Buurman onderhoud zijn tuin niet

Bob Van Beek
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Buurman onderhoud zijn tuin niet

#1 , 03 aug 2018 15:43

Beste,

Sinds 7 jaar vraag ik mijn buurman om zijn bomen en struiken, die langs zijn kant van de tuinafscheiding staan, te snoeien, zonder gevolg.
De bomen, waaronder een appelboom, en struiken staan ondertussen ongeveer 6 meter hoog en hangen gedeeltelijk over de afscheiding.

Door dit geschil spreken we sinds 2016 ook niet meer met elkaar. Dit omdat de laatste maal dat ik hem vroeg om hieraan iets te doen, ik een snedig antwoord kreeg, dat ik hier niet ga herhalen.

Ondertussen heb ik hem via het vredegerecht laten oproepen om tot een minnelijke schikking te komen op 31 mei ll., waarop hij zijn kat stuurde.

Een volgende poging om tot een oplossing te komen via VTM, welke een nieuw programma maken waarin ex-vrederechters een oordeel vellen in diverse situaties, kwam ook niet van de grond omdat hij de zender zijn medewerking weigerde.

Er rest mij dus niets anders dan over te gaan tot een dagvaarding. Ik wil hiervoor echter geen deurwaarder en/of advocaat inschakelen om de zaak niet nog verder op de spits te drijven - de partij in kwestie is politiecommissaris in Antwerpen - en had graag vernomen hoe ik een schriftelijke vraag aan de vrederechter moet stellen zodat deze de dagvaarding kan opmaken.

Hartelijk dank voor uw advies en met vriendelijke groeten,
R. Van Beek

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 03 aug 2018 15:51

Een vrederechter stelt zelf geen dagvaarding op. Dat moet je ofwel zelf doen ofwel daarvoor een advocaat inschakelen. Daarna moet een deurwaarder de dagvaarding afleveren
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 07 aug 2018 22:47

En wat doet het er toe dat die persoon commissaris is of dat u dat denkt .
Hoe weet u dat anders?
Niets van aantrekken. Die zal niet beter of slechter behandeld worden.
https://inverde.be/content/supportpages ... de_wet.pdf

Reclame

KJ86
Berichten: 2662

#4 , 09 aug 2018 16:15

In sommige regio's zijn politieagenten heel collegiaal, tot op bendevorming af. Ik ken verschillende mensen die geviseerd werden omdat ze ruzie hadden met een politieagent. Eén van die mensen was een aannemer met twintig man personeel, die hebben ze systematisch op de weegbrug gezet.

willyboy
Berichten: 897

#5 , 09 aug 2018 17:08

Deskundige voor uw probleem van 1000 tot 3000 euro (jij moet dat voorschieten)
52 euro voor bezoek vrederechter .
Voor minder dan 1000 euro heb je geen advocaat .(150euro/h)
250 euro voor dagvaarding .
Minimum geschat bedrag om aan de boom te schudden (figuurlijk) is 3000 euro .
De kans dat er iets veranderd is minder dan 50 pr (als je dan al wint)
Zo is de kans om iets te heel miniem .
Je moet ofwel heel arm zijn of heel rijk om iets tegen overlast te doen .(eender welk).
Melden aan politiediensten ...sorry andere prioriteiten .

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 09 aug 2018 17:15

Eerst buur de stuipen op het lijf jagen door een advocaat een brief te laten schrijven. Ook voor de buur is een procedure niet gratis hé. Hij riskeert bovendien nog de rechtsplegingsvergoeding en gerechtskosten te moeten betalen. Dat vooruitzicht maakt hem wellicht wat inschikkelijker.
Het risico is voor de buur toch wel iets groter dan voor TS.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

willyboy
Berichten: 897

#7 , 09 aug 2018 21:32

De buur laat de advocaat maar schrijven . Hij opent de brief niet . Indien dagvaarding gaat hij zonder advocaat naar vredegerecht . (gerechtskosten ?) Misschien als hij verliest .Dan komt vrederechter op bezoek op kosten van de klager . Hij ziet het graag gebeuren dat in zijn bijzijn uw geld ziet nemen om de vrederechter te betalen . Hij stelt dat er deskundig advies nodig is op kosten van de klager . Inschikkelijk ?? no way .
Voor de buur geen geldelijk verlies . De klager geeft het wel op als de kosten van het geding hoog oplopen .Laten snoeien of werken uitvoeren om normale toestand te bekomen kost geld aan de eigenaar . Hij wil zich de kosten besparen . Het risico van de vrederechter neemt hij er wel bij .

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 09 aug 2018 22:38

Hoe weet u of de buur die brief niet opent?
Wie zegt dat de vrederechter nog deskundig advies nodig heeft. Die heeft toch ook ogen in zijn kop staan om de grootte van die bomen en struiken vast te stellen?
Waarom gaat de buur geen advocaat aanstellen en de klager wel?
U maakt wel veel veronderstellingen!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

willyboy
Berichten: 897

#9 , 10 aug 2018 10:11

Waarom geen advocaten bij zulke zaken . Omdat ze beiden weten dat ze hun geldkassa leegmaken . Een dagvaarding van 250 euro is voor heel wat klagers al een brug te ver om te starten .
Was eens op vrederecht . Op de rol stonden 7 advocaten met discussie over erelonen en 3 andere zaken (2 met huurproblemen).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”