verkoop huis door misbruik geestelijke gezondheid

damo
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

verkoop huis door misbruik geestelijke gezondheid

#1 , 08 aug 2018 08:58

Hallo,

We zitten met volgende situatie :
Mijn vader (waarmee ik al jaren geen contact meer heb) is op leeftijd en zou geestelijk niet meer 100% zijn. Een kennis zet hem onder druk om z'n huis te verkopen en elders een appartement te huren. Die kennis (die we niet vertrouwen) wil alles regelen met immokantoor, notaris,... zodat m'n vader "alleen maar moet tekenen". In het huwelijkscontract van m'n ouders werd destijds opgenomen dat langstlevende alles krijgt en dat die alles kan verkopen zonder de kinderen te betrekken. We vrezen dus dat die kennis misbruik wil maken van de situatie (zou de eigendomspapieren ed al ontvreemd hebben) door m'n vader z'n huis onder de waarde te laten verkopen.
Als ik goed geïnformeerd ben dient een notaris flagrante verschillen tussen geregistreerde verkoopprijs en werkelijke marktwaarde te signaleren maar ook bij iets minder dan flagrante verschillen gaat het om veel geld. Iemand onder tijdelijk bewind zetten is nogal ingrijpend en niet haalbaar op korte termijn.

Wat zijn mijn opties ?

Alvast bedankt,

Damo

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 aug 2018 11:07

Mijn vader (waarmee ik al jaren geen contact meer heb) is op leeftijd en zou geestelijk niet meer 100% zijn.
Maar plots wel actie als uw erfenis in gevaar komt. :evil:

damo
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 aug 2018 17:00

Mijn vader (waarmee ik al jaren geen contact meer heb) is op leeftijd en zou geestelijk niet meer 100% zijn.
Maar plots wel actie als uw erfenis in gevaar komt. :evil:
Het is mijn tante die vraagt actie te nemen maar ik verwacht geen enkel begrip van iemand die van achter z'n toetsenbordje wat naast de kwestie oordeelt over situaties die hij totaal niet kent

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 08 aug 2018 17:15

U zal moeten aantonen dat uw vader niet meer bekwaam is om dergelijke transactie af te sluiten. Zo niet kunt u het niet tegenhouden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 08 aug 2018 17:30

Dus dat wil zeggen via attest van een dokter een procedure opstarten via vrederechter en een bewindvoerder laten aanstellen.

U spreekt van vader maar niet van moeder?

damo
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 aug 2018 10:18

Thomas, Franciscus,

Bedankt voor de reacties. Mijn moeder is reeds overleden. Ik vrees dat die procedure te lang in beslag zal nemen en 'k heb geen idee hoe m'n vader (op een helder moment) er op zou reageren. Wellicht niet goed (logisch) met mogelijks net tegendraadse reactie.

'k Ga sowieso eens praten met m'n vader (die destijds zelf contact verbrak maar daar nu toe bereid is) om uit eerste hand te horen hoe de vork in de steel zit maar indien bovenstaande bevestigd zou worden (verwarde vader i.c.m. kennis die hem onder druk zet) : kan ik niet op één of andere manier optreden naar die kennis (rechtstreeks, via politie, via vrederechter,...). Ik hoor nu zelfs dat m'n vader al wat schrik zou hebben van die kennis :-(

Damo

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”