Ex eist helft hypothecaire afbetalingen

Maarten1981
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Ex eist helft hypothecaire afbetalingen

#1 , 08 aug 2018 15:45

Hoi! Na verkoop woning en nu 2 dagen voor akte komt ex plots af met feit dat ze de helft van de gedane afbetalingen terug eist. De maandelijkse afkortingen van het huis gingen idd van haar rekeningen, andere kosten van de mijne... Weet iemand hoe dat zit???? Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 08 aug 2018 16:20

Was de ex een huwelijkspartner?
Zo ja, welk huwelijkscontract?.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Maarten1981
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 aug 2018 16:27

Nee gewoon feitelijk samenwonend 50/50 eigenaar enkel eigen inbreng apart beschreven (ik 3x haar inbreng)

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 aug 2018 16:43

Als zij de afbetalingen deed, en jij in ruil de andere vaste maandelijkse kosten afbetaalde, heeft zij weinig te eisen, denk ik.

Op zich staat die eis los van de verkoop van de woning. Ook de eigen inbreng is op zich niet relevant op dit moment. Als jullie volgens de akte 50/50 eigenaar zijn, zal de opbrengst uit de verkoop van de woning ook 50/50 verdeeld worden. Eventueel zal eerste de eigen inbreng aan elk terugbetaald worden en zal daarna wat overblijft 50/50 verdeeld worden.

Maar de eis tot terugbetaling van de helft van de afbetaling zal voor uw ex moeilijk hard te maken zijn, denk ik. Als jij kan aantonen dat jij maandelijks bijgedragen hebt in de kosten van het huishouden door alle andere kosten voor uw rekening te nemen, denk ik dat daarmee de kous af zal zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Maarten1981
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 aug 2018 17:03

Had ook zoiets gehoord maar wil zekerheid dat ze later geen proces begint heb zorgen genoeg gehad afgelopen jaar. Ze zoekt gewoon allerhande pistes om toch meer over te houden dan afrekening nu

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 08 aug 2018 17:13

Hangt af van de bewijsbaarheid, de aard en de waarde van die "andere kosten" en hoe die zich verhouden tot de afbetalingskosten.
In feite zijn die afbetalingen ook een persoonlijke inbreng en als dusdanig te verrekenen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Maarten1981
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 aug 2018 17:53

Gaat over periode van 2 jaar afbetaling was 660 dus minstens gelijklopend mijn kosten. Het geld moet toch van een rekening komen en niet iedereen neemt daar een gemeenschappelijke rekening voor dacht ik toch?


Alexanderzondernaam
Berichten: 113

#9 , 11 aug 2018 10:32

Bent u in de gemeenschappelijke woning blijven wonen terwijl uw ex de helft van de hypotheek bleef betalen?
In dat geval heeft uw ex recht op woonstvergoeding. Ook wanneer u niet gehuwd bent/was.

Terug naar “Echtscheiding”