Tweedehands brommer zonder papieren

KelMa
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Tweedehands brommer zonder papieren

#1 , 10 aug 2018 21:06

Ik heb vandaag mijn brommer verkocht maar nu heb ik een probleem met de koper.
Even een kleine historiek van de brommer: deze werd in 2010 origineel aangekocht door de eerste eigenaar. Mijn broer heeft deze overgekocht in 2014. Geen probleem, zijn vriendin kon alles aanvragen van verzekering en dergelijke. Ik heb deze brommer dan overgekocht van mijn broer begin 2018 maar uiteindelijk nooit gebruikt en nu zelf ook terug verkocht.
Wat blijkt nu? De koper beweert nu dat hij geen verzekering en nummerplaat kan aanvragen omdat boekje 1 en boekje 2 niet aanwezig is. Ik heb geen idee wat deze boekjes zijn en mijn broer heeft deze ook nooit in zijn bezit gehad en toch altijd verzekerd geweest.
De verzekeringsmakelaar gebeld en deze zei dat er gewoon melding moet gemaakt worden op het politiekantoor dat deze boekjes er niet zijn en dat hij met dat attest alles kan aanvragen. Maar nu beweert die man plots dat ik hiervoor 100 euro moet betalen aan hem om alles te regelen, terwijl hij maar 70 euro betaald heeft voor de brommer.
Ik stelde voor om de brommer terug te nemen en hem zijn geld terug te nemen, maar dat kon niet meer zei hij, want hij had hem al half gedemonteerd om hem aan te passen ( en dit pas 4 uur na aankoop en terwijl hij al op de hoogte was dat die boekjes er niet waren). En hij wil die boekjes tegen morgenochtend hebben, maar nu is het vrijdagavond en kan ik dus nergens meer terecht om info te vragen.
Wat doe ik nu het best? Ik neem morgen sowieso al contact op met politie om na te vragen of dit verhaal van 100 euro klopt maar ik ben eigenlijk niet van plan om 100 euro te betalen voor een brommer die ik niet meer heb en maar 70 euro voor gekregen heb.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 10 aug 2018 22:41

Vermoedelijk bedoeld hij deze documenten
https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkee ... sprocedure;
Dus zeker het gelijkvormigheidsattest ( wordt afgeleverd door de invoerder/fabrikant en vanaf einde regularisatie periode voor nplt bromfiets deze papieren ( vermoedelijk boekje een en twee of het inschrijvingsbewijs).

Uw attest politie kan u redelijk snel hebben als u de bromfiets hebt nl. voor controle van de nodige nummers in databanken.
Een copie van gelijkvormigheid zal 'ietje langer duren.

Wat staat er juist op de verkoopsovereenkomst
In de staat waar hij zich in bevind en gekend door de koper of zo iets of voor onderdelen...

Van die €100 zal de politie zich niets aantrekken.
Sommige bedragen staan op de site die ik heb aangegeven.
Aanvraag nplt kost inderdaad €42 of zo maar die moet hij zo wie zo betalen want uw nummerplaat die u niet hebt aangevraagd dient u terug te sturen 8_)

Reclame

Terug naar “Andere”