Afwezige en tegenwerkende werknemer gebruikt drugs. Onslag zonder vergoeding?

guillaume.j
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Afwezige en tegenwerkende werknemer gebruikt drugs. Onslag zonder vergoeding?

#1 , 11 aug 2018 08:50

Beste,

Een eindje geleden plaatste ik hier het verhaal van mijn schoonvader, waarbij één van zijn werknemers voortduren afwezig is en bovendien steeds tegenwerkt.

Het verhaal heeft namelijk een nieuwe fase aangenomen. Momenteel komt de werknemer zonder woord vooraf niet meer werken of komt hij het laatste uur nog wat werken. Dat is heel lastig voor mijn schoonvader aangezien hij alleen staat en dus iedere nacht alles alleen moet bakken. Wanneer hij er dan is werkt hij tegen, smijt hij grote hoeveelheden deeg weg, etc...

Hij krijgt nog steeds ziektebriefjes bij dezelfde dokter, waardoor hij moet betaald worden aangezien hij nu weet dat hij het binnen de 24u moet binnenbrengen.

Verder is zijn drugsverslaving sterk toegenomen. Wanneer hij komt is hij vaak in een gedrogeerde toestand. Mijn schoonvader vreest dan ook dat er plots iets in zijn zelfgemaakte producten zou terechtkomen, waardoor zijn winkel een slechte naam kan krijgen.

Ik vroeg me hierover 2 dingen af:

1) Kan er iets gedaan worden aan het feit dat hij telkens naar dezelfde huisarts gaat en daar een doktersbriefje krijgt. Hoe kan het dat deze dit steeds voorschrijft en wat zij de gevolgen indien ze dit opzettelijk zou doen?

2) Kan het druggebruik een argument zijn om hem op staande voet te ontslaan? Is het mogelijk hem te verplichten een onverwachtste drugstest te laten afnemen wanneer hij aanwezig is (wat we niet op voorhand weten) en wat als hij die weigert of wegloopt?

Alvast heel erg bedankt voor alle info,

Guillaume

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 11 aug 2018 09:21

Zelfs dat is niet makkelijk.

Lees hier maar eens:
http://www.nsz.be/nl/vraag-antwoord/det ... -werknemer

eylis
Berichten: 8836

#3 , 11 aug 2018 09:40

Een werknemer, duidelijk onder invloed van drugs in het bedrijf en die zich onverantwoord en onaangepast gedraagt (deeg weggooien ed)is een gevaar op de werkvloer; Er wordt gewerkt met apparaten en voedingswaren voor publieke consumptie. Werd ik er mee geconfronteerd: ik verwittigde de politie dat er een werknemer zwaar onder invloed in mijn bedrijf stond en dat ik vrees voor veiligheid en voedselveiligheid. Een bedrijf is geen publieke plek, maar ik meen al situaties geweten te hebben waar de werknemer onder politiebegeleiding van de werkvloer is weggeleid én een (alcohol)test moest afleggen om het PV te staven (in dit geval dan drugstest).

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 11 aug 2018 17:15

Als hij er bij aanvang niet is waarom dan nog binnenlaten. Hij is die dag / nacht toch onwettig afwezig.

Als er een DA is dan controlearts sturen.
Zoals reeds gezegd eens met sociaal secretariaat gaan praten en met beroepsvereniging die hebben juristen die als ze over alle info beschikken een plan kunnen uittekenen om de werknemer te ontslaan.

Ik weet niet hoelang hij er al werkt maar anders de zure appel iemand anders aannemen en hem ontslaan.

guillaume.j
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 aug 2018 14:17

Mag hij als werkgever de politie zomaar sturen, op verdenking van druggebruik? Zijn daar geen zware consequenties aan?

eylis
Berichten: 8836

#6 , 15 aug 2018 14:27

Als iemand in een bedrijfsteam vreemd doet, duidelijk niet bij zijn zinnen is en nog probeert de bedrijfsaparaten te bedienen, moet zo'n persoon verwijderd worden van de werkvloer. Hij of zij brengt bovendien de andere werknemers en in dit specifiek geval) de voedselveiligheid in gevaar. Op één of andere manier moet je dus aan een officiele drugstest op de werkvloer kunnen geraken die bewijst dat de mens daar wel degelijk onder invloed staat. Wie kan zoiets verplichten?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”