Extra OCMW geld voor een klein pensioen

Marina80
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Extra OCMW geld voor een klein pensioen

#1 , 12 aug 2018 15:11

Dag. Als ik ga een extra geld voor mijn klein pensioen bij de OCMW aanvragen, gaan ze mij helpen of gaan ze een deel van loon van mijn kinderen opnemen? Alvast bedankt voor de antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 aug 2018 15:58

Als u pensioen kleiner is dan het minimum leefgeld dan kan je dit aanvragen, u kinderen gaan dit niet moeten betalen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mathieu Rutten

#3 , 12 aug 2018 16:57

Beste,

Als u 65 jaar of ouder bent, lijkt het me aangewezen dat u in eerste instantie een aanvraag om IGO(Inkomensgarantie voor Ouderen) inleidt bij de Federale Pensioendienst. U kan hiervoor terecht bij de plaatselijke pensioendienst in uw gemeente.

Voor wat het OCMW betreft:

Het leefloon door een centrum uitgekeerd met toepassing van deze wet wordt krachtens een eigen recht door dit centrum verhaald, binnen de grenzen, onder de voorwaarden en modaliteiten bepaald door de Koning, op de onderhoudsplichtigen bedoeld in artikel 4, § 1, alsook de onderhoudsplichtigen bedoeld in artikel 336 van het Burgerlijk Wetboek, tot beloop van het bedrag waartoe zij gehouden zijn gedurende de tijd dat het leefloon is uitgekeerd.
De kosten van de maatschappelijke dienstverlening worden eveneens krachtens een eigen recht door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn verhaald :
_ op degenen die aansprakelijk zijn voor de verwonding of ziekte die het verstrekken van de hulpverlening noodzakelijk heeft gemaakt; wanneer de verwonding of ziekte het gevolg is van een misdrijf, kan de vordering tezelfdertijd en voor dezelfde rechters als de publieke vordering worden ingesteld;
_ op de onderhoudsplichten van de begunstigde tot beloop van het bedrag waartoe zij gehouden zijn voor de verstrekte hulp.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Marina80
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 aug 2018 18:15

Heel erg bedankt. Ik heb zoveel nuttige informatie hier gevonden. Hartelijk dank.

Terug naar “Pensioenen”