Woning kopen met opstalrecht

TishaM
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Woning kopen met opstalrecht

#1 , 09 aug 2018 02:36

Hallo,

Ik ga proberen om mijn vraag zo goed mogelijk te stellen, de situatie is namelijk nogal complex...

Ik, Tisha wil een woning kopen, maar deze woning is valt onder een opstalrecht.

Ik samen met mijn minderjarige halfzus-en broer zijn de opstalhouders van de woning.
De opstalgevers alsook de 'blote eigenaars' zijn; ik, mijn halfzus-en broer, 2 nonkels en 1 tante dus er zijn in totaal 6 grondeigenaars.
Mijn Moeke bezit tevens over het 'vruchtgebruik'.

Het gaat hier over een schenking van een grond van mijn Moeke naar haar kinderen en 3 kleinkinderen met als opstalhouders de 3 kleinkinderen.

Nu is mijn vraag; kan ik de woning kopen van alle grondeigenaars (inclusief mezelf dus)? Vervalt het vruchtgebruik dan van mijn Moeke alsook het opstalrecht van mijn halfzus-en broer?

Ik wil heel graag de woning verbouwen, dus ga hier toch heel wat centen in steken.
Vooraleer ik mijn spaarcenten in dit huis steek, wil ik er zeker van zijn dat het geheel (grond en huis) wel degelijk alleen van mij is.

Het gaat hier over familie dus ik veronderstel dat iedereen wel wil meewerken als er een eerijk bedrag wordt voorgesteld.
Kan een opstalrecht en vruchtgebruik zomaar verbroken worden?

Ik hoop dat jullie er een beetje aan uit kunnen! :)

Alvast bedankt,

Groeten Tisha

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding