Huisreglement geen huisdieren toegelaten

EvelienDK
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Huisreglement geen huisdieren toegelaten

#1 , 11 aug 2018 10:56

Hey Iedereen

Ik zocht naar een appartement en eindelijk heb ik eentje gevonden. Alles verloopt goed en dan mocht ik het contract gaan tekenen.
Blijkbaar is dit een onderverhuring van een sociale huisvestingsmaatschappij.

Tijdens het bespreken van het contract verloopt alles goed en dan ineens kwam het huisreglement: geen huisdieren toegelaten ook niet bezoekers met een huisdier.

Ik verschoot mij een bult. Het contract was getekend en dan komen ze met het huisreglement aan.

Ik heb altijd een katje gehad, een rustig bang katje dat hele dagen slaapt. Nog nooit problemen gehad bij vorige huisbazen.

Ik voel me schuldig dat ik de wet precies ga overtreden, maar ik hoor langs alle kanten dat ze dit niet mogen verbieden.

Het huisreglement heb ik natuurlijk niet getekend.

Wat moet ik nu doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 11 aug 2018 13:04

Als dit huisregelement niet getoond is voordat het contract is getekend, vind ik dit een zeer laakbare praktijk van de verhuurder. Ten tweede is dat wettelijk ook geen toegelaten clausule. Men kanu er al zeker niet voor buitenzetten. Ten derde is de clausule dat u geen bezoek mag ontvangen met een dier, helemaal onafdwingbaar. Kortom: men heeft u dit allemaal medegedeeld nà het ondertekenen van het contract en het is wettelijk onafdwingbaar. Lig er niet wakker van. Zorg alleen dat het katje geen overlast en schade veroorzaakt. Als u er over wordt aangesproken, verwijs dan naar de huurwetgeving.

adizal

#3 , 12 aug 2018 09:02

Bekijk hier verder op het forum....Geen huiseigenaar of eigenaar van een appartement kan u het recht ontzeggen een huisdier te houden of aan te schaffen zelfs als het contract dit uitdrukkelijk vermeld . U dient vooral te zorgen dat het dier geen hinder vormt voor mede geburen, zoals geurhinder of aanhoudend geblaf. Feiten moeten ook nog eens bevestigd worden door de politie....er staat leesstof genoeg over hier op het forum onder huren...

Reclame

EvelienDK
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 sep 2018 22:37

Dag Iedereen

Ik heb hier al het hele forum gekeken over het verbod op huisdieren.

Dit is mijn situatie: In mijn contract staat 'huisdieren te bespreken met huisbaas'. Dus ik teken het contract.

Ik kom hier toe en in de gang hangt er een groot papier intern reglement: Dieren zijn niet toegelaten en ook geen bezoekers met huisdieren.

Ik zit met een katje. Ze is zacht, ze miauwt nooit en is zo proper. Ik werk voor een dierenasiel en ik kan je zeggen dat is de rustigste kat die ik ken.

Ik heb al drie keer gehuurd en nooit problemen gehad.

Iedereen spreekt hier over dat het niet geldig is in een contract, maar wat met een intern reglement? Ik zit in een gebouw met allemaal mannen van middelbare leeftijd, zeer vriendelijk en mijn kat horen ze niet.
Toch zit de angst er elke dag in dat iemand het gaat zeggen. Ik heb het aan de huisbaas gevraagd en die zei duidelijk nee ik wil dit niet, ik wil geen vlooien in mijn parket. Dat is haar uitleg.

Met ik nu een ingebrekestelling laten opstellen of het gewoon zo laten?

adizal

#5 , 08 sep 2018 09:32

Ik zou alles gewoon op zijn beloop laten, en rustig verder uw leven leiden.
Ik heb vroeger ook in dergelijke situatie gezeten met zeveraars die gingen wauwelen en klagen dat ik een hond je had Het maakte veel lawaai was hun klacht, terwijl het dier zelden eens blafte in huis. Ze hebben de politie op mij afgestuurd en deze konden geen bewijs ten laste leggen dat mijn hondje overmatig lawaai maakte.
Ik heb me nadien een cd gemaakt met honden geblaf en katten miaauw en dat speelde ik regelmatig luid genoeg af..ik had geen vrienden bij de buren, daar trok ik mij geen knars van aan, maar mijn trouwe vriend heb ik gehouden tot hij stierf...

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 sep 2018 10:18

EvelienDK, in een reglement voor interne orde kan en mag men alles in vermelden. Of het wettelijk is wat de inhoud is, dat is wat anders. Wat betreft uw situatie door niemand zot laten maken; leef er gelukkig met het katje. Niet laten intimideren, laat acties aan anderen over, wij zullen zien. Laat uw huisbaas maar de eerste stappen zetten. Zelf geen initiatief nemen.

Terug naar “Huren”