Stookolietank saneren verplicht of niet

buelensc
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Stookolietank saneren verplicht of niet

#1 , 10 aug 2018 20:45

Mijn schoonzus wil het ouderlijk huis overnemen, "in de staat waarin het zich bevindt"). Zij beweert dat de stookolietank verplicht moet gesaneerd worden, en dus op gemeenschappelijke kosten met mijn echtgenote. Zij verstaat daaronder het buiten gebruik stellen van die stookolietank. De tank heeft een groen dop, maar de laatste keuring is ondertussen meer dan 5 jaar oud.
Mijn echtgenote vindt dat er wel een keuring kan komen op gemeenschappelijke kosten. Mocht de tank gelekt hebben, is ze ook bereid de reinigingskosten mee te betalen: vervuiling is niet de schuld van haar zus, eerder een "fout" van de overleden ouders. Maar als haar zus op een andere manier wil gaan verwarmen, is dat haar keuze, en dus op haar kosten.

Wat ik op de website van Vlaamse gemeenschap vindt, zegt dat zelfs bij verkoop de stookolietank niet moet gekeurd worden, als de koper maar weet dat er geen recente keuring is. Dus zeker geen sprake van verplicht saneren voor verkoop.
https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... okolietank

Mijn schoonzus zegt "ik heb bewijzen" maar ze wil die pas boven halen als de overdrachtsakte verleden wordt. Wij zouden graag wat voorbereid zijn, en dus onze vraag hier.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 11 aug 2018 07:17

Er staat toch duidelijk dat er bij verkoop een geldig attest moet zijn ... Dat is er niet want het is vervallen. Laat dus op beider kosten de tank keuren en hoop dat je een groene dop krijgt. Dat zijn kosten voor de verkopers; dus jullie beiden.

Zelf zou k het huis nooit overnemen zonder attest. Risico op hoge saneringskosten is er immers.

Reclame

Terug naar “Kopen”