Geen antwoord op verzoek terugkrijgen goederen?

aod
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Geen antwoord op verzoek terugkrijgen goederen?

#1 , 11 aug 2018 16:45

Beste leden,

In het begin van dit jaar zijn er bij mij thuis enkele toestellen meegenomen in een zaak betreffende auteursrechten. Voor zover ik weet is alles hierbij "volgens het boekje" verlopen.
De politie vroeg mij direct om het wachtwoord van mijn Macbook, maar vertelden mij er ook bij dat ik niet verplicht was dit te geven. Dit heb ik toen niet gedaan.
Ik ben enkele maanden later eindelijk op verhoor geweest en daar werd mij verteld dat ik nog een extra straf zou kunnen krijgen moest ik mijn wachtwoord niet geven. Dit is dus helemaal het omgekeerde van wat ze mij in het begin zeiden. Ik heb toen uiteindelijk mijn wachtwoord gegeven.

Enkele weken later heb ik contact opgenomen met de politie om te vragen of ik mijn Macbook terug mocht hebben aangezien ik die enkel voor school gebruik. De politie heeft toen telefonisch bevestigd dat de Macbook inderdaad niets te maken bleek te hebben met het onderzoek. Over mijn andere toestellen heb ik niets gevraagd, die mogen ze houden wat mij betreft. De rechercheur heeft mij toen verteld dat de zaak werd overgedragen tot de onderzoeksrechter en hij moest beslissen over het lot van mijn toestellen.

Omdat ik na een tijdje nog steeds niets had gehoord heb ik opnieuw gebeld. De politie wist mij te vertellen dat ik geen enkel toestel terug krijg omdat ik "niet genoeg heb meegewerkt aan het onderzoek", is dit zelfs een geldige reden? Ze vertelden mij dat het beste wat ik kon doen was om een brief te sturen naar de onderzoeksrechter. Indien ik dat niet doe is er een kleine kans dat ik mijn toestellen na het afronden van de zaak (binnen 2 a 3 jaar volgens hun) wel nog terugkrijg. Tegen dan zijn ze natuurlijk zo goed als waardeloos, en ik heb nog steeds een PC nodig voor school. Dit heb ik een maand geleden gedaan, uiteraard nog (steeds) geen respons op gekregen.

Nu is mijn vraag hoe lang het gewoonlijk duurt voor ik een antwoord ga krijgen van de onderzoeksrechter, of waarvoor ik een beetje vrees, zal ik wel een antwoord krijgen?

Ik heb ook in mijn brief vermeld dat ik enkel de Macbook terug wil omdat deze mijn laptop was voor school en dat de politie mij vertelde dat ze er niets hebben op gevonden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 11 aug 2018 17:22

Het is zoals de politie heeft verteld de onderzoeksrechter die beslist en na doorverwijzing de raadkamer.
U zal moeten wachten.
U bent inderdaad niet verplicht uw wachtwoord te geven .....alleen dient de OR dan uw bestanden op een andere wijze te openen en dat vergt tijd veel tijd.
Dient trouwens door een andere dienst te gebeuren.

aod
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 aug 2018 17:29

Het is zoals de politie heeft verteld de onderzoeksrechter die beslist en na doorverwijzing de raadkamer.
U zal moeten wachten.
U bent inderdaad niet verplicht uw wachtwoord te geven .....alleen dient de OR dan uw bestanden op een andere wijze te openen en dat vergt tijd veel tijd.
Dient trouwens door een andere dienst te gebeuren.
Ik dacht wel dat de rechercheur aan het bluffen was toen hij om mijn wachtwoord vroeg, maar heb het dan toch gegeven aangezien ik wist dat er niets verkeerd op die laptop stond en ik hoopte hierdoor mijn Macbook terug te kunnen krijgen na de doorzoeking ervan.
Het is nu een dilemma of ik ofwel tegen eind september een nieuwe Macbook koop om mijn studies te kunnen verderzetten, ofwel hoop dat ik binnenkort alsnog antwoord krijg van de OR. Ik wil namelijk niet een Macbook kopen en een maand later dankzij mijn brief horen dat ik mijn oude terugkrijg...

Bedankt voor uw reactie.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”