garantie tweedehands wagen

carmenlavinia
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

garantie tweedehands wagen

#1 , 10 aug 2018 13:33

Hallo,
Is er iemand die mij kan helpen?
Even de situatie uitleggen. Ik ben een jong ondernemer en ik verkocht een aantal maand geleden tweedehands wagens in bijberoep. Nu heb ik mijn zaak afgesloten, gewoon omdat ik andere interesses heb.
Recent kreeg ik een e-mail van een klant die een bedrag van €500 eist omdat er een pinker en airco van de wagen niet werken en er een ratelend geluid te horen is. Hierbij dreigt hij met een proces in de rechtbank als ik niet betaal.
Natuurlijk heb ik gezegd dat ik bereid ben om het op te lossen, maar ik vroeg een bewijs van waar hij het bedrag haalde van €500. Ik dacht eerst dat hij de wagen al heeft laten herstellen, wat niet zou mogen aangezien hij met mij een contract heeft en niet met een andere garagist. Ik vroeg dus een bewijs van het factuur of een offerte.
Dan kreeg ik weer een e-mail die weer opdringerig was en betaling eiste maar dan met een offerte van €1500.
Hij is dus eerst niet naar een garagist geweest en ik weet niet van waar het bedrag van €500 kwam. Ondertussen is hij wel geweest, maar komt met een bedrag van €1500 af.
Mijn vragen zijn:
1/ hoe weet ik dat hij mij niet wil bedriegen aangezien hij die bedragen wisselt?
2/ ben ik nog aansprakelijk als hij bij een andere autogarage is geweest voor een offerte?
3/ hoe weet ik dat die andere garagist de schade niet heeft aangericht aangezien het bedrag dat de klant vraagt plots zo veel meer is?
4/ ben ik wel aansprakelijk voor bijvoorbeeld airco bijvullen of een riem die op bepaalde kmstand zowizo te vervangen is?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt,
Carmen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1679

#2 , 10 aug 2018 14:09

is uw btw nummer nog actief?
in princiepe heeft hij niets te eisen en al zeker geen geld
hij zou u de gelegenheid moeten geven om het gebrek te herstellen ( als u nog waarborg zou moeten geven)

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 10 aug 2018 14:15

Garantieverplichtingen blijven wel doorlopen na het stopzetten van een zaak.
Het kan zelfs overgaan naar de erfgenamen!
Alleszins moet TS het eerste aanspreekpunt zijn wanneer beroep wordt gedaan op waarborg en niet achteraf.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

jef007
Berichten: 1679

#4 , 10 aug 2018 14:54

beste Thomas Morus,
"""Garantieverplichtingen blijven wel doorlopen na het stopzetten van een zaak."""

is hier wetgeving over?
ik kan me moeiljk voorstellen dat als iemand met pensioen gaat, of zijn zaak stopzet, dat hij dan nog garantie moet geven.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 10 aug 2018 15:01

En toch.

Als hij iets verkoopt, of een dienst factureert, zit daarin de normale verplichting van garantie en dergelijke.

Vergelijk eens met de tienjarige aansprakelijkheid in de bouw, voor aannemers, architecten...

carmenlavinia
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 aug 2018 15:27

Dank u wel voor jullie antwoorden!
Intussen ben ik door andere bronnen geinformeerd geweest dat ik nog aansprakelijk ben zelfs na stopzetting, want het is geen faissement.
Maar ja weten jullie soms of hij recht heeft op garantie zodra zijn auto bij andere garagist is geweest voor offerte? Blijkbaar mag dat niet, maar ik zou juist nog van een kenner een bevestiging nodig hebben!
Groetjes,
Carmen

mjers
Berichten: 1788

#7 , 10 aug 2018 15:40

Dank u wel voor jullie antwoorden!
Intussen ben ik door andere bronnen geinformeerd geweest dat ik nog aansprakelijk ben zelfs na stopzetting, want het is geen faissement.
Maar ja weten jullie soms of hij recht heeft op garantie zodra zijn auto bij andere garagist is geweest voor offerte? Blijkbaar mag dat niet, maar ik zou juist nog van een kenner een bevestiging nodig hebben!
Groetjes,
Carmen

Als de wagen niet hersteld is dan is de garantie nog steeds van toepassing.
Het feit dat hij naar een andere garage is geweest voor een offerte maakt niet uit. Zolang de auto niet hersteld is dan moet je garantie geven.


1) Dat weet je niet, daarom moet je de wagen zelf onderzoeken of laten onderzoeken.
2) ja
3) Dat is uw enige kans om de garantie niet toe te passen. Jij kan nu beweren dat de schade is aangebracht door slecht onderhoud, foute handelingen enzovoort...
4) Een grijze zone dit. Volgens de garantiewetgeving is ieder gebrek die zich voordoet binnen 6 maanden na aankoop reeds aanwezig om het moment van de aankoop. Aan de andere kant, als de klant een 2dehandswagen koopt van 80000 km en hij rijdt er de eerste 6 maanden 30.000 km mee, bent u dan verantwoordelijk voor de gebreken die voortvloeien uit slijtage...? Altijd een eeuwige discussie dit. Het is aan de billijkheid van een rechter om een beslissing te nemen in dergelijke zaken.

Terug naar “Consumenten Koop”