Winkeldiefstal

Lexheeftinfonodig
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Winkeldiefstal

#1 , 10 aug 2018 16:59

Ik ben 15 en heb 2pakjes snoep ter waarde van 4euro (in totaal) gestolen in een winkel samen met een vriend. Ik ben naar het politiebureau geweest en daar heb ik mijn verklaring afgegeven (waarin onder andere staat dat ik spijt heb, wat ook echt zo is). Ze zeiden daar dat de rechter nu moet beslissen of ik wel of niet voorkom. Ik ben nooit eerder in aanraking met de politie geweest. (De winkel heeft ook een klacht ingediend)
Mijn vraag is nu wat jullie denken ( iemand die dit heeft meegemaakt of ergens werkt bij justitie), wordt dit geseponeerd of niet? En zo nee wat gebeurd er dan?
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 10 aug 2018 21:19

Diefstal is geen klachtmisdrijf maar een correctioneel vervolgbaar feit.
Als minderjarige kan de jeugdrechter u maatregelen opleggen maar niet direct straffen behalve bij uit handen geven vanaf 16 jaar voor zware feiten.

Seponeren wil zeggen dat er nu niet zou vervolgd worden door het parket.
Vermoedelijk via Ondersteuningcentrum jeugdzorg

Lexheeftinfonodig
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 aug 2018 09:18

Volgens de politie waren er drie mogelijkheden
1 seponeren
2 waarschuwing
3 boete 150 euro
Wat denkt u dat de rechter zal beslissen ?
Alvast bedankt voor de hulp!
Mvg

Reclame

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#4 , 11 aug 2018 22:19

Volgens de politie waren er drie mogelijkheden
1 seponeren
2 waarschuwing
3 boete 150 euro
Wat denkt u dat de rechter zal beslissen ?
Alvast bedankt voor de hulp!
Mvg
de kans dat dit voor een rechter komt is zo goed als nihil, zeker voor het verwaarloosbare bedrag

Terug naar “Andere”