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Kopen”